sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

הצרפתית – כשהיא נשענת על סדר החיים בעולם הביניימי הכללי . סדר זה ייחד ליהודים אוטונומיה קהילתית לפי חוקי דתם , וכך התנה את שייכותם הקבוצתית המוכרת בקיום מצוות ההלכה . קיומה של אוטונומיה יהודית בסביבה זרה , מוסלמית ונוצרית , אילץ את היהודים להתמודד עם הצורך לשרוד , פיזית וזהותית , בתנאים קשים ומשתנים של חסות עוינת וללא שוויון זכויות ; ויחד עם זה , התנה את הישרדותם בקיום החפיפה בין גבול הקבוצה והחוק הדתי , וביתר פשטות , בין העם והדת . סדקים שנוצרו פה ושם מאפשרים להציץ ולראות , שבעומק הדברים לא היה גורם אחד , אלא שניים . כזו היתה תופעת הקראים , ואחריהם האנוסים , ובשוליים השומרונים . אבל החפיפה בין הדת והעם פסקה רק בראשית המאה ה , 19– עם החילון , האמנסיפציה והאנטישמיות המודרנית במערב , כאשר היהודים התקבלו כאזרחים שווי זכויות בארצותיהם , בתנאי שיוותרו על שייכותם לעם יהודי ויראו בעצמם אזרחים בני דת יהודית בלבד , ועם ביטול המסגרת המשפטית המחייבת של הקהילה . בכך ניתן לראות את סיומם של ימי הביניים היהודיים . מאז ועד היום חזרה ונפרצה החפיפה שבין העם והדת , עם הופעת התופעות רבות–התפוצה של יהודים לא דתיים – או לא אורתודוקסיים – שקיבלו לגיטימציה חברתית ולאומית נרחבת . יחד עם כך גרם תהליך החילון ליהודים רבים לצאת מן הדת בתוך שהם ממשיכים להיחשב ליהודים בעיני אחרים ובעיניהם שלהם עצמם ( ר' ערך מאפיינים של הזמן היהודי החדש במדור זה . ( בתמצית אפשר אפוא לומר כי בתקופה ארוכה מאוד – בערך בין ניצחון הפרושים ויצירת יהדות התלמוד לבין ראשית האמנסיפציה באירופה – אכן התקיימה חפיפה הדוקה ( שאינה בהכרח זהות ) בין העם היהודי ודתו . אבל היא לא התקיימה בכל הזמנים הכלולים בזיכרון היהודי – לא בעידן הראשון לקיום העם , שהיה העידן הארוך והפלורליסטי ביותר , ולא בעידן המודרני . לכן , למרות אורכה היחסי , ראוי לראות בה מצב היסטורי , ולא מהות בלתי משתנה . נעבור לעוד כמה דימויים שגורים , המזמינים רענון ביקורתי : התקופה היוונית–רומית – "כיתות" או זרמים מתחרים ? בעקבות יוספוס פלאוויוס ומקורות יהודיים אחרים , מקובל להגדיר את הצדוקים , הפרושים , האיסיים "כיתות" שפעלו ביהדות הבית השני . המונח "כיתות" מציין בדרך כלל קבוצות לוויין משניות , הקיימות בצדה של דת דומיננטית או החורגות ממנה . מכאן נוצר הרושם שגם ליהודים היתה באותה תקופה דת נורמטיבית מגובשת . ואולם מרבית הסימנים האחרים רומזים להפך : אלה לא היו כיתות , אלא זרמים מתחרים שנאבקו ביניהם על צביונה הבסיסי של הדת היהודית , על מקורות סמכותה ועל אופי הדתיות המגולמת בה . זרמים אלה גם לא הצטמצמו לשלוש ה"כיתות" שמזכיר יוסף . אם נרחיב מעט את מסגרת התקופה , נצטרך להוסיף להם את ההלניזם ואת הנצרות , כפלגים פנים–יהודיים שדרשו לעצב מחדש את דת משה ההיסטורית בכיוונם שלהם . התמונה המתקבלת אינה של דת נורמטיבית מרכזית עם גוונים בשוליים , אלא של מאבק איתנים על עצם דמותה של דת היהודים , ההולכת ונוצרת מחדש במאות הראשונות לספירה בכיוונים מתחרים ( ר' ערך הזרמים והמחלוקות בתקופת הבית השני . ( " מתייוונים . " אין כמעט מושג שלילי ומגונה יותר במילון היהודי השגרתי . אבל זה שימוש טעון אידיאולוגיה פולמוסית של הימים ההם והזמן הזה . למעשה , מדובר בתרבות יהודית עשירה ומפוארת , תרבות היהודים–ההלניסטיים , שניסו לקיים ולפתח את דת משה מתוך זיקה לתרבות העמים ") האוניברסלית (" של תקופתם , בתחומי המדע , האמנות , הפוליטיקה והמנהגים – עם כל המתחים הכרוכים בכך ( שלא כולם ניתנים לפתרון , אך ניתן לחיות איתם . ( התרבות היהודית ההלניסטית התקיימה קרוב לשבע מאות שנה במצרים , בארץ–ישראל , בסוריה , ברומא ובאיי הים התיכון . בתקופת פריחתה היא התבטאה בספרי חוכמה ודת , בפרשנות אלגורית של המקרא , בארגון מדיני הלניסטי ( השאול מן ה " פוליס " היוונית , ( בפילוסופיה יוונית ורומית , בתרבות הגוף , ובתרבות חומרית עשירה , כולל אמנות ציורים ומוזאיקות בבתי כנסת . כל אלה חייבו רפורמה בעמדות יהודיות מסורתיות , כפי שגם עמדות הפרושים , הנוצרים , האיסיים ואחרים חייבו רפורמה ; ומבחינה זו היה ההלניזם היהודי אחד הפלגים שנאבקו על צביון החיים היהודיים בארץ–ישראל ובתפוצות . ההלניזם היהודי התנגד למגמות ההתבדלות וה " טוהר " נוסח עזרא , ודגל בצירופי השפעות ובחיתוכי תרבות ; אבל לא היתה לו דוקטרינה דתית מגובשת כמו לזרמים האחרים . לכן היה פתוח יותר כלפי שאר הזרמים , והשפעתו ניכרת בכולם ( ר' ערך היהדות ההלניסטית באור אחר . ( אפילו הפרושים , הנחשבים ליריביו העיקריים , שאבו ממנו השראה , והניגוד ביניהם אפוא אינו פשוט ומובן מאליו . הסנהדרין , הגוף היהודי העליון והמובהק , היא מוסד בעל שם יווני ומקורות יווניים . רבי יהודה הנשיא , הרב הנערץ שערך את המשנה – המשמשת בסיס לתלמוד – התגורר בעיר ציפורי , בירת הגליל היהודית , שאורגנה כפוליס יווני , ובה בנייני ציבור ובית כנסת מעוטרים בציורי פסיפס , כולל גלגל המזלות בעברית , ואירועים מן התנ " ך כמו עקדת יצחק ובשורת המלאכים לשרה על לידת הנס הצפויה לה . שתי מאות לפני כן כתב פילון היהודי באלכסנדריה מדרשים פילוסופיים על התנ " ך , וגילה בעומקו את חוכמת יוון , ה " לוגוס " האוניברסלי . פילון חי בזמנו של ישוע מנצרת , אך הם לא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help