sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

רכשו היהודים מודעות היסטורית . המחשבה היהודית החדשה – נושאו ושמו של אחד מספריו העיקריים – עומדת בפני אתגר כפול . מצד אחד קיים ההיסטוריציזם , הגישה המעלה על נס את המסקנות הרלטיביסטיות של היסטוריוגרפיה ביקורתית ומבליטה אותן כנגד הזיכרון וההבנה העצמית היהודיים המסורתיים . מצד אחר , קיים " שובם של היהודים להיסטוריה " כמי שמעצבים את גורלם החברתי והמדיני מתוך מודעות לחירותם . תהליך זה שהוא כולו , על שני היבטיו , פרי החילון החל בחתירתה של היהדות האירופית לאמנסיפציה שהוליכה באורח דיאלקטי לציונות ולקימום הריבונות היהודית בארץישראל . לדעת רוטנשטרייך , הבהרת הנושא הזה – שהוא תפקיד מרכזי בפילוסופיה היהודית – מעודדת פעולה רציונלית . למחשבה היהודית יש תפקיד נוסף והוא לבחון את עקרונות המסורת היהודית כדי להכריע אלה מהם ישימים עדיין בתנאים המשתנים של ההוויה היהודית . לדעתו , המשכיות תרבותית מסוימת בין העבר הדתי לבין ההווה החילוני היא ציווי קיומי , אקזיסטנציאלי , שאם לא יהיה אפשר לקיימו יאבדו היהודים כל לכידות כקהילה . לדבריו , "הפילוסופיה היהודית מופיעה כפרשנות של מקורות משני סוגים : ( של ) טקסטים ו ( של ) אורחות החיים הממשיים . הפרשנות עושה למפורש מה שהיה מובלע בתעודות ספרותיות או הונח כעקרונות לא–מפורשים ביסוד ההתנהגות . " על ידי פרשנותו נכנס ההוגה לדיאלוג בלתי פוסק עם המסורת . לדעת רוטנשטרייך , אף כי השליטה בלשון העברית חיונית לבניית תרבות חילונית ומודרנית בישראל , אין די בה להבטיח את האנרגיה הדרושה לתרבות . חייבת להיות היכרות וחייב להיות ידע של ממש של הטקסטים היהודיים המקוריים כדי שיתקיים דיאלוג אמיתי בין יהודים חופשיים מן המסורת לאלה האדוקים בה . כך תוסיף היהדות ותהיה גם ליהודי החילוני דפוס היסוד של הדמיון והיצירתיות . רוטנשטרייך היה קשור לסוציאליזם הלא–מארקסיסטי למן ימי נעוריו בתנועת הנוער "גורדוניה . " בבגרותו הרבה לכתוב בנושאי הסוציאליזם , הן חיבורים עיוניים ( כמו יסודות הפילוסופיה של מארקס ) והן כתבי פולמוס . הוא היה הדמות המרכזית בקבוצת "מן היסוד" שצמחה , בתוך תנועת העבודה , כאופוזיציה לדרכו של בן–גוריון בשנות ה , 60– בזמן "פרשת לבון . " אופייני לדרכו היה שכנס פילוסופי בינלאומי שנועד לציין את יום הולדתו השמונים , ונהפך לכנס לזכרו , עסק הרבה , מצד אחד , בשאלות "הסוציאליזם בימינו" ומצד אחר – בזיקה שבין חיי עיון "טהורים" לחיי מעשה ולמעורבות חברתית . רוטנשטרייך ראה בקיומה התמידי של הזיקה הזאת באדם החושב גם גורם אינטלקטואלי מפרה וגם הכרח מוסרי . ליאו שטראוס אהוד לוז ליאו שטראוס , 1899 ) קירכהיים , גרמניה , 1973 – אנאפוליס , ארה"ב ) הוא פילוסוף יהודי . הוא נולד למשפחה אורתודוקסית , אבל בנעוריו נטש את הדת . הוא למד פילוסופיה והיסטוריה באוניברסיטאות בגרמניה ושמע שיעורים מפי קסירר , הוסרל והיידגר . עם תום לימודיו החל שטראוס להורות ב'בית המדרש היהודי–החופשי' שנוסד בפרנקפורט על ידי רוזנצווייג ובובר ( 1924-1922 ) ואחר כך עבר לשמש חוקר ב'אקדמיה למדע היהדות' בברלין , בהנחייתו של יוליוס גוטמן . כאן כתב את ספרו הראשון ביקורת הדת של שפינוזה , שפורסם בשנת . 1930 בספר זה הוא התבלט לראשונה כחוקר והוגה עצמאי בעל גישה מקורית . בשנת 1932 עזב שטראוס את גרמניה ושהה תחילה בצרפת לצורכי מחקר , ואחר כך עבר לאנגליה . בשנים האלה פרסם שני ספרים : פילוסופיה וחוק התורה : תרומות להבנת הרמב"ם וקודמיו ;( 1935 ) והפילוסופיה הפוליטית של הובס : יסודותיה והתהוותה . ( 1936 ) בשנת 1938 היגר לארצות הברית ולאחר עשר שנות הוראה בניו יורק עבר ללמד במחלקה למדע המדינה של אוניברסיטת שיקגו , ונשאר בה עד פרישתו , בשנת . 1968 בתקופה הזאת פרסם שטראוס מחקרים רבים בתולדות נתן רוטנשטרייך : תפקיד נוסף למחשבה היהודית – לבחון את עקרונות המסורת היהודית כדי להכריע אלה מהם ישימים עדיין בתנאים המשתנים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help