sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

סוגיות שרובן נדונות בערכי המדור המפורטים , ולעתים בדגש שונה או מזווית אחרת . השינוי החשוב והעיקרי לענייננו התחולל על ידי ההיסטוריזציה של התרבות היהודית , ועל ידי כפיפתה למתודות הבנה ומחקר אמפיריות ורציונליות . במקום ראשון , התחילו לראות בתרבות היהודית ובטקסטים שלה תופעות היסטוריות הכפופות לזמן , ולא ישות מטפיזית על–זמנית שקפאה בחיקו של הנצח . בכך היהדות נתפסה כחלק של מכלול התפתחותי המקיף תרבויות ודתות אחרות , וגם כבעלת היסטוריה פנימית משלה , שצורותיה משתנות מעידן לעידן . התנ"ך עצמו – כתב ההתגלות האלוהית – הובן כיצירה היסטורית , שנוצרה בתוך הזמן הארצי ובכפיפות לנסיבותיו . מכאן נולד צורך בהיסטוריוגרפיה יהודית מודרנית ובקריאה חדשה של המקורות , שייתנו דין וחשבון על אופייה של היהדות כתופעה היסטורית . במהלך משלים עלתה הדרישה לדון בהיסטוריה היהודית בכלים רציונליים ואמפיריים : להבין את הטקסטים ואת נתוני ההיסטוריה על ידי סיבות פנים–היסטוריות – גורמים חברתיים , פוליטיים , כלכליים , דמוגרפיים ופסיכולוגיים , הפועלים באופן הניתן להבנה במונחי העולם הזה – בלי להיזקק לרצון האל ולהשגחה העליונה . גם מי שהאמין בקדושה מטפיזית האופפת את הקיום היהודי היה אמור להתנזר מלראות בה כוח פרטני פעיל המכוון את האירועים , ולבקש הסברים וכוחות ארציים לתופעה המיוחדת שלפניו . בניסוח אחר ( הלקוח מהמילון הנוצרי : ( המגמה היתה להחליף את "ההיסטוריה הקדושה" בגישה של "היסטוריה פרופאנית" ( מחולנת . ( עם זאת החילון היה לעתים חלקי בלבד , כי לא פעם נותרו ברקע הדיון כוחות עלומים ומהויות חבויות , האמורים לשכון בתוך ההיסטוריה עצמה . אירוניה היא שמגמות אלו הגיעו למשכילים היהודיים מתהליכי המודרניזציה בעולם הלא יהודי , שעה שדווקא פילוסוף יהודי שפרש מן הדת תרם למודרניזציה זו את הדגם הרדיקלי והבהיר ביותר . בשנת 1670 פרסם ברוך שפינוזה מאמר תיאולוגי–מדיני ובו , בין היתר , השתמש בתולדות היהודים כדוגמה מיוחסת , כדי לשלול את תפיסת ההיסטוריה התיאולוגית בכלל , ה , historia sacra– האמורה להגשים את תוכנית האל בעולם ואשר סובבת על מושג העם הנבחר . לפי שפינוזה , לא רק שאין כוחות–על היסטוריים הפועלים מחוץ לעולם , אלא שאין גם הבדל עקרוני בין ההיסטוריה לטבע . בחירת היהודים היא מטפורה , המתייחסת לקיום ריבונותם המדינית ונפסקת יחד איתה . גם הישרדות היהודים אחרי החורבן אינה נובעת מהשגחה אלוהית , אלא מסיבות טבעיות , סוציולוגיות ופסיכולוגיות ; ואם היהודים יקימו מחדש את מדינתם – דבר שנראה סביר לאור תהפוכות ההיסטוריה – הדבר יתרחש מסיבות של העולם הזה ולא בגלל אירוע על טבעי כמו ביאת המשיח . התוצאה של עיונים אלה מסלקת את מושגי התכלית , ההשגחה והבחירה האלוהית לא רק מן ההיסטוריה היהודית , אלא מן ההיסטוריה העולמית בכלל . הנטורליזציה של ההיסטוריה ( זיהויה עם הטבע ) בנוסח שפינוזה עוררה במאה ה19– הסתייגות גם בקרב הוגים חילוניים . בעקבות הפילוסופיה של הגל , שתורתו שלטה אז בכיפה בגרסאות שונות , התפשטה ההשקפה שההיסטוריה , גם זו החילונית , מבטאת אופן מציאות שונה וגבוה יותר מן הטבע . ההיסטוריה היא שינוי ועיבוד של הטבע על ידי כוונות אנושיות ורוחניות . בכך הטבע עובר טרנספורמציה לתרבות אנושית , הנוצרת כעילוי של תשתית טבעית ; במילים אחרות , נוצר העולם ההיסטורי , ולו יש דינמיקה וחוקיות משלו , כולל דינמיקה תכליתית . אמנם , גם האסכולה ההגליאנית תפסה את ההיסטוריה כמכלול אימננטי , המעצב וקובע את עצמו ואינו נשמע להשגחה חיצונית . אך בניגוד לשפינוזה , שכפר בקיומן של מהויות כלליות , וראה את ההיסטוריה כנשלטת בידי סיבות טבע הפועלות ללא תכלית – ההגות ההגליאנית ייחסה להיסטוריה תבנית ומהלך תכליתי , שבו מהויות כלליות מבנ-ת את עצמן ומגיעות לידי גילוי ומימוש בתוך הזמן . המגמות הכעין–הגליאניות שרווחו בכתיבה ההיסטורית האירופית במאה ה19– אפשרו לחוקרים לעסוק בהיסטוריה חילונית ואמפירית , ויחד עם זה לקיים ברקע מושגים כעין מטפיזיים , כגון מהויות כלליות ( של עם , של מעמד , של "רוח הזמן" וכו , ( ' וכמו תכליות חבויות שההיסטוריה עצמה , בלי כוונה אלוהית חיצונית , מוציאה אל הפועל באופן לא מודע . נוצר אזור ביניים של חילון לא שלם , ספוג יסודות כעין פרובידנציאליים ( השגחתיים , ( האמורים לשכון בפנימיות ההיסטוריה עצמה . ומכיוון שמרבית ההיסטוריונים היהודיים הראשונים עבדו באקלים האינטלקטואלי הזה , נולדו ממנו שלושת המאפיינים העיקריים בעבודתם : ( א ) ראיית התרבות היהודית כתופעה בתוך ההיסטוריה , וכבעלת שינויים היסטוריים בתוך עצמה ; ( ב ) עליית הגישה המחקרית והמדעית , המחליפה את הגישה הדתית–רבנית ומשתמשת במתודות מחקר מודרניות , הבנויות על השכל והניסיון ; ויחד עם זה ( ג ) היכולת להכניס מטרות ותבניות דמויותהשגחה לתוך ההיסטוריה היהודית גם בלי להניח את קיומו של אל בורא ומשגיח . את עקבות הפשרה הזאת ניתן למצוא אצל היסטוריונים יהודיים מאז "חוכמת ישראל" של המאה ה19– ועד ל"אסכולת ירושלים" במאה ה20– ( ר' ערכים היסטוריוגרפיה כהבנה עצמית וכיצירת זהות : מ"חוכמת ישראל" עד היום ו " אסכולת ירושלים" בחקר ההיסטוריה היהודית במדור

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help