sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

שבת ביישוב היהודי . הוא אף דיבר על "מלחמת אחים . " בהספד על אנשי "השומר" הוא מדבר עליהם כעל אנשים שהם בחזקת מי שאינו חס על הקודש ולכן ראוי – לכאורה – שלא לעסוק בצורכי המת עבורם , כי ישראל היא אומה "קנאיתפ ונוקמת ... את אחיה לא תכיר" והחילונים הרי "ממיתים ... את נשמתה . " ומצד אחר – ואף זה באותו הספד , דבריו בזכות העולם הציוניהחילוני חוצים את כל הגבולות המוכרים בעולם האורתודוקסי . הוא כותב ש"הנפש של פושעי ישראל" בעידן המשיחי מתוקנת מנפשם של "שלומי אמוני ישראל . " הוא מזהה בחילוניות החלוצית הכשרה רוחנית גבוהה , שאינה מוכנה להסתפק בעולם הרוחני והנורמטיבי היבש המצוי באורתודוקסיה . בטריקת הדלת של נוטשי בית המדרש הגלותי ועלייתם כחלוצים חילוניים לארץ–ישראל מהדהד קולו של משיח . שבירת גדר המסורת הישנה חושפת ממדים נבואיים . "כשרון האמונה מפנה את מקומו לכשרון יותר נעלה ... שהוא כשרון הדעת . " אמנם המהלך נראה כלפי חוץ כתהליך של כפירה , היוצא , לכאורה , נגד המסורת היהודית ; אך לא כך הוא . המהלך מבטא "תבערת אש קודש רוממה ואידיאלית . " הרב קוק משווה את תנועת החילון הציוני לחוויות המיסטיות הנעלות ביותר ; "נשמות דתוהו" של האידיאליסטים רוצות "בסדר יפה וטוב , " וכדי להשיגו נדרשים להרוס את המבנים הצרים שבידינו . הנשמות האלה "גבוהות הן מנשמות דתיקון [ של היישוב הישן . " [ ביחס להשכלה הכללית ביטוייו הדיאלקטיים של הרב קוק מתונים יותר וניתן לשחזר מתוכם ביתר פשטות את המבנה ההרמוני שאליו הוא חותר . מצד אחד , הוא מעמיד את דרגת לימוד התורה – ובעיקר תורת הסוד – מעל להשכלה הכללית . הוא מזלזל במי שסבור שלימוד שפות זרות יש בו חשיבות . לדעתו , העמדת ההשכלה והתרבות רק על בסיס מדעי , קוסמולוגי פסיכולוגי וכד' משול ל"בניין ילדים ... בשעה שאינו יודע לבנות את החיים עצמם . " מצד אחר , הרב קוק היה מהתומכים של כינונו של בית הספר "תחכמוני , " שהיה הסנונית הראשונה בארץ–ישראל לחינוך דתי המשלב השכלה תורנית וכללית . הוא ראה חשיבות בכך שתלמידי חכמים יקבלו השכלה כדי שיוכלו לתרגם את תרבותם לשפת הדור , ויותר מכך : הוא מצטט את הגר"א האומר : "כל מה שיחסר לאדם מחוכמות העולם , נגד זה יחסר לו עשרת מונים מן התורה . " שילוב הניגודים נעשה על ידי הרב קוק בהבהרת הזיקה שבין חוכמת התורה לבין ההשכלה הכללית והמדרג המקצה לכל אחד ממרכיבי הדעת האלה את מקומו . המדרג הזה הוא אף המפתח להבנת הדגם ההרמוני בשאר כתביו . התורה הישראלית היא הגרעין והליבה של קיומה וחיוניותה של התרבות הכללית . הכול נובע מן הליבה הישראלית , וההתרחשות התרבותית אצל אומות העולם היא הוצאה של הפוטנציאל הישראלי מן הכוח אל הפועל . ממילא הפעילות המדעית מעצימה את הרוח היהודית ( כיוון שהיא חושפת את הגלום בה . ( אך , בד בבד , היכולת להיעזר בהשכלה הכללית מותנית בהבחנת המדרג בין המרכז לבין הפריפריה . מכאן יוצא ששיבת ישראל לארצם ולתרבותם היא אינטרס בינלאומי . אומות העולם נתונות ל'תחלואים' ו'רפיון רוח' כל אימת שישראל מנותקים ממקורותיהם הרוחניים , כיוון שאין ליבה שממנה האומות יכולות לינוק . ביטוי לדלדול רוחני זה נמצא בכפירתן הלא טבעית של אומות העולם . כעיקרון , המכלול נדחף אל האלוהות , ותעודת ישראל מכוונת "לשכלל את צורת המין האנושי" כולו . ואולם זו אפשרית רק עם שמירת המדרג וההבחנה בין ישראל לעמים . הרב קוק חתר להרמוניה החובקת את כלל התופעות וחייב גם תנועות היסטוריות , כציונות , שעמיתיו החרדים ראו בהן תופעות שליליות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help