sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

משה מנדלסון פול מנדס–פלור בעיני רבים מסמל מנדלסון , 1729 ) דסאו , 1786 – ברלין ) את היהודי המודרני הראשון , שגילם לראשונה את האפשרות שניתנה ליהודים להשתתף בתרבות החילונית המודרנית הכללאירופית בלא שההשתתפות הזאת תשלול את מחויבותו לאמונה ולאורח החיים היהודיים המסורתיים . קודמו החשוב , ברוך שפינוזה , שמנדלסון מודה בהשפעתו עליו , נטש למעשה את הקהילה היהודית עוד לפני שרבני אמסטרדם החרימוהו , ונעשה בתוך כך לדמות מרכזית בהגות הכלל–אירופית . בתנועת ההשכלה הגרמנית היו שכינו את מנדלסון "סוקראטס היהודי , " אך הוא נשאר יהודי שומר מצוות כל ימיו . שתי פעולות קישור חשובות בין היהדות להשכלה הגרמנית נטל מנדלסון על עצמו : תרגום המקרא לגרמנית ומפעל ביאור המקרא שנעשה בעברית . מנדלסון רכש את פרסומו הודות לתרומתו הפילוסופית בנושאי האסתטיקה , תורת ההכרה , המטפיזיקה והפסיכולוגיה . טיעוניו התבססו על התבונה , וכתלמיד של ההוגה הרציונליסט לייבניץ , הכיר מנדלסון אך ורק בהנחות המטפיזיות של הדת הטבעית שאינה כפופה לשום התגלות היסטורית . לפיכך אין בכתביו הפילוסופיים שום נגיעה בכתבי הקודש היהודיים , וכתביו אלה שייכים להגות הכללית של תנועת ההשכלה במאה ה . 18– ואולם , לדאבון לבו , ולמעשה נגד רצונו , נאלץ מנדלסון להגן על דבקותו באמונת אבותיו ובאורח החיים היהודי המסורתי לאחר שכמה מבקרים גרמניים טענו כי זו אינה מתיישבת עם דעותיו הפילוסופיות . בשנת 1782 כתב מנדלסון הקדמה לתרגום איגרתו של הרב מאמסטרדם מנשה בן–ישראל " להגנת היהדות" . ( 1656 ) בהקדמה זו תבע מתן שוויון זכויות אזרחי מלא ליהודים , אך גם תבע מן הקהילה היהודית לסייע בהשגת האמנסיפציה באמצעות ויתור על העצמאות של בתי הדין היהודיים . במיוחד הדגיש את הצורך בביטול מוסד החרם . בהיותו רגיש לטענות מתנגדי האמנסיפציה , שהיהודים היו ויישארו "מדינה בתוך מדינה , " ראה מנדלסון הכרח שבמדינה נאורה יבוטל קיומו של כל חוק בעל כוח כפייה , למעט חוקי המדינה . עמדתו כהוגה פוליטי חייבה לא רק סובלנות דתית אלא גם חוק שוויוני אחד לכולם . פולמוסן אנונימי ראה בכך הודאה של מנדלסון כי חוקת–משה היא בעצם חוקה תיאוקרטית , ולמעשה הוא רוצה בביטולה שכן בתנאים החדשים אין לה עוד כל משמעות . בתגובה לאיגרת הפרובוקטיבית הזאת כתב מנדלסון את בשלב מוקדם מאוד – בהסכם ישראלי–פלסטיני , עמדה שעוררה עליו תרעומת קשה בקרב יהודי צרפת , פרסם אלבר ממי , באסופה Juifs et Arabes ( יהודים וערבים , , ( 1974 טקסטים ההולמים ללא רחם במראית הדו–קיום היהודי–ערבי בארצות האיסלאם , אשר נוטים להציג אותו בצבעים ורודים מדי . את התביעה לביקורת עצמית אפשר למצוא בתחומים רבים נוספים . הסופר–הפילוסוף , שכל צורה של דוגמטיות וסלחנות זרות לו , סירב מאז ומתמיד להיחשב כרועה רוחני . הלקח הגדול שאפשר ללמוד ממנו הוא הסירוב העיקש לוותר ולו לרגע על חירות המחשבה . משה מנדלסון נכנס לעיר ברלין , בתחריט משנת . 1792 טיעון שיטתי על מעמדה של הדת במדינה רציונאלית : למדינה זכות לכפות על אזרחיה למלא את חובתם , הדת חייבת להיזקק לשכנוע פנימי בלבד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help