sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

מתפרשים בזמן הליטורגי המעביר אותם קדימה אל לב הגאולה , אל מעבר למאבקים וליוהרות השווא הכוזבות של ההיסטוריה . מבורכים בחיק הנצח , בית הכנסת הוא בבחינת "גאולה" והוא המזכיר לכנסייה ( הנוצרית , ( שהבשורה שלה לגויים מחדירה אותה להיסטוריה , שלא לשכוח כי המטרה היא תמיד להוליך את ההיסטוריה אל מעבר לעצמה , אל "קץ הימים . " מאליו מובן שרוזנצווייג היה עוין לציונות ולשאיפתה להחזיר את היהודים להיסטוריה . לימים ריכך בהרבה את העוינות הזאת , אחרי שהכיר כמה מתומכי הציונות הרוחנית ובהם מרטין בובר , ארנסט סימון וגרשום שלום , שהעריך אותם מאוד בשל רצינותם האינטלקטואלית . בהדרגה חתר רוזנצווייג להחדיר למחשבתו ולחייו יותר ויותר מרכיבים של היהדות המסורתית , החל בשמירת כשרות וכלה בלימוד התורה . אף על פי כן היה ייחוד בגישתו למצוות . שלא כמו יהודים אורתודוקסיים , לא יכול רוזנצווייג לקבל את המצוות רק מתוך הכרה בסמכות הרבנית , ואמר כי "אמונה דתית המבוססת על הכרה בסמכות כמוה כהעדר אמונה וככפירה . " גישתו ל"חוק" היתה , כפי שכתב במכתב גלוי למרטין בובר , שיש לעודד כל יהודי לחקור ולדרוש את האפשרויות הסקרמנטליות והאקזיסטנציאליות של המצוות כדי שיקבע הוא אלו מהן הוא חש עצמו קרוא לקיים . בכנותו את המכתב הגלוי הזה בשם "הבונים" רמז למדרש על ישעיה מד , יג : "אין אנו רק בניך אלא גם בוניך . " לכל דור ודור נמצאת ההזדמנות , ואף המשימה , ליצור לעצמו את החוק . גישה דומה נקט גם כלפי לימוד התורה . אדם יהודי אינו חייב להתייחס לכל טקסט מן המקורות ביחס אפריורי של קדושה . כל מה שנדרש ממנו הוא עמדה נכונה הפתוחה לדיאלוג עם הטקסטים האלה . רוזנצווייג גילם את התפיסה הדיאלוגית הזאת כשייסד , בשנת 1920 בעיר פרנקפורט , את "בית המדרש היהודי החופשי" לחינוך מבוגרים , שבו התקיימו הלימודים באתרים שונים והיו כרוכים בתשלום . רוזנצווייג עמד על גביית תשלום ברצותו שהתלמידים יתייחסו ללימודם ברצינות , אך בית המדרש היה " חופשי" במובן שכל שאלה היתה מותרת בו . מתוך מודעות מלאה לכך שיהודים מודרניים מנוכרים במידה זו או אחרת מהעולם המושגי והרטורי של היהדות הקלאסית , סבר רוזנצווייג שכל השאלות שמציבים קוראים מודרניים לטקסטים העתיקים הן לגיטימיות . אך נחוץ גם שאוזניו של הקורא תהיינה כרויות לתשובות שהטקסטים האלה ממציאים לשאלותיו . כדי לאפשר את הדיאלוג הזה , נטל על עצמו רוזנצווייג , יחד עם בובר , לתרגם מחדש את המקרא לגרמנית . העיקרון שהנחה את תרגומם היה שעל שפת המקרא להישמע בתרגום . צריך היה להעביר לשפה הזאת לא רק את מובן המילים כי אם גם את נעימת הקול , ההדגשים , וככל האפשר – את הצליל של העברית . המתרגמים "כופפו" לשם כך את הגרמנית ובמידת מה עיצבו מעין גרמנית מיוחדת , חדשה . הם הסתייעו בתרגומם בפרשנות היהודית המסורתית , וכך עיצבו מקרא "יהודי" מובהק . על מיטת חוליו שממנה לא קם קרא רוזנצווייג את ההגהות לספר ישעיה ואחריו המשיך בובר במפעל התרגום והשלימו סמוך למותו . גרסתו של רוזנצווייג ליהדות מסורתית לא דוגמטית שימשה , ועדיין משמשת , הדרכה לרבים המבקשים לרכוש לעצמם מחדש צורות מסורתיות של דבקות דתית יהודית ולאשר אישור חדש את יהדותם בזיקה לאל חי . נתן רוטנשטרייך פול מנדס–פלור נתן רוטנשטרייך , 1914 ) סמבור , גליציה , כיום : פולין , 1993 – ירושלים ) היה פילוסוף אקדמי ואיש האוניברסיטה העברית בירושלים , ממעצבי ההשכלה הגבוהה בישראל , שהיה מעורב עמוקות בבניית הקהילה היהודית החדשה בארץ–ישראל בתקופת היישוב ואחר כך במדינת ישראל . הוא היה מלומד פורה שכתב כשלושים ספרים ושש מאות מאמרי מחקר , והיה פעיל גם בכתיבה בעיתונות היומית והתקופתית , בהגיבו דרך קבע על אירועי החיים בישראל ובעולם היהודי . מעורבותו זו נבעה מן ההכרה שלתרבות הפילוסופית יש עניין ישיר בטיפוח כבוד האדם ובהגנה עליו בתחום הפוליטי . "הבהרה מושגית" הוא מונח החוזר הרבה בכתביו , שכן הוא סבר כי באמצעות הבהרה כזאת צריכה הפילוסופיה לתרום למודעות הרציונלית הנחוצה כדי שבני אדם יפעלו בהיסטוריה מתוך שיקול דעת ואחריות אתית . מה שכינה " הממד ההיסטורי של הקיום האנושי " היה מרכז עניינו הן כמלומד והן כאינטלקטואל חברתי . ההיסטוריה שהעסיקה אותו לא היתה דיווח על העבר לשם הבנת העבר , כי אם דרך של הארת ההווה , שכן עיקר עניינו היה באופן שבו משפיעה התודעה ההיסטורית על ההווה . למחשבתו היו שני כיוונים עיקריים הקשורים זה בזה : האפיסטמולוגיה ( תורת ההכרה ) של הידע ההיסטורי , והאופן שבו מתפקדת המודעות להיסטוריה בתרבות , ובעיקר בתרבות היהודית המודרנית . לטיעונו , גם מבנה החיים היהודיים ותוכניהם וגם הרגשת העולם ( הסנסיביליות ) הכללית של היהודים השתנו לבלי הכר כאשר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help