sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

שפינוזה נולד יהודי , אך רוב בני קהילתו היו אנוסים לשעבר . הצטיינותו המבריקה בישיבת "כתר תורה" – ששם רכש , בין היתר , מומחיות יוצאת דופן בתנ"ך , והיא שירתה אותו לאחר מכן כאחד האבות המייסדים של ביקורת המקרא המודרנית – היתה מייעדת את ברוך הצעיר בדרך הטבע לרבנות , כפי שקיווה בוודאי מורו העיקרי , הרב שאול לוי מורטיירה ; אך בסופו של דבר ראה מורטיירה לנכון לנדות את תלמידו המועדף ולקלל אותו במילים קשות ונוראות . שכן , רוחו הלא–אורתודוקסית , החוקרת ומחפשת של שפינוזה הגיעה לידי חוסר סיפוק עמוק מן היהדות ומן הנצרות כאחת . שפינוזה נקט צעד רדיקלי הרבה יותר מאנוסים אחרים : הם עברו מדת פרטית אחת לאחרת , או ערבבו בין השתיים , ואילו שפינוזה יצא לגמרי מעולמן של כל הדתות המיוחדות , המבוססות על התגלות היסטורית . במקומן הוא פנה אל הפילוסופיה , וציפה ממנה שתעניק לו מערכת חלופית של אמיתות שאי אפשר להפריך , ושל הדרכה מוסרית מוצקה , הכול בהסתמך על כוחו הטבעי של השכל , ולא על האור העל–טבעי של הנבואה וההתגלות , שבהן ראה שפינוזה תוצרים של הדמיון . יתר על כן , שפינוזה הצעיר ציפה שהפילוסופיה תספק לא רק ידיעה ותורה אתית אלא גם דת של תבונה , שבאמצעותה ניתן להגיע לגאולת הנפש , או למשהו בדומה לה 7 " ) רכת האושר – ( " לא בעולם הבא , אלא בעולם הזה . ואולם , בתחילה , כל הפילוסופיה ששפינוזה היה יכול לקרוא בה היתה כלולה בספרים עבריים ישנים מאת פילוסופים יהודיים כמשה בן–מיימון ( רמב"ם ) וחסדאי קרשקש . היצירות האלה לא נכללו בתוכנית הלימודים הרשמית של הישיבה . הרב מורטיירה נהג לומר : "מי שעוסק בפילוסופיה הוא רשע , " מימרה שהיתה מקובלת בחוגים יהודיים מסוימים זה דורות רבים ( כולל בימינו . ( לכן היה על שפינוזה הצעיר לחפש כתבים כאלה בכוחות עצמו . בקריאת הטקסטים הללו – הנשמעים לעתים קרובות נועזים לאוזניים מסורתיות – נראה ששפינוזה הדגיש רעיונות , שבתוך הקשרם עדיין יכלו להיחשב לגיטימיים , אך כשהם עומדים לעצמם הם עשויים לחתור תחת עולם הדת והמוסכמות שלה . רק בראשית שנות העשרים לחייו למד שפינוזה לטינית ( הוא עשה זאת באופן פרטי , מחוץ לקהילה , ( וקנה לעצמו גישה החרם מוטל על שפינוזה , ציור של הירשנברג . השקפותיו זעזעו את קהילת היהודים החדשים של אמסטרדם וחוללו בה שערורייה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help