sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

כגון השומרונים – שרובם היו בלי ספק בני ממלכת ישראל שנשארו בארץ – רק בגלל ההבדל הדתי–פולחני שהיה ביניהם . אבל גם עזרא ונחמיה , אף שהביאו ל"טיהור" ולהדרה של חלקים בעם ההיסטורי , הצליחו רק באופן חלקי . בתקופה היוונית–רומית התפלגה הדת היהודית בין גרסאות רבות ומתחרות – צדוקית , פרושית , הלניסטית , איסיית ונוצרית , עד שלא ניתן לדבר על דת חד–משמעית אחת , 3 ודאי לא כזו העומדת בסימביוזה עם העם , אלא על פלורליזם ותחרות פנימית . העדות ההיסטורית החיצונית שלאחר חתימת התנ"ך – כולל העדות המושתקת , המבצבצת מן הספרים החיצוניים , ממרצפות של בניינים ובתי כנסת הלניסטיים , ומשולי התלמוד עצמו – מספרת סיפור מורכב , של עם שקיבל את יסודות דת משה , אך הולך מעבר לה בדרכים שונות הנאבקות ביניהן , ובעצם אין לו דת דומיננטית אחת , אלא כמה גלגולים של דתו המקראית – שאותה לא קיבל מעולם בשלמות – מתחרים זה בזה בתוך אותו הגוף האתני וההיסטורי . יתר על כן , גם הגנוס , הגוף האתני–השבטי , הורחב בתקופה הרומית באמצעות גיורים : של האדומים בדרום , של האיתוראים ועממים אחרים בפנים הארץ , ושל בני עמים אחרים באיי יוון ובאיטליה . דבר זה יצר לראשונה את המושג של "יהודי" במובן הדתי , הנבדל מן המושג האתני והאזרחי של "יהודאי" ( בן ארץ יהודה . ( גם בדרך זו נוצרה שניות בין העם האתני והדת . ואולם השניות בין הדת והאתנוס היתה מוכרת זמן רב לפני כן . הנביא ישעיהו השני מדבר על "בני הנכר הנלווים על יהוה ... ומחזיקים בבריתי" ( ישעיה נו , ו . ( הנביא מקבל אותם בברכה לחיק הדת בלי לחדול לראות בהם בני נכר , ובכך הוא מבחין בין העם האתני ובין הדת . הנביא החשוב הזה , ישעיהו השני , מתנגד אפוא לעמדת עזרא , יוצר אידיאל הסימביוזה , שסילק מן הדת ומן העם את בני הנכר האתניים ואפילו בני ישראל "סוטים . " תקופת הבית השני הסתיימה בפלורליזם חסר הכרעה . דרישת עזרא להומוגניזציה של העם והדת מתוך זיהוים ההדדי לא נעשתה מציאות שלטת לפני חורבן הבית . עם זאת , בכל ג-ני הפלורליזם היהודי ניכר הדחף לשמור , לעתים בקנאות , על ייחודם האנטי–אלילי של היהודים , ועל נאמנות למעמד הנבחר הנובע ממנו . מבחינה זו היו כולם מאוחדים על ידי היסודות הבסיסיים של תורת משה . כמו כן , המטרה שסימן עזרא לא נשכחה , והתחילה להתממש בתקופה שלאחר חורבן המדינה היהודית – כאשר הדת עצמה השתנתה . בערך בזמן שבו ניצחה הנצרות בעולם הרומי – ולסברת אחדים רק אחריו – = הגיעו תלמידי הפרושים לכלל דומיננטיות בעולם היהודי ( אף שההלניזם היהודי הוסיף להתקיים בצדם זמן רב . ( ניצחון תלמידי הפרושים בסוף התקופה הרומית עיצב למעשה דת יהודית חדשה – הדת הרבנית , שהתגבשה בתנאים של העדר עצמאות . מסביבה קמה תרבות חיים שלמה , הנשענת על התלמוד וסמכות הרבנים , והיא שקבעה מעתה את דמות החיים ואת התרבות היהודית למשך עידן ארוך , עד לראשית העת החדשה . ביהדות הרבנית השתנה משקלו של מרכיב הדת : ממאפיין של העם ( שניתן ללבוש או לפשוט , ( הוא נהפך לגורם המכונן של העם , התנאי לעצם זהותו . כדברי ברוך שפינוזה , הדת נעשתה מעין מולדת ניידת , שהיהודים לוקחים אותה לכל מקום , ומי שפרש מן הדת איבד את "אזרחותו" בעם היהודי . דומה שאחד הגורמים החשובים להתפתחות זו , שאולי לא הוכר דיו , היה המאבק הרבני נגד הנצרות הפאולינית . פאולוס , יהודי חניך הפרושים , לימד שדת ישראל האמיתית ( דהיינו , הנצרות ) פתוחה לכל העמים ואינה מוגבלת לבני הגנוס היהודי . מכאן התפתחה תיאולוגיה נוצרית , שלפיה כל מי שנכנס לברית הכנסייה הנוצרית נעשה בכך בן לעם הנבחר , ישראל האמיתי . המנהיגות היהודית ראתה בכך סכנת חידלון , ועמדה בתוקף על כך שבחירת אלוהים ניתנה לעם היהודי האתני לבדו . בדרך זו המאבק בנצרות העולה ואובדן העצמאות המדינית של היהודים הידקו את הקשר בין העם לדתו החדשה , המבוססת על התלמוד וסמכות חכמי התורה . באופן אירוני , הרבנים קיבלו את אופן החשיבה של מתנגדם הגדול : כמו פאולוס , גם הם טענו שהדת , והיא בלבד , מכוננת את העם האותנטי . יש להעיר שהמיזוג בין העם והדת , הקיים ביהדות הרבנית , לא היה תרומה חדשנית של היהודים למורפולוגיה של הדת . בימי קדם היו למרבית העמים אלים לאומיים ופולחן דתי מיוחד . זה היה אז מצב רווח ולא מקרה חריג המיוחד לעברים . החידוש בתקופה היוונית–רומית היה הרעיון של דת על–אתנית , המנותקת מעם מסוים . בכך דגלו לא רק פגאנים–הלניסטיים , אלא בעיקר הנוצרים תלמידי פאולוס , וכן אותם יהודים שעסקו בגיור רב–ממדים לדת משה . יוצא שיהודים משני המינים , נוצרים ומסורתיים , בניסיונם להרחיב לעמים אחרים את מה שראו בו דת ישראל האמיתית , פעלו לשבירת המצב הקלאסי שבו כל עם עבד לאלוהיו . בסופו של דבר , בגלל ניצחון הנצרות ולאחריה האיסלאם , השתלט עקרון הדת העל–לאומית על התודעה והמעשה במערב . אך הדת הרבנית דחתה אותו , והוסיפה לקיים , בהחרפת יתר , תבנית של העולם הקדום בתוך עולם חדש – עולמם של ימי הביניים . הזיקה ההדוקה שבין העם ודתו הוסיפה להעמיק בימי הביניים המוקדמים , בייחוד בארצות התרבות האיסלאמית , שבה נוטה הדת להגדיר את הקהילייה הפוליטית ( להבדיל מן העם האתני , ( ובהן גרו רוב היהודים . היא הוסיפה להתקיים , לא בלי זעזועים , במשך תקופה ארוכה מאוד שניתן להגדירה ימי הביניים היהודיים – בערך , מגיבוש התלמוד עד המהפכה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help