sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

( או לדתות ) ששלטו בחברה שבה חי . ואולם האמת החבויה הזאת לא היתה עוד היהדות בניגוד לנצרות , אלא הדת האוניברסלית של התבונה . ( 3 ) שפינוזה נזקק לעתים קרובות ללשון כפולה ודו–משמעית – שהיתה לאנוסים רבים צורך קיומי של ממש , והוא פיתח אותה לכלל אמנות מיוחדת . ( 4 ) הקריירה הכפולה : בדומה לאנוסים שחזרו ליהדות , גם חיי שפינוזה נחלקו לשתי תקופות עם בקע ביניהן ; אך הוא לא עבר מספרד או פורטוגל אל היהדות שמחוץ לאיבריה , אלא עבר מן הדת היהודית לחיים של תבונה מחוץ לכל הדתות ההיסטוריות . ( 5 ) אופייני לאנוסים היה החיפוש אחר דרך חלופית לגאולה ; אך בזמן שהמתייהדים אמרו שהגאולה אינה בישוע אלא ב"דת משה , " שפינוזה טען שהגאולה אינה לא במשה ולא בישוע , ולא בשום דת נגלית , אלא רק ב"אהבת אלוהים שכלית" המבוססת על תבונה והבנה . ( 6 ) האנוסים עמדו בניגוד קיומי לאינקוויזיציה , ושפינוזה נתן לכך ביטוי פילוסופי , בכך שדרש זכות לחופש ביטוי ומחשבה לכל האזרחים , וקבע – בניגוד לכוונה שביסוד האינקוויזיציה – שכל ניסיון לבקרה טוטלית של מחשבת בני אדם הפנימית נדון לכישלון . בכך נעשה שפינוזה לפילוסוף של סובלנות , ולאב–מייסד של הליברליזם הפוליטי . כוח הרצון והאופי לבסוף , בדומה לאנוסים המתייהדים שדבקו באמת שלהם , היו לשפינוזה כוח הרצון והאופי לדבוק באמת החדשה שגילה ולהתמודד בהצלחה מול חרם , הטלת דופי , בידודו מבני משפחתו ומידידיו הקודמים , ובצד אלה הוקעת הממסד הקלוויניסטי . לאחר שגורש מהקהילה עמד מול לחץ ידידיו הלא יהודים , וסירב להתנצר : שפינוזה ודאי ראה בכך מעשה בגידה – גם כלפי הכרתו הפילוסופית הפנימית , וגם כלפי בני " אומתו" היהודים , שהוסיפו לעלות על המוקד למען אמונתם באיבריה ובאמריקה הספרדית . שפינוזה התלונן על הזיהוי שיצרה היהדות לאחר החורבן בין האמונה בדת הרבנית לבין עצם השותפות בעם היהודי . לאחר שחרבה מדינתם העתיקה עשו היהודים את הדת למעין מולדת ניידת , שאותה הם לוקחים עמם לכל מקום בגלותם . וכך נעשה קיום מצוות הדת לתנאי בל–יעבור לשותפות בעם היהודי . מי שחדל להאמין בדת מאבד באופן אוטומטי את " אזרחותו" היהודית ( שפינוזה חשב בוודאי על עצמו , ועל פראדו , ( "ועל שום כך בלבד [ הוא ] נחשב לאויב ; ומי שמסר את נפשו על הדת [ כמו האנוסים שנשרפו ] נחשב כמי שמסר את נפשו על המולדת . " שפינוזה ראה את זיהוי הדת והאזרחות כעיוות , פגם יסודי של חיי היהודים ; אבל , בזמנו , לא היה לו פתרון לכך . המושג של יהודיות חילונית , המבחין בין אמונה דתית לבין שייכות לקהילה ההיסטורית של היהודים , עוד לא עלה על הדעת בזמנו ונחשב לבעל סתירה פנימית , אף שהמקרה של שפינוזה מבשר אותו . שפינוזה מטרים אפוא את היהודיות החילונית , אך אין לומר שהיה בעצמו "היהודי החילוני הראשון . " זאת מכיוון שיהודיות חילונית יכולה להתקיים רק בחברותא , בקשר עם יהודים אחרים , וכאלה לא היו עדיין בזמנו של שפינוזה וכמעט גם לא עלו במחשבה . היהודיות החילונית אינה תופעה רעיונית גרידא , אלא קודם כול תופעה היסטורית ; מימושה אינו תלוי בהגדרה עיונית , אלא במציאות חברתית , הקשורה בעידן המודרני ( כולל שלוחותיו המאוחרות , שיש מכנים אותן "פוסט–מודרניות . ( " עם זאת שפינוזה היה , בלי ספק , היהודי המודרני הראשון ; שכן , המקרה שלו , וגם הגותו , מציינים את בקיעת המודרניות – ומה שקרוי משבר המודרניות – לא רק בעולם האירופי אלא גם בעולם היהודי , אף שלוח הזמנים היהודי היה מאוחר יותר , ויותר ממאה שלמה חלפה עד שהמודרניות היהודית נעשתה לגורם חברתי בעל השפעה . זיקותיו של שפינוזה לבני עמו מבצבצות מתחת לביקורת החריפה שמתח על דתם . הוא סירב להתנצר וקיבל עליו את גורל יהודיותו בלי לברוח מפניה . הוא גם האמין בגרסות חילוניות , ארציות , של נצח ישראל ושל רעיון המשיח : היהודים יתקיימו לנצח בגלל סימן ברית המילה בבשרם ( היוצר דינמיקה של בידול ושל עימות עם שאר העולם , והעימות מחזק את כוח הקיום ;( ובאחד הימים היהודים גם יקימו , כנראה , את מדינתם ו"אלוהים יבחר בהם מחדש" – מטפורה שפירושה , בפי שפינוזה : חידוש הריבונות המדינית ( בדומה למובן של ימות המשיח אצל הרמב"ם וחלק מחז"ל . ( אמנם שפינוזה אינו מחווה דעתו אם הדבר רצוי , ואיננו ממליץ על כך דווקא , ומהבחינה הזאת אינו "הציוני הראשון , " כמו שיש רוצים לראות בו . יחד עם הסתייגותו מן הדבקות בדת כתב שפינוזה באתיקה , מתוך אמפתיה – והיכרות בגוף ראשון – על הדעות הקדומות והסטריאוטיפים שמהם סובלים בני אומות זרות , וברקע להכללה מהדהדות כל תולדות היהודים והאנוסים . ובעיקר , תוכנית היסוד של מאמר תיאולוגי–מדיני כוללת , ברובד העומק שלה , את הרחבת בשורתה של היהדות לכדי מערכת אוניברסלית , שבה היהדות מתבטלת כדת פרטית , בתוך שהיא מורישה עיקרון יסודי למה שבא במקומה : דת עממית כעיןתבונית , המשרתת את מטרות הצדק והסיוע לזולת , ובכך עומדת על מוסר ומעשים ולא על אמונות ודעות . וביתר הכללה : הביקורת על התיאוקרטיה בעמו שלו , בימי קדם ובעיקר בגולה , משמשת לשפינוזה מנוף לחילון ולמודרניזציה של התרבות הכללית , ולהנחת יסוד למדינה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help