sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

הלא רצונית , מה שמכנים עובדות או ממצאים ניסיוניים ( בין שנתגלו עקב קונספציה מסוימת ובין שלא . ( שלישית , יש להימנע מכיפוף ספקולטיבי של השכל , מגלגולי אסוציאציה חופשית ומפלפול דרשני , המתעלם מקשרי ההיגיון המבני שבתופעות , מתנאי מציאותן או ממובני הפשט של טקסטים בתוך ההקשר שבו נכתבו או נאמרו . נובע מכאן שלא כל הפירושים שווים , וגם לא כל הזיכרונות . יש פירושים והבניות זיכרון שהם עדיפים מאחרים מבחינת נאמנותם לאמות המידה הביקורתיות שנמנו לעיל , כלומר , מבחינה אובייקטיבית ( אם נסכים להגדיר כך אובייקטיביות ;( והחתירה ליתר אובייקטיביות היא אידיאה מנחה גם כשאין לה מימוש שלם . יחד עם זאת , זיכרונם המעצב של עם או קבוצה אינו זהה עם ההיסטוריה הממשית או המוכחת שלהם . הזיכרון הוא מה שקבוצה זו רואה בו חלק של עברה – ובזה גם אחד ממרכיבי זהותה – בין שיש לכך ביסוס חיצוני ובין שלא . מבחינה זו , הזיכרון רחב מן ההיסטוריה הממשית והוא כולל בתוכו גם את המיתוס . ליסודות המיתוס שבזיכרון יש שני אופנים , מקורי ומטפורי . הראשון הוא מיתוס מכונן , לרוב עתיק במקורו , שנוצק במשך זמן רב לתוך דימויה העצמי של אומה או תרבות והתערב בסמלי זהותה האינטימיים . אלה הם יצירות בכתב ובעל פה , סיפורים קדומים ששקעו בתודעת העם , הזינו אותה במשך דורות , קנו להם מעמד מיוחס ונעשו חלק לא נפרד של הזיכרון ושל הזהות הקבוצתית . יוון בלי האודיסיאה והאיליאדה לא היתה יוון , אף שכבר בימי קדם ידעו שאלה בעיקר סיפורי אגדה . ואצל היהודים : סיפורי המקרא , על הסתירות שבהם ומקורם המעורפל בחלקו הגדול , הם חלק מן הזיכרון המכונן של העם ורכיב חיוני שנשמר בגלגולי זהותו . המובן השני , המטפורי , מתייחס לתבניות מאוחרות של פירוש וסיפר , שהתקשחו לסטריאוטיפ החולש על שאר חומרי הזיכרון . כאן כלולים מושגים מקובלים ואגדות היסטוריות שחדרו לצומתי הזיכרון הקיבוצי באמצעות החינוך , התקשורת , הרגלי הלשון , מחקרים אקדמיים ופופולריים ויצירות בדיוניות , והם מטביעים חותם על דרכי החשיבה והפירוש המיידיים שלנו גם בלי שאנו נותנים דעתנו לכך . בשני המקרים – אך בעיקר בשני – נדרשים עיון מחדש וזיכרון ביקורתי . זיכרון ביקורתי הוא מושג מודרני ביסודו . למעשה , הוא יסוד מכונן של המודרניות . מודרניות היא קודם כול מרד נגד שלטונה המחייב של המסורת , והמסורת נשענת על זיכרון המוסר אותה מדור לדור כמו שהיא , באופן שבו העבר מחייב את ההווה והעתיד . המודרנה היא מרד ביקורתי נגד מחויבות ישירה זו , ולכן היא יוצאת נגד תפקידו המסורתי של הזיכרון . לא מקרה הוא שפילוסוף המודרניות המובהק , הגל , הציג את הזיכרון כנושא השינוי הדיאלקטי – קרע עם העבר , המשמר יסודות נבחרים מן העבר באמצעות ארגונם מחדש ברמה חדשנית . הזיכרון המודרני , כצירוף ביקורתי של קרע והמשכיות , מבטל את משקלו הנורמטיבי של הרצף , ומעניק את הבכורה לתבונה ביקורתית היוצרת את הקרע . בכך הוא מעניק את הבכורה לזיכרון ביקורתי שבהיותו כזה הוא נושא בתוכו יסוד של חילון . מאז שנות ה60– של המאה ה20– מתנהל ויכוח על מידת היחסיות של הזיכרון הקיבוצי ושל ה"סיפר" ( נרטיב ) הכלול בו , שהשפיע גם על כתיבת ההיסטוריה היהודית והישראלית בזמננו . נוצרה מידה של תאימות ( קורלציה ) – לא הכרחית – בין מי שמבקר את ההיסטוריוגרפיה הרווחת למי שדוגל ברלטיביזם היסטורי . ייתכן שהרלטיביזם נתפס כחדשן , ולכן הוא נראה בעל ברית טבעי של חדשנות ורוויזיה היסטורית . ואולם הקשר בין השניים אינו מתחייב . יש כאן שתי זירות שונות . היסטוריון אינו צריך להיות רלטיביסט ( או פוסטמודרניסט ) כדי לבקר את הממסד התרבותי והפוליטי . עד לפני דור התקיפו מארקסיסטים את הממסד בשמו של "מדע אובייקטיבי , " ולעומתם , מאז הט-רים האנגליים , נעזרה העמדה השמרנית בספקנות בנוגע לחידושי התבונה וה . " דמה . " היום נראה , לפעמים , שהרלטיביזם הוא מקלטו של מי שכותב באופן מגמתי , בוטה ומוצהר , והאובייקטיביזם נעשה מבצרם של מי שרוצים להטיל מרות ד-גמטית על קוראיהם . אבל חלוקה זו לא מתחייבת מגוף העניין , ושני הקצוות הם , למעשה , דוגמטיים . זיכרון ביקורתי וביקורת הזיכרון יכולים לערער תפיסות מקובלות בלי להגיע בהכרח למסקנות זהות ; אבל הם חייבים להראות כבוד לאילוצי המציאות ( ה"נתונים ( " וההיגיון , ולהיות מודעים לאופי הפרשני של כל פעילות אינטלקטואלית , וכן לגבולות חירותו . בכך יקנו להם תוקף תרבותי , ואת הזכות הלגיטימית לבוא ולהשפיע בציבור , גם כשאינם מוכתרים בתארים וביומרות כמו "אמת כשהיא לעצמה" או "המציאות כמו שהיתה . " ב . היסטוריוגרפיה יהודית חדשה במרכז המדור הזה עומדים שני האופנים הראשיים שבהם נכנסו ביקורת הזיכרון וחילון הזיכרון לנוף התרבות היהודית החדשה , ואלה הם יצירתה של היסטוריוגרפיה יהודית מודרנית ושינוי רדיקלי של היחס למקרא . החלק השני של המדור מוקדש לבירור של דימויים ר-וחים על תולדות היהודים . המבוא הניתן כאן פורש את התבנית הקונספטואלית שלפיה נערך המדור , ועם זאת בא לחדד סוגיות נבחרות שנראה כי חשוב להבליטן ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help