sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

התהליך , ולא מהות גרעינית הקיימת ביסודו מקדמת הימים . על גבי המרקם התוכני הזה פועלים הרצון והדחף של יהודים בדורות שונים ; הם משתמשים בו כחומר , זונחים חלקים שלו , מאמצים או משנים חלקים אחרים בתהליך של פירוש מחדש – או , להפך , מנסים לסגור ואף להקפיא אותו על ידי מתן הילה של מהות נצחית ושל מסורת אבות בלתי משתנה . יהדות המקרא מול היהדות הרבנית . דומה כי הדחף של יהודים להמשכיות , והאישור הרצוני החוזר של המשכיות זו במצבי משבר ומעבר , הם הסיבה העיקרית לכך שנוצרו הנחות מטפיזיות בדבר מהות גרעינית יהודית חבויה ובלתי משתנה . דווקא כשאתה משנה ואפילו הופך את מסורת אבותיך , אתה נוטה לטעון שאינך אלא ממשיך אותה – כדי לשמר לא רק את הקבוצה , העם וכו , ' אלא , בייחוד , את מקור הסמכות הנורמטיבי שלה . דוגמה לכך היא היהדות הפרושית והרבנית , שחוללה מהפכה בדת משה המקראית , אך טענה שהיא עושה זאת בשמה ומכוח סמכותה . למעשה , הניגודים בין הדת המקראית לרבנית היו עצומים , עד שניתן לראות בהן שתי דתות יהודיות שונות . ( ראייה מתונה יותר של הפער מוצגת בערך התהוותה של היהדות הרבנית ( . מכל מקום , ברור כי בדת משה המקראית לא היו חיים אחרי המוות ; התקיים בה רק העולם הזה , שהאל עצמו שכן בו , ובו בלבד ניתנו השכר והעונש ; ואילו הדת הפרושיתהרבנית החדירה את האמונה היוונית והמצרית בחיים שלאחר המוות , והעתיקה את עיקר השכר והעונש לעולם הבא . בזה היתה שותפה לנצרות , שגם היא התחילה כזרם פנים–יהודי . כמו כן הדת הרבנית העמידה במרכז חיי הדת את הלימוד והתפילה ולא את הקורבנות , והחליפה את בית המקדש האחד בבתי כנסת ובתי מדרש מקומיים . גם אופי הרליגיוזיות היהודית עבר מהפכה : מרחב הקדושה התפשט מעכשיו על כל שטחי החיים והיומיום , ולא הוגבל עוד לתחום המיוחד של הפולחן . גם מנהיגי הדת הוחלפו : לא עוד כוהנים בני אהרן ונביאים שקיבלו השראה אלוהית ישירה , אלא חכמים ולמדנים , יוצרים ובקיאים בתורה שבעל פה , שחשיבותה עלתה עם הזמן על זו של התורה המקורית . ואולי מעל לכול , הסמכות הקובעת – הסמכות לפרש את דבר האל – הועברה לבתי דין של החכמים עצמם , עד שגם האל עצמו היה חייב לקבל את פסיקתם " ) אין משגיחין בבת קול , " "לא בשמים היא . ( " ברור שנטילת–סמכות מרחיקת לכת כל כך , שיש בה קרע כה רדיקלי עם העבר , היתה זקוקה ללגיטימציה ; וזו היתה יכולה להינתן רק במונחי המסורת שאותה יצאו לשנות . מכאן נוצר צורך לייחס מהות אחדותית לדת היהודית ול"יהדות" בכלל , ונולדו האגדות שלפיהן התורה שבעל פה קדמה לבריאת העולם , או שהיא צפונה בתוך התורה שניתנה למשה ועתיקה כמוה . במילים אחרות : היהדות הרבנית , שניצחה את מתחריה ותפסה סמכות על התורה שבכתב , היתה חייבת להציג את חדשנותה לא כשלילה אלא כהמשך וכפיתוח פנימי של תורת משה – לא פחות מכפי שהנצרות הראשונה , זו של ישוע ותלמידיו , היתה חייבת להצהיר שגם היא מימוש של תורת משה , שאותה באה לשלול – ולהמשיך בדרך אחרת . בשני המקרים נבנה זיכרון המשכי חדש מתוך הצורך לתת לגיטימציה למהפכה . עם ודת בזיכרון ובהיסטוריה היהודית . שאלת יסוד הקשורה לכאן היא – בניסוח בן זמננו – שאלת היחס בין העם היהודי לדתו . לפי אמונה נפוצה , שרבים מקבלים כד-גמה ראשונית ללא ערעור , היהודים מתייחדים משאר העמים בכך שאצלם העם והדת היו מאז ומעולם דבר אחד , והסימביוזה הזו היא מהותית לעצם קיומם . עלינו לשאול אם יש לסברה זו בסיס מספיק לא רק במציאות ההיסטורית , אלא גם ברכיבי הזיכרון האימננטי של היהודים עצמם . מי שקורא את התנ"ך בלי להניח מראש אחדות סימביוטית של הדת והעם , רואה שהכתובים מכחישים אותה . לא כך העם היהודי זוכר את עצמו בספרו העיקרי . הזיכרון היהודי מדבר על מאות שנים , אולי יותר מאלף , שבהן סירב העם לקבל את דתו והשניים פעלו כגורמים נפרדים . דור אחר דור , מלך אחר מלך , עשו העברים "את הרע בעיני יהוה . " הם עבדו את הבעל והאשרה , או הקטירו בבמות לאלילי כנען ולאלוהי ישראל כאחד . רוב מלכי ישראל ויהודה היו שותפים לפולחן האלילי , לא רק שליט עריץ כאחאב , אלא אפילו שלמה החכם , בונה המקדש . ( אי אפשר לפטור את מעשי שלמה כ"סטייה , " כי מושג זה מניח שדת יהוה המונותיאיסטית והאנטי–אלילית כבר התקבלה באופן מכריע בעם ובמנהיגות , וזה מנוגד לתיאורי המקרא עצמו ( . עד ימי יאשיהו – מאות רבות אחרי זמנו של משה – ניהלה דת יהוה מאבק איתנים כדי להתקבל , וידעה נסיגות יותר מהצלחות . יאשיהו , מגבוה , העניק לדת יהוה עדנה זמנית ; אך אחרי מותו שוב נטשוה חלקית ממשיכיו , סימן לרפורמה דתית שלא נקלטה היטב בעם . דת משה נעשתה דומיננטית בעם רק בתקופה הפרסית ( מן המאה ה6– עד למאה ה2– לפני הספירה . ( המנוף העיקרי להצלחתה בא כנראה ממנהיגות הגולים בבבל , שהחזיקה בשלטון הפוליטי ביהודה באמצעות עזרא ונחמיה ובסיוע מרות השלטון הפרסי . עזרא ביקש לזהות את גבולות הדת והאתנוס , ולכן סילק מן הדת הנורמטיבית לא רק את בני הנכר שנספחו לה , אלא אף שבטים השייכים מבחינה אתנית לעממי העברים ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help