sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

אל כתבי דקארט ואל "הפילוסופיה החדשה" של הזמן . שפינוזה אימץ את המנגנון המושגי של דקארט וחלק מן המתודה שלו , אבל דחה את הדואליזם הקארטזיאני בין הנפש לגוף , ובין אלוהים לעולם . לפי שיטתו , אלוהים זהה עם העולם ; הוא אינו בורא העולם אלא שוכן לנצח בתוך כוללותו האינסופית של העולם . התחום הגופני והתחום הנפשי ( הרוחני ) הם שני היבטים משלימים של אותו יש אלוהי כולל . אין רצון חופשי ; חוקי אלוהים אינם חקוקים בתורה ולא בכתבי הנצרות , אלא בחוקי הטבע הנצחיים והלא משתנים , שבהם לא ייתכן שום יוצא מן הכלל . מידתו הטובה של האדם – שלמותו האתית – נובעת מתוך תשוקתו הטבעית להתקיים ללא גבול , והיא מודרכת על ידי השכל ; ושני אלה , התשוקה והשכל , הם כוחות טבעיים לגמרי . בדרך זו יצר שפינוזה דבר שניתן לכנות "פילוסופיה של אימננטיות : " ההשקפה האומרת שהעולם הזה הוא כל מה שנמצא , והתרבות האנושית בכל היבטיה – הידיעה , המוסר , המשפט , הלגיטימיות הפוליטית , רגשות היחיד ורגשות קיבוציים , החירות האמיתית , אהבת אלוהים ואף גאולת הנפש – הכול נובע אך ורק מן העולם הזה והוא בן השגה רק בתוכו . השקפות שזעזעו את הקהילה אין פלא שהשקפות כאלה , גם בשלבן העוברי , זעזעו את קהילת היהודים החדשים באמסטרדם וחוללו בה שערורייה ; שכן הן סיכנו את לכידותה , שעדיין היתה בשלבי התהוות . לפי עצת מורטיירה החליטו פרנסי הקהילה להחרים את שפינוזה , תוך שימוש במילים הקשות ביותר שנכתבו אי פעם ברשומות הקהילה . "ארור יהיה ביום וארור בלילה , ארור בשוכבו וארור בקומו ... וא [ דוני ] לא ירצה בכפרתו ותבער בו חמת א [ דוני ] וקנאתו . " חברו המבוגר יותר של שפינוזה , חואן ( דניאל ) דה פראדו , הוחרם כשנה לאחר מכן , והשניים הסתובבו זמן מה יחד כשהם מחפשים את דרכם . מודיעים של האינקוויזיציה הספרדית ( שעינה היתה פקוחה גם על תפוצות האנוסים ) דיווחו שהידידים המוחרמים האמינו שהנפש מתה יחד עם הגוף , ו"אין אלוהים אלא במובן פילוסופי . " דוח זה מדויק למדי , אם כי באופנים שונים . האל הפילוסופי של פראדו היה ישות נפרדת הקיימת מעבר לעולם , כמו בתפיסה המסורתית של הדאיזם ( והתיאיזם ;( ואילו אלוהי שפינוזה היה העולם עצמו באחדותו ובאינסופיותו – אלוהים אימננטי בתכלית . גם הממסד הקלוויניסטי גינה את שפינוזה בסינוד אחר סינוד ; אך שפינוזה הצליח למצוא סביבה תומכת בקבוצות של פרוטסטנטים רדיקליים , ולאחר מכן גם בקרב ליברלים מן הבורגנות ההולנדית . הוא חי בצניעות , ניזון מקצבה שנתית שהעניק לו ידיד , ומעיצוב וליטוש עדשות אופטיות : זו היתה אז הטכנולוגיה העילית של התקופה , ושפינוזה יצר לו בה שיטה משלו . כשהוצעה לו משרת פרופסור בהיידלברג , דחה אותה מחרדה לעצמאותו . אויביו הרבים כינו אותו "יהודי ואתיאיסט , " צירוף פוגעני של שני שמות התואר הגרועים ביותר במילון האנטישמי של חלק מן הנוצרים . גם כך , שמו היה לדיראון במרבית החוגים באירופה , ונשאר כך במשך יותר ממאה שנה לאחר שמת בטרם עת , בגיל , 45 בשנת . 1677 שפינוזה עצמו חי בדיסקרטיות , כשהוא מקרין דימוי של " אתיאיסט בעל מידות טובות , " צירוף שנתפס אז כסתירה עצמית ; ואולם הדוגמה הנגדית שהציג סייעה לקעקע את הסתירהלכאורה הזאת . ובכל זאת , רק החל בסוף המאה ה18– נעשו רעיונותיו המהפכניים נושא לדיון פילוסופי רציני , ולחלק מסדר היום של ההגות האירופית ( בעיקר בגרמניה בתקופתה הפורייה ביותר , ( ומאז הם השפיעו על מספר גדול של פילוסופים , אנשי מדע , אמנים ואחרים , שסייעו לעצב את האקלים האינטלקטואלי המודרני – מקאנט וגתה אל פיכטה , הגל , היינה , האסכולה הרומנטית , דארווין , ניטשה , פרויד , ברגסון , איינשטיין , סארטר , ברטרנד ראסל , דייווידסון ודלז ורבים אחרים . חילונם הגמור של כתבי הקודש על ידי שפינוזה – עשייתם לחיבורים היסטוריים , מעשה ידי אדם בלבד – הושלם על ידי הדחייה המוחלטת של כל השגחה אלוהית . הדבר הזה הביא לחילון גמור של ההיסטוריה האנושית – וכן של המדינה והפוליטיקה , ואף של הדת העממית עצמה . הדת היתה אמורה להיות מטוהרת מן האמונה התפלה ומיסודות סיפוריים וקוגניטיביים ( הכרתיים , ( ולהיעשות לתורת מוסר מעשית דמוית–תבונה , שתשמש מכשיר לתרבות ולחינוך אזרחי של הציבור הלא פילוסופי . הצעדים הרדיקליים האלה נעשו במאמר תיאולוגי–מדיני = ) פוליטי ) שפרסם שפינוזה בשנת 1670 בעילום שם ובהסוואת שם המו"ל ומקום ההוצאה . נועז עוד יותר – ביסודותיו העמוקים – הוא חיבורו העיקרי של שפינוזה , אתיקה , ( 1677 ) ששפינוזה בזהירותו ( על טבעתו נחקקה הסיסמה : "בזהירות ( " נמנע מפרסומו בחייו . דומה שרק בן אנוסים לשעבר היה מסוגל להיות כה מנותק – וכה חופשי ומשוחרר – לא רק מכל הדתות ההיסטוריות וממקור הסמכות שלהן , אלא גם מאופן חשיבתן האופייני . אפשר להבחין אצל שפינוזה בכמה דפוסים מנטליים ותבניות חיים שאפיינו את האנוסים , ובגללם נוכל לכנות אותו , בהשאלה , "האנוס של התבונה ( 1 ) : " שפינוזה מדגים בקנה מידה מוגדל את האי–שקט הרוחני והאינטלקטואלי שהוליד ספקות דתיים באנוסים רבים , ובכמה מהם גם עורר אמון גובר בכוחה של התבונה וציפיות גבוהות ממנה . ( 2 ) בדומה לאנוסים שהתייהדו בסתר , התנהלו חיי שפינוזה בשני מישורים , פנימי וחיצון , נסתר וגלוי ; האמת הפנימית שלו עמדה בניגוד לדת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help