sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

חילון הזיכרון וחקר ההיסטוריה – מבוא ירמיהו יובל א . זיכרון , זמן ומיתוס אחד הביטויים החשובים של חילון ומודרניזציה של התרבות היהודית הוא יחסה לזיכרון היהודי . התרבות היהודית החדשה מתמודדת עם זיכרונה – או זיכרונותיה – בשני אפיקים עיקריים : ביחסה לסיפורי המקרא ובאמצעות כתיבה היסטורית חילונית . ההיסטוריוגרפיה היהודית הלא מקראית היא תופעה מאוחרת . אם נתעלם מיוספוס פלאוויוס , שכתב בתוך מסורת רומית–הלניסטית , הרי הכתיבה ההיסטורית של יהודים לקהל יהודי החלה רק בסוף הרנסאנס , ובאופן אפיזודי בלבד . ראוי לציון שלמה אבן וירגה , פליט מספרד , שספרו מן המאה ה , 16– שבט יהודה , יצר דגם של כרוניקה הנוטה להסביר תופעות היסטוריות חשובות , כגון שנאת הגויים ליהודים , במונחי העולם הזה ולאו דווקא בחקר צפונות האל והשגחתו . ואולם רק למן המאה ה – 19– ומאז , באינטנסיביות , עד היום – פנו יהודים לחקור את עברם במתודות פנים–היסטוריות מובהקות , המושפעות מן ההיסטוריוגרפיה החילונית המודרנית , ולבסס את זהותם במידה גוברת על מחקרים ונרטיבים אלה . יתר על כן , הם התחילו לחקור את התנ"ך עצמו במתודה ארצית ופניםהיסטורית , ובכך הביאו לחילון חלקי , ולעתים אף מלא , לא רק של התודעה ההיסטורית אלא גם של ספרות הזיכרון המיתולוגי . מהו זיכרון ? זו שאלה עמוקה מני ים , שניתן להזכיר כאן רק כמה מיסודותיה . כפי שראו פילוסופים מאוגוסטינוס עד קאנט , ברגסון והוסרל , הזיכרון קשור לבלי הפרד בזמן – ולא רק בזמן החיצוני , אלא קודם כול בתודעת הזמן הפנימי . מצד אחר , ברור שיש קשר הדוק בין זיכרון לדמיון . למעשה , ניתן לראות בזיכרון את אחד מאופני הדמיון . הדמיון הוא הכושר להנכיח מושא נעדר , כלומר , להביא לתודעה–בהווה של אירוע , חפץ או אדם שאינו נוכח בפועל . המושא נעדר או מפני שאינו קיים בשום זמן או מקום , או מפני שרכיביו קיימים באיזה מקום או זמן , אבל דמיוני מציב אותם בצירופים לא קיימים או בלתי אפשריים . זה דמיון במובן של פנטסיה ( או של אוטופיה וכיו"ב . ( מצד אחר , המושא הנעדר יכול להיות דבר ממשי הקיים במקום אחר ( בן דודי באילת , ( או שהיה קיים בזמן אחר ( גירוש סבי מגרמניה . ( במקרה האחרון , הנכחת המושא הנעדר היא פעולת דמיון המתייחסת למושא ממשי – וליתר דיוק : הנחשב לממשי בזמן עבר , ובכך היא זיכרון . הזיכרון הוא אפוא אופן של דמיון , המנכיח בהווה מושא נעדר שרואים כממשי בזמן המיוחס לו . כמובן , השאלה אם המושא שזוכרים היה ממשי בזמן המיוחס לו אם לאו אינה ניתנת להכרעה באמצעות הזיכרון עצמו . הזיכרון צריך לעמוד לביקורת חיצונית , הנשענת על חקר העולם ולא על מצב התודעה . אבל ברור שמבחינה סובייקטיבית , מה שאני זוכר , כל עוד לא תוקן זיכרוני בבדיקה חיצונית שקיבלתי את מסקנותיה , משפיע בתוכי על תפיסת המציאות שלי , ולא פעם על הדימוי העצמי שלי ועל זהותי . יתר על כן , בלי שאני זוכר , כלומר בלי שאני מנכיח דברים נעדרים שהם רלוונטיים לכינון ההווה , לא אוכל כלל לחשוב , להכיר ולדעת שום דבר בהווה , ולא תהיה לי תחושה של עצמיות , של המשכיות ה"אני" שלי , ושל אוריינטציה בסביבתי . הזיכרון , כמו הדמיון , בשבילנו בני האדם , הוא יסוד החשיבה , הידיעה , ההתמצאות והזהות – וכמובן , לעתים קרובות , גם יסוד האשליה והטעות . יש ספרות שלמה על אשליות הזיכרון , על הטיותיו , ועל הטכניקות המבנות אותו . כמו שאנו נופלים קורבן להטיות של תחושה ותפיסה ( ואפילו של הבנה רציונלית , ( כך זיכרוננו מושפע מרגשות , ציפיות ואינטרסים . הזיכרון קשור בתודעת זמן , וממדי הזמן קשורים בתודעתנו זה בזה . ההווה הוא נקודת מפגש השואפת לאפס בין היחס לעבר ובין היחס לעתיד , והיחס הזה הוא דו–צדדי . אנו תופסים את העבר לאור האופן שבו אנו מדמים או משליכים את העתיד , ולהפך : אנו משליכים תמונת עתיד מתוך יחס מסוים אל העבר , יחס העומד בחלקו על ספיגה , השראה והפנמה , ובחלקו על נתק ושלילה . תמים לחשוב שעבר הוא עובדה נחה ואינרטית , ורק אופקי העתיד פתוחים לרווחה . למעשה , גם העתיד סגור בחלקו – באופקים של עבר , שבלעדיו ההווה והעתיד אינם אפשריים ; ואילו העבר פתוח בחלקו לפירוש ולהבניה על ידי דימויים ודחפים , שיסודם בשלילה חלקית של ההווה המתכוונת לעתיד . כמו אצל יחיד , הזיכרון הקבוצתי אינו מחסן של עובדות פוזיטיביות , מסודרות לפי קוביות . הזיכרון הוא תשתית הדימוי והמחשבה בהווה : הוא מאפשר אותם , משמש להם מצע הכרחי , והוא עצמו מתעצב במידה מסוימת בהשפעת דימויים ומגמות של ההווה . מכאן נובעת מידה מוגבלת של יחסיות פרשנית הכרוכה בזיכרון האישי וההיסטורי . יחסיות זו לא יכולה להיות פרוצה לכל רוח . שאם לא כן , הזיכרון יאבד כל משמעות ויהיה לאפס מבחינה קוגניטיבית , כמוהו כהזיה , צווחה , אסוציאציה מקרית או סתם התרגשות . מרכיב היחסיות הפרשנית שבזיכרון חייב לעמוד לביקורת מצד השכל , הניסיון והמודעות העצמית . ראשית , נדרשת מודעות פרטנית ככל האפשר בנוגע לשאיפות ( ה"אידיאולוגיות ( " וקטגוריות היסוד המעורבות בתהליך . שנית , יש צורך להיות צמודים ולגלות כבוד לנתוני המציאות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help