sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

פרנץ רוזנצווייג פול מנדס–פלור פרנץ רוזנצווייג ( 1929-1886 ) נולד למשפחה יהודית מתבוללת בקאסל שבגרמניה ודרכו אל היהדות אופיינית לחלק ניכר מדרכה של ההגות הדתית היהודית במאה ה . 20– לאחר שהגיע למסקנה שלימודי הפילוסופיה שלו , ובעיקר ההתעמקות בקאנט ובהגל , מביאים אותו לגישה של רלטיביזם , נקט עמדה של אמונה בהתגלות כממשות אקזיסטנציאלית והיסטורית . האמונה הזאת צריכה להיות הגרעין של כל תיאולוגיה של ממש – כך כותב רוזנצווייג בחיבורו הראשון על הדת הקרוי "תיאולוגיה אתיאיסטית" – שאם לא כן יהיה לפנינו אחד התבשילים האנתרופוצנטריים המוזרים שנרקחו במאה ה , 19– בדומה לאלה הממקמים את הדת בתחום התבונה והתחושיות האנושית , בתוך דבר מה הקרוי "חוויה רוחנית ( ספיריטואלית , " ( "תודעה מוסרית" או "נפש לאומית , " ובכל מקרה זו "תיאולוגיה ללא אלוהים . " תיאולוגיה ואמונה דתית חייבות לצאת מנקודת מוצא תיאוצנטרית , מעובדת ההתגלות הדתית ומן הפנייה של אל טרנסצנדנטי לאדם . כאשר נקט את העמדה הזאת חשב רוזנצווייג להיטבל לנצרות , כי בדומה לידידים ולקרובי משפחה אחדים נראתה לו הדת הזאת כיחידה המטפחת את האמונה בהתגלות . אך לפני שניגש לטבילה , התעכב בבית כנסת אורתודוקסי לתפילת יום הכיפורים . כאשר נגמרה התפילה , אמר לבן דוד שאמור היה להיות סנדקו ב"לידה מחדש" הנוצרית , כי בלא שהוא עצמו יודע מדוע , כבר אינו רואה צורך להיטבל לנצרות : "אשאר אפוא יהודי , " אמר . לאחר שהגיע למסקנה הזאת החל בשיטתיות בלימודי היהדות בהדרכת הרמן כהן , לימודים שנקטעו בשל גיוסו לשירות הקיסר האוסטרו–הונגרי בחזית המקדונית במלחמת העולם . מחפירות החזית שלח לאמו למשמרת שורה של גלויות צבאיות שהיו , למעשה , כתב יד רציף המעיד על אמונתו . כתב היד הזה פורסם לאחר המלחמה בשם כוכב הגאולה . ( 1921 ) החיבור הזה נפתח בביקורת רדיקלית על האידיאליזם הפילוסופי וחיפושו אחר אמת אוניברסלית , עלזמנית ומופשטת . בניגוד לשכילה הפילוסופית , העמיד רוזנצווייג את ההתגלות כמאורע שבו מבסס האל זיקה לאינדיווידואלים זמניים בני חלוף . הזיקה הזאת היא שמונצחת במסורת המקראית כאשר האלוהים קורא "אתה" ל"אני" קונטינגנטי מסוים " ) אני" מקרי שיכול היה שלא להתקיים ) ומכנה אותו בלב קיומו הסופי בשמו , השם המבחין אותו מכל אינדיווידואל אחר . בהתגלות רוכש אפוא הקיום הקונטינגנטי הסופי של האינדיווידואל אישור לקיומו ומבורך בנשיקת הנצח . בשל הופעתה בזמן אין ההתגלות ניתנת להשגה על ידי התבונה , המשיגה רק הוויות אל–זמניות . אך התפיסה הזאת של ההתגלות אינה סותרת את התבונה , אלא רק תוחמת את התחום שבו התבונה תקפה . כשמבינים את העניין כהלכה , התבונה הפילוסופית והאמונה משלימות זו את זו . האישור הזה של ההתגלות אפשר לרוזנצווייג להבחין ביהדות במה שרבים מבני דורו בקרב היהודים הגרמניים המתבוללים הכחישו , והוא שאמונת אבותיהם היתה אמונה תיאוצנטרית בעלת משמעות אקזיסטנציאלית קיימת ועומדת . הוא פיתח את הטענה הזאת בניתוח פנומנולוגי של טקסטים נבחרים מן המקרא , כגון שיר השירים , ושל לוח השנה של הליטורגיה היהודית . בזכות לוח השנה הזה , על שבתותיו ומועדיו , זוכים היהודים , שרוזנצווייג מכנה אותם "קהילת בית הכנסת , " להיעשות קהילה מטא–היסטורית . חיי הרוח והדמיון של היהודי פרנץ רוזנצווייג – אדם יהודי אינו חייב להתייחס לכל טקסט מן המקורות ביחס א-פריורי של קדושה אלא בעמדה הפתוחה לדיאלוג עם הטקסטים האלה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help