sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

יוסף דב סולובייצ'יק אבינועם רוזנק הרב יוסף דב סולובייצ'יק 1903 ) פרוזנא , פולין 1993 – בוסטון , ארצות הברית ) היה מנהיג האורתודוקסיה המודרנית , מראשי הציונות הדתית ומגדולי אנשי ההלכה וההוגים היהודיים במאה ה . 20– חינוכו התבסס על לימודי התלמוד , אך כשהיה בן 22 נכנס לאוניברסיטת ברלין ושהה בה עד השלמת עבודת הדוקטורט ( 1932 ) שעסקה במשנתו הניא –1קאנטיאנית של הרמן כהן . הוא נשא לאישה את ד"ר טניה לויט , ועם בואו לארה"ב נתמנה לרב "ועד העיר" של בוסטון . התמודדותו על משרת הרבנות הראשית של תל–אביב-יפו ( 1935 ) לא צלחה והוא שב לארה"ב . בשנת 1959 סירב – עקרונית – להתמודד על משרת הרבנות הראשית לישראל ( כמחליפו של הרב י"א הרצוג . ( הוא הקים את בית הספר "מיימונידס" בבוסטון , ( 1937 ) ועם פטירת אביו , ( 1941 ) שעמד בראש "ישיבת רב יצחק אלחנן" בניו יורק , מונה למחליפו . הוא נודע בכריזמטיות שבדרשותיו ובקפדנותו בשיעוריו . בתקופת כהונתו כחבר "ועד הסמיכה" של הישיבה הסמיך מאות רבנים ושימש גם פרופסור להגות יהודית ב"ישיבה יוניברסיטי . " בשנת 1953 התמנה ליו"ר ועד ההלכה של הסתדרות הרבנים של אמריקה . לאחר השואה עבר סולובייצ'יק מ"אגודת ישראל" ל"מזרחי" ומשנת 1946 כיהן כנשיא לשם כבוד של "הציונים הדתיים של אמריקה . " מאמרו "קול דודי דופק" ( 1956 ) היה לדף עמדה של הציונות הדתית ביחס לשואה . תורה והשכלה מאביו הוא קנה את יסודות לימוד התורה ב"שיטת בריסק" שליווהו כל חייו , אך השפעה לא פחותה מכך ספג מצד אמו , שפתחה לפניו את אופקי ההשכלה הכללית . היא הכירה לו את ספרות אגדות הילדים , את הספרות הגבוהה , כגון זו שביצירותיהם של פושקין ואיבסן , ואת הספרות העברית החדשה של ביאליק . הוא למד להתמודד עם ההווי האינטלקטואלי של המודרנה ללא חשש והתוודע למשנותיהם של קאנט , הרמן כהן , קירקגור , ניטשה והיידגר , ולאחר זמן – של סארטר , קאמי ואחרים . בברלין התחזקה מגמה זו בזכות התוודעותו לסמינר לרבנים מיסודו של הרב ע' הילדסהיימר – שחרת על דגלו את סיסמת "תורה עם דרך ארץ" או "תורה ותרבות . " חשיבות לא מבוטלת יש למפגשו בברלין עם הרב חיים הלר , שחיבר את הלימוד המסורתי עם גישות מחקריות פילולוגיות ; כל אלה נתנו את אותותיהם בעבודת סולובייצ'יק . התשתית האינטלקטואלית והמשפחתית הזאת עשתה את סולובייצ'יק לדמות ייחודית בעלת השכלה הומניסטית רחבה ושיטתית המשולבת בסמכות הלכתית בכירה ביותר בעולם הישיבות – שילוב שכמוהו לא נמצא במרוצת כל המאה ה . 20– הייחוד הזה ליווה את כל פעולותיו החינוכיות וההוראתיות . סולובייצ'יק תרגם את עולמה של היהדות , ובראשה המחשבה והפעילות ההלכתית , אל תוך המרחב האינטלקטואלי שעליו חונך באוניברסיטה ושנגע בקהל מאזיניו . השילוב הייחודי הזה בא לידי ביטוי מובהק במסתו " איש ההלכה , " היוצרת מהפכה כפולה : היא מרכזת את המחשבה היהודית סביב מושג ההלכה ( בתוך ביצור האורתודוקסיה ;( והיא מציעה תרגום פילוסופי של המחשבה ההלכתית בתוך שהיא מבהירה את ההיגיון והאתגר האינטלקטואלי העומדים מאחורי ההלכה לאדם מודרני . המסה הזאת שואבת מושגים מקאנט ההופכים את עקרונות ההלכה לקטגוריות תבוניות , א B @ י 1 רי 1 ת , שעמן איש ההלכה נדרש לעצב את "עולם התופעות" של עולמו הדתי . עיצוב זה מלווה בתחושה חריפה של יצירה ואוטונומיה . "איש ההלכה" נעשה , כלשונו , ל"שליט אדיר במלכות הרוח והשכל ... הכול יוסף דב סולובייצ'יק – דמות ייחודית בעלת השכלה הומניסטית רחבה ושיטתית המשולבת בסמכות הלכתית בכירה ביותר בעולם הישיבות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help