sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

גישתו הנוצרית , שנראתה להם עוינת את היהדות בכלל . אבל אין פירוש הדבר שאינטלקטואלים אלה דחו את עצם הרעיון שהתורה בנויה מטקסטים מזמנים שונים , ושצריך לגשת לכתבי הקודש בגישה היסטורית ומדעית . דוגמה לכך היא יחזקאל קויפמן , שוויכוחו עם ולהאוזן נשען על נימוקים פילולוגיים והיסטוריים מן הסוג שוולהאוזן עצמו נשען עליהם . קויפמן לא חלק על ביקורת המקרא במובן הרחב , כמתודה חילונית , אלא השתמש בה בעצמו . לא פחות מן המחקר הפילולוגי הפנימי , פנה חקר התנ " ך הישראלי לאמצעים מדעיים שמחוץ לטקסט . הארכיאולוגיה , בייחוד , נעשתה לאחת השלוחות המובהקות של ביקורת המקרא ושל חילון הזיכרון היהודי ( ובשנות המדינה הראשונות היתה גם מעין ספורט לאומי . ( מאז ראשית המאה ה20– ניסו ארכיאולוגים למצוא תימוכין בשטח לסיפורי המקרא ; ואולם בדור האחרון התחולל שינוי במגמה זו ( ר ' ערך המקרא באור הארכיאולוגיה ; על הפולמוס מסביב לנושאים אלה ר ' ערכים התנ " ך כהיסטוריה והפולמוס על האמת ההיסטורית במקרא וציונות וארכיאולוגיה . ( ארכיאולוגים רבים הגיעו למסקנה שממצאי החפירות אינם מתיישבים עם סיפורי התנ " ך – לא רק עם מעשי האבות ויציאת מצרים , האפופים ערפל קדומים , אלא גם עם סיפור ההתנחלות בארץ כנען ובעיקר עם תיאורי הממלכה המאוחדת והמפוארת של דוד ושלמה , שהיתה אמורה להשאיר עקבות פיזיים בשטח , ואלה לא נמצאו למרות כל המאמצים ( דבר שאינו שולל , אך מפחית , את הסיכוי שיתגלו בהמשך . ( הכרוניקה המקראית זוכה לאמינות רבה יותר בקרב הארכיאולוגים למן תקופת הרפורמה הדתית–פוליטית של המלך יאשיהו , שבה נוצר ו " נתגלה " כביכול ספר דברים . אמנם , הספקות אינם מבטלים את משקלם של המיתוסים המכוננים שבמקרא מבחינת הזיכרון היהודי , ודימויי הזהות הנשקפים או נבנים מתוכו . אך דומה שהוויכוח , הנרגש לעתים , על הארכיאולוגיה והמקרא חושף חרדות סמויות בנפשם של כמה ישראלים , כאילו טעם קיומה של מדינת ישראל בטל אם מלכות דוד לא התקיימה כמו שכתוב בספר מלכים . מצד אחר מתגלה כאן שגם מי שזקוק לעוגן היסטורי–תנ " כי לקיומו בארץ–ישראל מקבל ביסודה את הגישה החילונית , המאפשרת לערער על פסוקים קדושים בכוח חפירות ארכיאולוגיות ( שאם לא כן לא היה מזדעזע ממסקנותיה . ( ואמנם , יהודים חילוניים רבים פיתחו תלות רגשית וזהותית בתנ"ך . עליית קרנו של התנ"ך ביטאה מרד נגד היהדות הרבנית , שפיחתה את משקלו והציבה את התלמוד מעליו . התנ"ך נעשה לספר הספרים של המודרניות היהודית , בייחוד של ההשכלה ושל המהפכה הציונית , ספר חי ומעורר , שצליליו הקדמוניים קמו לתחייה אחרי מאות שנים שבהן היו שקועים וחנוקים תחת הררים של מדרש ופלפול תלמודי וקבלי . יהודים מודרניים מכל הגוונים – משכילים , רפורמיים , לאומיים וציוניים – פנו אל התנ"ך כמשקל נגד לתלמוד היבש , המשפטי בעיקרו , ויחד עם זאת הרחוק מהחיים , שבו ראו מייצג מנטליות יהודית עייפה ונטולת חיות , ובסיס לממסד רבני מסוגר שעבר זמנו . ואילו התנ"ך , באידיאליזציה מסוימת , הופיע להם כסמל לחיוניות , לאותנטיות יהודית החוזרת למקורותיה . תנועת ההתחדשות של הלשון העברית שאבה מן התנ"ך מלוא חופניים ( ר' ערך מטבעות לשון מן המקרא בעברית החיה ) והספרות העברית הרומנטית , כמו ברומנים של אברהם מאפו , חזרה לנופי התנ"ך , לדמויותיו וללשונו הקדומה . גם מימוש התוכנית הציונית ( ר' ערך התנ"ך בהוויה הישראלית ) היה מל 3 וה בספר התנ"ך , שחרת את רישומו על התרבות , הגיאוגרפיה , הסמלים ומטבעות הלשון של היהודים בארץ–ישראל , על שמות אנשים ומקומות , וכן על הדימוי העצמי ומשאלות הלב של אותנטיות , שורשיות , עוצמה וילידיות ( אוטוכטוניות , ( שנקשרו במציאות החדשה בארץ–ישראל . הקצנה רבתי של תחושות אלה עומדת ביסוד הזרם ה"כנעני . " אשר ליסוד הארכיטיפי שבתנ"ך – גילום של מצבים ודרמות אנושיות אוניברסליות – הוא נתפס כבעל ערך מחנך לא אמצעי , שלא הושחת על ידי מדרשי סרק – וגם כבעל ערך אסתטי קמאי : המעשים , יחסי האנשים , התשוקות והיצרים נראים כגלומים בתנ"ך כמו באוצר מיתולוגי קדמון . לכן חיפשו בעיקר את המובנים והצלילים המקוריים של לשון הפשט – המקור הראשיתי שלא עוות עדיין . לכאורה היה כאן פרדוקס : טקסט יסודי של הדת המונותיאיסטית שימש מנוף למהפכה , שדחף חילוני מניע אותה . אמנם המנוף היה בתנ"ך כטקסט ספרותי של העולם הזה , ולא כהתגלות דתית–מיסטית . ובכל זאת , כיוון ששימושי הלשון וסמלי התרבות מגלמים דרכי חשיבה והתייחסות עמוקות יותר ששקעו לתוכן בדורות קודמים , נוצרה דיאלקטיקה אופיינית לתרבות החילונית החופשית בישראל . מצד אחד , מושגי יסוד של הלשון הישראלית היומיומית ספוגים באידיומטיקה תנ"כית ( וגם תלמודית ואגדית ) שחלקה דתי באופן מגולם או לא מודע ; ומן הצד האחר , הם משמשים לצרכיו של יומיום מחולן לכאורה לגמרי , ואפילו משרתים שיח השולל את הדת , אך שומר לעתים על הלכי הרוח שלה – הערצה , רוממות , ציוויים מוחלטים , ואפילו יחס מק 4 ש – תוך כדי העתקתם להקשר לא דתי . תהליך החילון של התרבות הישראלית , בעיקר בראשיתה , הוא מורכב ורב–שכבתי יותר מכפי שמשתמע מן הפולמוס הרגיל בנושא . ד . סטריאוטיפים נפוצים זיכרון מודרני הוא זיכרון ביקורתי . וביקורת הזיכרון כוללת ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help