sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

הפילוסופיה הפוליטית , שהחשוב בהם הוא and History Natural Right הדן בשורשיו של המשבר בפילוסופיה הפוליטית המודרנית . ( 1952 ) כמו כן פרסם כמות ניכרת של מחקרים שהוקדשו לפרשנות חדשה של הטקסטים הקלאסיים . בשיקגו העמיד שטראוס תלמידים שהפיצו את משנתו באוניברסיטאות האמריקניות . ואולם עד שנות ה80– הוא נותר דמות אלמונית כמעט בציבור האמריקני . שמו התפרסם לאחר הופעת ספרו של בכיר תלמידיו , אלן בלום , דלדולה של הרוח האמריקנית , שעורר מחלוקת עזה בעולם האקדמי ואף בעיתונות הפופולרית . שטראוס היה פילוסוף פוליטי שראה בפילוסופיה הפוליטית את מלכת מדעי האדם . פילוסופיה זו איבדה , לדעתו , הרבה מחשיבותה בתקופה המודרנית והוא חתר לשקם את מעמדה באמצעות מפעלו הפילוסופי . תרבות המערב מושתתת , לדעתו , על הקיום בצוותא של שתי מסורות גדולות – התיאולוגיה המקראית " ) ירושלים ( " והפילוסופיה היוונית " ) אתונה – ( " הנותנות תשובות מנוגדות לשאלה הבסיסית ביותר המעסיקה את ההגות האנושית : מה טוב לאדם ? המסורת המקראית טוענת שה'טוב' הוא המשמעת כלפי ההתגלות האלוהית , ואילו הפילוסופיה היוונית טוענת : החקירה החופשית והחיפוש אחר החוכמה . הכרעה רציונלית בין שתי אלו איננה אפשרית , לדעת שטראוס , כי שתיהן מתבססות על הנחה–אמונה שאי אפשר להוכיחה . משום כך גם אין כל אפשרות לסינתזה ביניהן . יש אפוא יריבות מתמדת בין התיאולוגיה לבין הפילוסופיה , וזה שורש 'הבעיה התיאולוגית–פוליטית , ' שהיא , לדעת שטראוס , בעיה מרכזית של כל פילוסופיה פוליטית . קיים מתח בסיסי בין הפילוסוף ובין ה'עיר' ( כלומר הקהילה הפוליטית . ( העיר מכוננת את הסדר הפוליטי–החברתי שלה על יסוד אמונות והשקפות משותפות , שאותן מטפחת המסורת הדתית , והן נחשבות הכרחיות ליציבות החיים המוסריים–החברתיים . הפילוסופיה , החיפוש אחר החוכמה , היא תמיד ביקורתית , ולכן היא מטילה ספק באמונות הללו ובשל כך מסכנת את יסודות קיומה של העיר . החיים הפילוסופיים לפי טיבם הם טרנספוליטיים , טרנס–דתיים וטרנס–מוסריים . יש אפוא ניגוד מהותי בין 'אוהבי החוכמה , ' מחפשי האמת העיונית , שהם תמיד מעטים , לבין הרוב הגדול של הציבור שעיקר עניינו הוא בחיי המעשה על כל היבטיהם החברתיים , הכלכליים והמוסריים . עד לזמן החדש הסכימו ביניהם רוב הפילוסופים שאי אפשר להתגבר על הפער הזה באופן מוחלט ואף הכירו בחיוניות של הקיום בצוותא של התיאולוגיה והפילוסופיה . קיום בצוותא זה היה אפשרי משום ששתיהן הסכימו ביניהן על קיומו של חוק הנתון לאדם ממקור חיצוני , יהא זה 'חוק טבעי' או חוק אלוהי הנתון בהתגלות , ושתיהן ראו את האדם במסגרת השקפה טלאולוגית מקיפה המציבה לפני האדם תכלית המחייבת טיפוח של מידותיו האישיות . הרציונליזם הקלאסי הניח כי שילוב פרגמטי בין התיאולוגיה לפילוסופיה הכרחי לכינונו של משטר שייתן תשובה הולמת לשאלה הפוליטית הדוחקת תמיד : "איך ליישב בין סדר שאינו דיכוי ובין חופש שאינו הפקרות" ( ירושלים ואתונה , . ( 2001 מכאן נבע הצורך של הפילוסופים בעבר לסגל להם סגנון כתיבה אקזוטרי , של 'כתיבה בין השורות . ' מטרתו של הסגנון האקזוטרי , שיש לו מובן גלוי , המיועד לציבור , ומובן נסתר המיועד רק לפילוסופים בכוח , היתה לגונן על העיר מפני הסכנה הנשקפת לה מן הפילוסופיה ועל הפילוסוף עצמו מפני רדיפת ההמון והשלטונות . הגילוי מחדש של האקזוטריזם , הסגנון שגדולי הפילוסופים מאז זמנו של אפלטון סיגלו להם , הוא אחד החידושים הגדולים במחקריו של שטראוס . החידוש המכריע בפילוסופיה הפוליטית המודרנית נעוץ , לדעת שטראוס , בשאיפה לבטל את הפער שבין הפילוסוף לעיר . ראשית נטען , שבאופן עקרוני , כל בני האדם שווים משום שכולם "ניחנו בידי בוראם בזכויות שאינן ניתנות לשלילה ובהן החיים , החירות ובקשת האושר" ( הצהרת העצמאות ליאו שטראוס – תרבות המערב מבוססת על הקיום בצוותא של שתי מסורות גדולות – התיאולוגיה המקראית והפילוסופיה היוונית הנותנות תשובות מנוגדות לשאלה : מה טוב לאדם ?

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help