sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

בין היתר , עיון מחדש בדימויים וסטריאוטיפים שחדרו ללשון הדיבור ובאמצעותה למערכת המוסכמות . חלק מהם בנוי מטעויות עובדתיות וסיפורי אגדה שהמחקר לא הצליח לשרש , ובחלקם הם מושגים עיוניים או אידיאולוגיים . מושגים אלה נוצרו לעתים בידי ההיסטוריונים עצמם , או בידי מחנכים וסופרים המושפעים מהם . כמו כן , המסורת הדתית ודובריה משתמשים במושגים ובקטגוריות המייצגים את גרסת הזרם היהודי שניצח בעבר ( היהדות הרבנית ) כאילו היא זהה עם ההיסטוריה היהודית כולה , או עם מהותה הנסתרת , וחלק מן השיח הזה חודר גם להיסטוריוגרפיה החילונית . נעיין בדוגמאות אחדות ( ונציע להן ראייה אפשרית אחרת . ( היהדות . המושג התמים–לכאורה "יהדות" נשמע מובן מאליו לדתיים ולחילונים כאחד . בכל מקום ניתן לשמוע ביטויים כמו : " היהדות אומרת ש"– או "לפי היהדות כך וכך , " כאילו יש , ותמיד היתה , ישות חד–משמעית שזה שמה ; אך זה אופן דיבור מטעה . אם הדובר הוא דתי , כוונתו בדרך כלל לגרסה מסוימת של הדת היהודית , שהוא רואה בה את מהות התרבות היהודית כולה . ואם הדוברת היא חילונית , היא נכשלת לא פעם בהעצמה מטפיזית של יש זהותי בדיוני . המושג "יהדות" קיבל את תפוצתו מאנשי "מדע היהדות" בגרמניה של המאה ה . 19– תחת השם Judentum הבנו חוקרים אלה ישות היסטורית מיוחדת , לא בדיוק עם ולא רק דת , שניתן להתחבר אליה באמצעות הבנה ומחקר ולא בהכרח דרך האמונה . ברקע תפיסתם עמד מושג של מהות יהודית עלהיסטורית , יחידאית וחבויה , שהיתה קיימת מקדמות הימים , והיא מגלה את עצמה בעידנים היהודיים השונים . ואולם , במבט ביקורתי , זוהי הנחה מטפיזית שאין לה בסיס רציונלי מספיק . למעשה , היא שריד של אמונה דתית בלבוש חילוני ; ועל כך תעיד העובדה שכמה היסטוריונים מאלה , כולל אנשי "אסכולת ירושלים" במאה ה , 20– מתארים את המהות היהודית במטפורות כעין דתיות כגון "כנסת ישראל . " בעייתי עוד יותר הוא השימוש של דוברים ומחנכים דתיים מודרניים במונח "יהדות , " בצירוף ה"א הידיעה " ) היהדות . ( " זה שימוש מגמתי שלא תמיד מודע לעצמו ככזה . גם כאשר נדמה למשתמשים בו שזה ביטוי תיאורי , למעשה הוא בא להטיף לדרך או לאמונה מסוימת . שכן , הוא רומז כי התוכן שהוא מייחס ל"יהדות" ככזו מבטא מהות אחדותית ומקודשת , הממצה את כל ההיסטוריה היהודית ואת כל התכנים שרק להם ראוי לקרוא יהודיים , ולכן תוכן זה מחייב את הדובר ואת שומעיו . מבט חילוני–ביקורתי מגלה כי , לפי הזיכרון היהודי עצמו , אין "יהדות" קבועה אחת , ואין סובייקט יהודי יחיד וזהותי . אם רואים ביהדות דת , הרי דת זו השתנתה כמה פעמים , ובאופן כה רדיקלי עד שניתן לדבר על ארבע דתות של יהודים : ( 1 ) הדת הישראלית הפגאנית לגווניה ; ( 2 ) דת המקרא המונותיאיסטית ( דת יהוה , או דת משה ( 3 ) ;( הדת הפרושיתהרבנית ( דת התלמוד ( 4 ) ;( הדת הרפורמית המודרנית לגווניה . כמו כן בכל אחת מדתות אלה התחוללו שינויים מסדר משני . למשל , השינויים בדת המקרא לפני ואחרי יאשיהו , לפני ואחרי עזרא ; או השוני בין הפרושים הראשונים לבין הדת הרבנית הבשלה . נוסף על כך התקיימו זרמים יהודיים פוסט–מקראיים – צדוקים , איסיים , מתייוונים , נוצרים–יהודים , ובהמשך יהודים גנוסטיים , קראים , שבתאים ועוד – אשר התחרו ביהדות הפרושית–רבנית , ולאחר כישלונם כמעט נמחקו מן התודעה ההיסטורית ומן הספרות הנורמטיבית . ואם רואים ביהדות לאום אתני ( גנוס , או זרע אברהם , ( הרי יש להכיר בכך שמרכיבי הגנוס הזה היו הטרוגניים כבר בימי קדם ( עברים , יהודאים , ישראלים , שומרונים = ] נשארי ממלכת ישראל + "כותים" שיובאו מבחוץ , [ עמונים , אדומים , איתוראים [ גרים מן הגליל ודרום הלבנון ] וגרים אחרים מרחבי האימפריה הרומית . הטרוגניות זו גדלה והתרחבה מאוד בשנות התפוצה הארוכות , כפי שחושפת גם הפיזיונומיה רבת הגוונים של יהודים . אפילו שמו של העם לא היה אחיד – "עברים , " "בני ישראל , " ו"יהודים" בשני מובנים : בני ארץ יהודה ובני הדת היהודית . ואשר להיבט הרואה ביהדות תרבות או ציוויליזציה , גם הוא אינו מאפשר לדחוק את גיוונה הגדול לתוך גרעין מהותי קבוע . נוסף על כך התקיים אצל היהודים תהליך חוזר ונשנה של הדרה פנימית , שהתיר רק לגורם הנורמטיבי המנצח לשרוד . בדרך זו הלך ונבנה סובייקט יהודי היסטורי לא אחיד ולא זהה עם עצמו , שהיה נושא ההמשכיות היהודית . ליהודים אכן יש והיתה המשכיות מרשימה , אבל המשכיות אין פירושה דווקא רציפות – של תוכן , של שליחות , או של מהות אחת ויחידה החבויה בכל הגילויים . במבט חילוני , ההיסטוריה רוקמת זהויות–נמשכות באמצעות תולדותיהן , כלומר בדיעבד . אלה הן זהויות כעין סיפוריות , הנבנות מתוך התודעה האנושית והרצון האנושי , אשר מאשרות ומזהות את עצמן כהמשך של העבר גם כשהן מחוללות בו שינוי ; וה"מהות" היא תוצאת התהליך הזה , ולא נתון ראשיתי . המהות מתקבלת מתוך הסיפור כולו , וזה מגיע רק עד להווה , ובכך אינו גמור אלא פתוח להמשך שונה האפשרי בעתיד . לכן המהות ( במידה שבוחרים להשתמש במושג זה ) היא פלורלית או דיאלקטית , ולא זהה בפשטות ובמישרין עם עצמה . מהות פלורלית זו נשענת על מצע של טקסטים , זיכרונות , ביטויים , מנהגים וכו , ' אשר מאפשר את ההמשכיות ומגשר בין תקופות ומצבים . גורם זה הוא מרקם אמפירי שנוצר על ידי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help