sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

משועבדפ כפוף ומציית לו ... [ הוא ] קיבל את התורה מסיני לא בתור מקבל פשוט אלא בתור יוצר עולמותפ" כך ניתנה לאיש ההלכה תחושת אחריות ואוטונומיה רוחנית . על ידי כך הוא נמנע מליצור תרגום המבהיר או משנה את תכניה של ההלכה , אלא רק מבהיר את הדינמיקה הצורנית של הפסיקה ; בתוך כך הוא מדגיש את חשיבות הכרת המציאות , שהיא תנאי להחלת עקרונות ההלכה . הפילוסופיה והספרות הכללית חלחלו גם אל דרך ניתוח הסוגיה התלמודית . ההלכה הובהרה לאור "מושגי–על" מופשטים , מהם נגזרה ההלכה הפרטנית , והכול מתוך שימוש ברטוריקה בריסקאית–ישיבתית אך בעלת השקה לצורות חשיבה הלקוחות מהפילוסופיה הניאו–קאנטיאנית . עטיפה פילוסופית זו , שעם חלוף השנים התחלפה בעמדה אקזיסטנציאלית יותר , אפשרה לציבור רחב להשתתף בשקיקה בחוויית הלימוד שהציע בשיעוריו . השילוב הזה נהפך אצלו לעמדה רבנית רשמית , והוא נמנע מלסמוך לרבנות עד שישלים פרח הרבנות את לימודיו באוניברסיטה . החילוניות סולובייצ'יק מבחין במאמרו "קול דודי דופק" ( שהוזכר לעיל ) בין "ברית גורל" ל"ברית ייעוד . " הגורל "מציין בחיי האומה ] ... ו ] היחיד קיום מאונס" המתאר את עובדת שייכותך לאומה זו ולא לאחרת . לעומת זאת , "הייעוד מציין ... קיום מדעת , " הכרעה מרצון ההופכת את הגורל למצע שאותו צריכים להטעין במשמעות . "הציונות החילונית , " לכאורה , נתפסת בכתיבתו כמי שקיבלה עליה לשמור על הגורל היהודי ; ולעומת זאת , "הציונות הדתית" משדרגת את הציונות החילונית ועוסקת גם בעיצוב הייעוד היהודי . סולובייצ'יק שלל עמדות פלורליסטיות המאפשרות דיאלוג ערכי בין קבוצות דת ואמונה שונות ; ממילא הוא פסל גם את הניסיונות להגיע לדיאלוג ערכי–תרבותי בין הזרמים השונים בעולם היהודי . החילוני נתפס , לכאורה , כ"איש חומר , " שאינו יודע כיצד לגשת אל הקודש . הוא אישר שיתוף פעולה בין הזרמים השונים רק כשצריך היה לייצג את העם היהודי "כלפי חוץ . " ואולם בצד הביקורתיות החריפה הזאת יש להבין שדבריו של סולובייצ'יק נאמרים בתוך הקשר דיאלקטי המלווה את כל כתיבתו . במסותיו נמצא תדיר תנועת רצוא–ושוב בין דמויות טיפולוגיות . "איש ההלכה" בכתביו נע בין "איש הדת" ו"איש הדעת ; " "איש האמונה" מתרוצץ בין "האדם הראשון , " "איש ההדר" ל"האדם השני , " "איש הדת . " דיאלקטיקה זו של אהדה וביקורתיות נכונה גם בזיקתו לחילוניות ולחילונים : הוא דורש שתלמידיו יצטרפו למזרחי , אך באותה נשימה הוא מבקר את המזרחי כחרדי מערב אירופי . הוא ניצב לימין המדינה היהודית , אך מבין את דודו ( י"ז סולובייצ'יק ) החרדי , שחש כי "העימות המתמיד עם המדינה החילונית" יפורר את הנחישות של איש ההלכה ; הוא מדגיש את החשיבות העליונה של אחדות ישראל , אך החילוניות מומשלת אצלו לדמויותיהם של עשו ופרעה . הוא גילה סגירות כלפי עולם ערכים שלא נגזר מההלכה , אך היה מעורב באופן עמוק בתחושת ההדר – "החילונית" – שעליה מצ 8 וה האדם בפרק א' של בראשית " ) פרו ורבו וכבשו את הארץ . ( " והוא לא ראה זאת כדבר טכני או חומרי בלבד . על מידת חשיבותה של תרבות ההדר במשנתו ניתן ללמוד מתוך אותה הכרעה משפחתית שלא לאפשר עוד לרב סולובייצ'יק לפעול בציבור עם גבור מחלת הפרקינסון שממנה סבל בעשור האחרון לחייו . נחמן סירקין מנחם ברינקר נחמן סירקין נולד בשנת 1868 למשפחה מסורתית במוהילב שברוסיה הצארית . הוא התעקש לקבל חינוך תיכוני חילוני ונכנס לגימנסיה המקומית , אך גורש ממנה לאחר שמחה על הערה אנטישמית של מורה . משם עבר למינסק , ובה סיים את לימודיו התיכוניים והצטרף בעת ובעונה אחת גם לחוג של חובבי–ציון וגם למחתרת הסוציאליסטית . לאחר מאסר ופירוד מבית הוריו היגר ללונדון ואחר כך ( בשנת ( 1888 לברלין , שם סבל חרפת רעב אך הצליח לסיים את לימודיו האוניברסיטאיים בכלכלה , סוציולוגיה ופילוסופיה וזכה בתואר ד"ר לפילוסופיה . בשנת 1907 היגר לארצות הברית ושם נפטר , בשנת . 1924 בכל ענייני השעה של העם היהודי ושל תנועת הפועלים לא היה לסירקין קו רציף והוא שינה גם את עמדתו וגם את שייכותו המפלגתית פעמים אחדות . הוא היה ראשון הסוציאליסטים בתנועה הציונית המאורגנת , והשתתף עם קומץ חברים לדעה בקונגרס הציוני הראשון . אך במשבר אוגנדה נעשה – יחד עם חבריו לחוגי הציונים הסוציאליסטים ( הצ"ס ) שהקים – לטריטוריאליסט . בשנת 1909 חזר לציונות מלאה ובסוף מלחמת העולם הצטרף למפלגת "פועלי ציון" ואף נעשה לאחד מדובריה העיקריים בארצות הברית , אף שקודם לכן היה בר פלוגתא חריף שלה וגם אחרי הצטרפותו אליה דחה את

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help