sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

זה ) וגם אצל חוקרים דתיים–מסורתיים באוניברסיטאות המערב . גילוי ההיסטוריות של התרבות היהודית הביא לשינוי מופלג גם בעולם הדת עצמה . שכן , מזמן שהמסורת הובנה כיצירה מתחדשת , ולא עוד כמסירה חדגונית של העבר לעתיד , נוצר הרקע להולדת תופעות הרפורמה השונות בדת , שהטביעו חותם על חיי הדת היהודיים מאז המאה ה19– ( ר' מדור החברה הדתית מול החילון והמודרנה . ( היום הגישה המחולנת לזיכרון ההיסטורי רווחת , בדרגה זו או אחרת , כמעט בכל מקום , למעט החינוך הדתי החרדי . ההיסטוריה היהודית והכללית נלמדת במתודות מגוונות , שרובן מתמקדות בהסברים סיבתיים , מבניים , דמוגרפיים , סוציולוגיים , פסיכולוגיים ואחרים – כולל גורמים של מקריות ואקראיות – האמורים לעצב את החיים היהודיים ללא בחירת האל וללא כוונה חוץ–היסטורית סמויה . אשר להנחות מטא–היסטוריות שהחוקר מאמין בהן , הן עשויות לכלול אמונה בתכלית אלוהית – אך לרוב בלי שמייחסים לה כוח הסבר בנוגע למאורעות היסטוריים פרטניים , ולא משתמשים בה כטיעון בתוך המחקר . זהו דואליזם המתקיים באמונתו הפרטית של חוקר יותר מאשר במוצרי מחקרו ; ומבחינה זו , חילון הזיכרון ההיסטורי היהודי , כמו חילון הזיכרון המיתולוגי , הוא עצמו היום עובדה היסטורית , המאפיינת את הזמן היהודי החדש . ג . היחס החדש למקרא האפיק השני שבו עבר הזיכרון היהודי חילון חלקי הוא יחסה הביקורתי של התרבות היהודית החדשה למקרא . גם בתחום הזה הציג שפינוזה דגם יסוד מוקדם . בפרק 7 של מאמר תיאולוגי–מדיני דרש להנהיג מתודה חדשה ומהפכנית בפירוש המקרא ובהבנת תולדותיו . לדבריו , "המתודה של פירוש המקרא אינה שונה מן המתודה של הסברת הטבע , " וכפופה כמוהו לשכל ולניסיון . כל מעשי בני האדם בהיסטוריה וכל יצירות התרבות והרוח נקבעים על ידי תהליכים טבעיים בלבד . הטקסט המקראי אינו משדר התגלות על–טבעית , שבה כוח מיסטי מחוץ לעולם פורץ בדרך נס לתודעת הנביא . הנביאים הצטיינו בדמיון יוצר וברגישות מוסרית , אבל לא חרגו מתופעות הטבע ומחוקיו . לכן , כדי להבין את התנ"ך , נדרש מחקר לשוני , היסטורי , ביוגרפי , סוציולוגי וכו , ' של כל מחבר וכל טקסט לגופו . כמו כן , קריאת הטקסט חייבת ברוב המקרים להתרכז בפשט , ולהתנזר ממדרשים ספקולטיביים ומאלגוריות . ואולם הפשט אינו פשוט ; הוא דורש פענוח מורכב . המפרש צריך להשתחרר ממובני הלשון בזמנו ולחקור את רובדי הלשון שבה השתמשו המחברים העתיקים , את נסיבות זמנם , את הפסיכולוגיה שלהם , אופי קהלם , צורכי הרטוריקה שלהם וכדומה . עמדות אלה עשו את שפינוזה לאב מייסד של ביקורת המקרא המודרנית ( יחד עם בן דורו הצרפתי , הכומר רישאר סימון . ( בכך התייסדה סמכות חדשה לגבי כתבי הקודש . במקום הממסד הכוהני – בישופים , תיאולוגים , רבנים ומקובלים – מתייצבת רשת של מדעי מקרא רלוונטיים , ואלה אמורים מעתה לקבוע את המובן של הכתוב ( ובעקיפין את אמיתותו . ( דגם רדיקלי פחות מזה של שפינוזה החל להתפתח מסוף המאה ה18– בקרב הוגים פרוטסטנטים בגרמניה , והשפיע גם על חוקרים יהודיים . הוגים אלה הוסיפו להאמין במקור האלוהי הראשיתי שביסוד המקרא , אך סברו שאין גישה למקור זה אלא באמצעות גילומו ההיסטורי בתודעתם ובלשונותיהם של בני אדם אמפיריים , אשר כתבו , ערכו והעתיקו את הטקסט המקראי בנסיבות זמנם וכפי יכולתם . לכן הביקורת הלשונית , ההיסטורית , הארכיאולוגית וכו' של המקרא מחייבת גם את מי שאינו חולק על בשורתו האלוהית . גם בגישה מתונה זו היתה מידה ניכרת של חילון המקרא , כי היא כפפה את דבר האלוהים לקני מידה מדעיים וספרותיים שאינם תלויים בדת ובסמכותה , ויש בהם כדי לזעזע את מוסכמותיה . כפי שעולה מן הערך היהדות החילונית וביקורת המקרא , שני הדגמים של ביקורת המקרא השפיעו על החינוך וההשכלה גם בין היהודים מאז המאה ה , 19– תחילה בגרמניה , במזרח אירופה ובארה"ב , ולאחר מכן ביישוב היהודי בארץ ובמדינת ישראל , לעתים בתוך מאבק קשה מול האורתודוקסיה . כיום ביקורת המקרא – וביתר דיוק , הגישה המדעית–היסטורית למקרא – גלומה בעמדתם של חוקרים , מורים ואינטלקטואלים יהודיים בכל מקום ; היא מקובלת במידה זו או אחרת בכל האוניברסיטאות בעולם היהודי , במערכת החינוך בישראל ובחלקים נרחבים בציבור . ( בין היתר תרם לכך פירוש המקרא העממי רב הכרכים של ש"ל גורדון , שהיה נפוץ בבתים רבים בארץ ( . עם זאת יש לביקורת המקרא מוקדי התנגדות נמרצת , לא רק בקהילה החרדית , אלא גם בין מחנכים ופוליטיקאים של האורתודוקסיה המודרנית . כשהיה משרד החינוך הישראלי בשליטת המפלגה הדתית–לאומית נמנע מאבא אבן , מדינאי משכיל וידוע שם , שהכין סדרת טלוויזיה על תולדות התרבות היהודית , לשדר תוכנית שהוקדשה לביקורת המקרא . תחושת האבסורד שבה נתקבל הצנזור הזה בחוגים רחבים העידה באיזו מידה הגישה הביקורתית למקרא נעשתה דווקא מקובלת . אמנם גם אינטלקטואלים יהודיים חילוניים הסתייגו לפעמים מביקורת המקרא . אבל הם התכוונו בעיקר ל"תורת המקורות" של החוקר הפרוטסטנטי יוליוס ולהאוזן , ששיטתו הדומיננטית בניתוח הטקסט זוהתה בתקופה מסוימת עם ביקורת המקרא סתם . חוקרים יהודיים התנגדו לוולהאוזן גם בגלל ויכוח לגופם של רכיבי הטקסט , וגם , אולי בעיקר , בגלל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help