sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

האמריקנית . ( אין כל הבדל בין פילוסופים ללא–פילוסופים . כדי לבטל את הפער יש להפיץ השכלה בין ההמונים . כל בני האדם הם בכוח אוטונומיים , בעלי 'רצון טוב' ( קאנט , ( ופירוש הדבר שהם יכולים לכלכל את מעשיהם באופן רציונלי ולהיות אנשים מוסריים . המסקנה היא שאין עוד צורך בדת ובתפקיד הפוליטי–הציבורי שהיא מילאה עד עתה , ויש להופכה לעניין פרטי לחלוטין כדי שלא תגרום למחלוקות מיותרות ולא תגביל את חירות ההתפתחות של האדם . האמונה בקדמה , שנשענה על גילוי ההיסטוריה מצד אחד ועל התפתחות המדע והטכנולוגיה מן הצד האחר , ירשה את מקומה של האמונה הדתית , וכך , לכאורה , נפתרה 'הבעיה התיאולוגית–פוליטית . ' ואולם שטראוס טען שהיתה זו אשליה בלבד . אי אפשר לכונן קהילה פוליטית על בסיס יציב ולאורך זמן בלא אמונות משותפות המקודשות על ידי המסורת הדתית . בפילוסופיה המודרנית טמונים זרעים של ניהיליזם הרסני , שניטשה והיידגר הם המבטאים הרדיקליים ביותר שלו . האמונה הבלתי מסויגת בקדמה הולידה את המשטרים העריצים ביותר בזמננו – הנאציזם והקומוניזם . מכאן נבעה ביקורתו החריפה על הפילוסופיה הפוליטית המודרנית , שראשיתה בהובס ובלוק , ועל המשטר שנולד מתוכה – הדמוקרטיה הליברלית . אף ששטראוס הכיר במעלותיו של המשטר הזה מבחינת הקידום של זכויות האדם וחירותו , הוא טען שכישלונו הגדול ביותר הוא בתחום החינוך . ההדגשה היתרה של רעיון הזכויות הביאה להזנחה כמעט מוחלטת של טיפוח המידות האנושיות הראויות לאדם . כך הולכת ומשתלטת הבינוניות על החברה בכללותה . הליברליזם המודרני מביא באופן אימננטי לאינדיווידואליזם קיצוני יותר ויותר ולטשטוש של אמות מידה מוסריות – תופעה שמתעצמת בשל השפעתו של ההיסטוריציזם המודרני והרלטיביזם הכרוך בו . שטראוס סבר שיש אפוא צורך לשוב אל לימוד המקורות הראשוניים של תרבות המערב – הפילוסופיה הקלאסית והמסורת המקראית – כדי שנוכל להעריך הערכה אובייקטיבית את ההישגים והכישלונות של המודרניות . ומכיוון שסבר שהיריבות בין שני השורשים הללו היא סוד חיוניותה של תרבות המערב , הוא הכיר בצורך הדחוף לחדש את המתח הפורה שביניהן . התרומה של שטראוס לפילוסופיה היהודית היתה בעיקר באמצעות מחקריו על הרמב"ם , שהיה בעיניו מופת של רציונליזם . מחקריו האלה , שהביאו לגילוי האקזוטריזם , חוללו מהפכה בגישה לחקר הרמב"ם ולחקר הפילוסופיה היהודית בימי הביניים . שטראוס גם הראה שהרמב"ם ור' יהודה הלוי לא ראו בעצמם פילוסופים יהודיים כי לדידם 'פילוסוף יהודי' הוא תרתי דסתרי . התיאולוגיה יכולה להסתייע בפילוסופיה , אבל אין זה אקט פילוסופי . ואילו על הפילוסוף להישאר תמיד פתוח לאתגר של התיאולוגיה ולהכיר בעובדה שהפילוסופיה לבדה אין בכוחה להעמיד בסיס מוסרי מספק לחברה . מכאן אפשר להבין את החשיבות העצומה שייחס שטראוס ליהדות , כדת שבסיסה הוא חוק שניתן בהתגלות , במסגרת משנתו הפילוסופית הכללית . על יסוד ביקורת המחשבה המודרנית העלה שטראוס מחדש את אפשרות ההתגלות כחלופה החיונית והאפקטיבית היחידה לפילוסופיה . תלמידי שטראוס בארצות הברית , שלא כולם ירדו לסוף דעתו וחלקם עשו פופולריזציה שלה שלא לטובתה , נודעו כזרם שמרני בחברה ובפוליטיקה האמריקנית ( ויש מהם שמייחסים להם השפעה על ממשלו של הנשיא בוש השני . ( שטראוס תמך בציונות ובמדינת ישראל , אבל הוא ביקר את יומרתה של הציונות להיות פתרון מוחלט של 'הבעיה היהודית . ' לקריאה נוספת : שטראוס , ליאו , ירושלים ואתונה : מבחר כתבים , ערך והקדים מבוא : אהוד לוז , ירושלים , . 2001 University of New York Press , 1993 . Kenneth Hart Green , Jew and Philosopher , Albany : State ברוך שפינוזה ירמיהו יובל ברוך ( בנדיקט דה ) שפינוזה נולד בשנת 1632 להורים יהודיים שהיו לפני כן נוצרים חדשים ( המכונים גם קונברסוס , או מראנים ) באיבריה , כפי שהיו בזמנם רוב חברי קהילת אמסטרדם . היהודים האלה באו להולנד מספרד ופורטוגל לאחר דורות אחדים שבהם חיו באיבריה כאנוסים שהומרו לנצרות , ונתערבבו בהם מושגים ודפוסים מנטליים משל היהדות והנצרות גם יחד . למרות רדיפות ואינקוויזיציה היו קבוצות של אנוסים שחזרו והמירו את דתם בסתר ליהדות , או נשארו נאמנים ל"חוקת משה , " שעליה ידעו רק מעט מאוד , בעיקר מפי השמועה ומתוך מקורות נוצריים . אלפים אחדים היגרו או נמלטו מאיבריה , ויצרו תפוצה מראנית ( אנוסית ) ברחבי העולם , שאמסטרדם נעשתה לה עיר ראשית ומרכז משגשג .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help