sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

שעליה חיה מאות שנים , הקנתה ליצירתו של ממי , שהיה עד לעזיבה הזאת , גם ממד פואטי אחר . בספריו Le Scorpion ( העקרב , sert , ( 1969 י Le D ( המדבר , ( 1977 ו Le Pharaon– ( פרעה , , ( 1988 שנכתבו לאחר השגת עצמאותה של תוניסיה , מתגלה משחק מסחרר שמשחק ממי עם הפן האוטוביוגרפי . ניכרים בספרים אלה משחקים וניסויים בכתיבה עצמה , ועולים ומתפתחים בהם שני נושאים : הגלות , הנחווית כקרע אך גם כשחרור ; והחיפוש אחר חוכמה , הדוחקת בגיבורים להתפייס עם עצמם ולקבל את ריבוי שורשיהם כעושר . בסגנון המסורתי של הסיפור הפילוסופי , מגולל המדבר את סיפור הרפתקאותיו של גיבור בדוי , נסיך גולה בשם ג ' ובאיר אל מאמי , ( Jubbair el Mammi ) כאשר ההרפתקאות מתרחשות בתחומיו של מגרב אגדי ומיתי . ברוב הומור משתמש היוצר בסיפור חייו של אבן חאלדון , מגדולי ההיסטוריונים של העולם הערבי , כדגם סיפורי למשל על הגורל היהודי . גיבוריהם של העקרב , שהוא ספר הרהור על מעשה הכתיבה , ופרעה , שהוא הגיג על הקשר עם ההיסטוריה ובעת ובעונה אחת גם רומן היסטורי , הם פילוסוף וארכיאולוג . השניים עוסקים בחיפוש אחר שורשיהם בהיסטוריה ובזהות העצמית , במורשת התרבותית ובזיכרון . ממי העמיק לדון בנושאים אלה בספר השיחות שלו La Terre Interieure ( האדמה הפנימית , , ( 1976 בקובצי שיריו כדוגמת Le Mirliton du ciel ( חלילון השמים , , ( 1989 בכרוניקות כגון Bonheurs ( אושר , ( 1992 ובסיפורים כמו ") "Theresa et autres femmes " תרזה ונשים אחרות – ( 2004 , " שבהם הם משובצים במסגרת אותו החיפוש אחר חוכמה חייכנית אך נטולת אשליות , שהסופר מתייחס אליה מפורשות בספרו Le Nomade immobile ( הנווד נטול התנועה . ( הסופר והסוציולוג ביצירתו של אלבר ממי קיים מתח בין הממד הספרותי לבין הממד הסוציולוגי . נקודת המוצא של הסופר היא תמיד התנסות הלקוחה מן החיים . בהתחלה ממי רק מתאר אותה , אך אחר כך הוא מגבש לה תיאוריה : מתוך שיצאתי ממצבי כנתין קולוניאלי , כשם שיצאתי ממצבי כיהודי , הגעתי לכלל הבנתם של שאר מצבי הדיכוי . הרומנים והמסות מתארגנים אפוא במעין מסע הלוך–וחזור בין החוויה לבין פענוחה והסבתה לדגם בעל תוקף כללי . זה הטעם לכך ששני הרומנים הראשונים , נציב המלח והגר , נושאים בחובם שתי מסות תיאורטיות – שאכן גם באו בעקבותיהם ופילסו נתיבי חקר שממי אינו נוטש עוד . ב–י colonis י Portrait du d ( דיוקנו של נתין קולוניאלי , , ( 1957 נקודת המוצא של ממי היא שתי נפשות פועלות שנלכדו בתוך אלימותו של קשר שלא ניתן לנתקו . הדבר מאפשר לסופר להציע הגדרה ראשונה לגזענות , לפרק בניתוח חד ובלתימתפשר את מנגנוניה של החברה הקולוניאלית ואת האמתלות שהיא נאחזת בהן , ולהושיט לנתין הקולוניאלי מראה המשקפת את מצבו . הספר הקנה לממי מעמד של הוגה דעות מרכזי בארצות המתפתחות . ב La Liberation du Juif– ( שחרורו של היהודי , ( 1966 וב Portrait d'un Juif– ( דיוקנו של יהודי , ( 1962 מיישם ממי הסוציולוג את כלי הניתוח שלו בקבוצה שעמה הוא נמנה . כדי לחקור מצב שהוא רואה בו מצב אומלל , הוא משתמש במושגים שנעשו קלאסיים מאז : תפיסת ההשתייכות לעם יהודי , שאין משתמעים ממנה לא אמונה דתית ולא קיום מצוות הדת , והוא מבחין בינה לבין מושג היהודיות ומושג היהדות . לגבי דידו , שחרורו של היהודי מחייב תחילה שחרור לאומי – ששמו ישראל . תפיסה זו של ממי לוותה בפולמוסים רבים דווקא עם מי שפיארו ורוממו את ספרו דיוקנו של נתין קולוניאלי . הרחבתה של עבודה זו לקשר בין הנשלט לאחר שלו , היא העומדת במקור l'Homme domin ( האדם הנשלט , , ( 1968 שגם מושאיו הם האישה , השחור או המשרת , הנתונים בתוך אותו קשר דואלי . ואילו החיבור pendence י La D ( התלות , , ( 1979 המצוי בצומת של כל אותם מסלולי מחקר , מעמיק אף יותר את ניתוח הקונספט הזה , עד לנקודה שבה הוא מאתר את נוכחותו בפעילויותינו היומיומיות ביותר . במעקב אחר התפתחות הרעיונות , הניתוחים והמושגים שאלבר ממי תרם להפצתם או ליצירתם , ניתן להבחין כי מעולם לא ויתר על המשמעת העצמית הכרוכה בעדכון חשיבתו שלו . לאחר שהוקיע באופן מזהיר ונוקב את הקולוניאליזם , ממי אינו מהסס להוקיע גם את מה שהוא מכנה הrophobie– י t י h ( שנאת השונה ) של האומות החדשות , את הקושי שלהן לקבל את השונה ולכבד את זכויות המיעוטים שחיים בתוכן , וכן את האופן שבו התפוגגו הבטחות העצמאות הלאומית לכלל לאומנות צרה . במסה התיאורטית האחרונה פרי עטו ( דיוקנו של נתין קולוניאלי , ( אנו מוצאים שוב את הנימה שניחנו בה גם המסות הראשונות שלו , המתבטאת בתיאור נטול סלחנות של החברות ושל המשטרים שיוסדו בחברות שהשתחררו מהקולוניזציה . אשר לזכות להיות שונה – על אף היותה תפיסה שממי עצמו תרם לקידומה , אין הוא מהסס להסתייג ממנה בו ברגע שהוא מאתר בה סיכונים של סטיות זהותיות : "חיווי ערך עצמך לובש לעתים ממדים מיתיים . מול המיתוסים ההרסניים של העבר , מציבים מיתוסי–נגד מטורפים לא פחות . כל אב קדום באשר הוא הופך לגיבור אגדי וכל ריקוד פולקלוריסטי לפסגת האמנות . האומנם צריך לדלג מדחיית עצמך להפלגה ההפוכה " ? תוך שהוא דוגל בדו–שיח ובדו–קיום יהודי–ערבי , וכבר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help