sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

אלבר ממי אני דיין–רוזנמן אלבר ממי , שנולד בתוניס ב , 1920– בן למשפחה יהודית ענייה דוברת ערבית , ושלמד בבית–הספר הצרפתי , נדון לחוות על בשרו את הסתירות המייחדות את חייו של יהודי צעיר בעולם קולוניאלי . הוא חווה את שברון הלב של זהות המתעמתת עם תלישויות רבות , שהראשונה שבהן מתבטאת במישור השפה . תיאורו של מצב בעייתי זה , וניתוחו , הם נקודת המוצא של יצירתו הסיפורית של ממי , אך גם של יצירתו הסוציולוגית והתיאורטית , שכיום אין אפשרות להתעלם ממנה כאשר ניגשים לחקר הקולוניזציה , הדיכוי או התלות . הפרוזה של ממי , העוסקת בתופעת היהודיות המעוגנת בתוך המודרניות , הינה מן החשובות ביותר בתחומה . עולמו הבדיוני שני חלקים יש ליצירתו הבדיונית של אלבר ממי , ומפריד ביניהם הנתק שמהוות הדקולוניזציה ועצמאות תוניסיה . La Statue de sel ( נציב המלח , , ( 1953 וAgar– ( הגר , , ( 1955 מהווים יצירה בעלת מרכיב אוטוביוגרפי בולט , שנכתבה לפני עצמאותה של תוניסיה . במרכזה מצוי המספר , אלכסנדר מרדכי בנאילוש , שעצם שמו משקף את היות הגיבור שסוע בין מזרח למערב . אדם שאינו משתייך לתרבות הצרפתית וגם לא לתרבות התוניסאית ; לא לבורגנות היהודית וגם לא לעולם הגטו היהודי . עזיבתה של הקהילה היהודית של תוניסיה את האדמה כזאת אסור שיהיה לה תוכן תרבותי מחייב וצריך לשרור בה חופש רעיוני מוחלט , שכן ערכים מוסריים של ממש כמו מצוות דתיות יש להם משמעות רק אם הם נבחרים בידי היחיד מתוך חירות מלאה מכל לחץ או כפייה . ליבוביץ' חרד כל ימיו מפולחן המדינה וראה בו סכנה גדולה לציונות וליהדות . ייתכן שהושפע כאן מחוויותיו בתור יהודי שחי ולמד בגרמניה ערב עליית הנאצים לשלטון . לדעתו , היה בן–גוריון קרוב להנהגת פולחן כזה , ומשום כך היה מעוניין בהכפפת הדת למדינה כדי שהיא לא תשמש לה אופוזיציה . הסכנה , לפי ניתוחו של ליבוביץ , ' גברה בעיקר לאחר מלחמת ששת הימים , כאשר , לדידו , החלה ישראל "לשלוט על עם זר . " לפיכך הטיף ליבוביץ , ' למן היום הראשון שלאחר מלחמת ששת הימים , לנסיגה מן השטחים גם בהעדר הסכם שלום . הוא ראה ברעיון של "ארץ–ישראל השלמה" "מפלצת" העשויה לא רק לגרום לנפילה מוסרית ולנסיגה מן האידיאלים הציוניים של עם עובד שאין אחרים שולטים עליו והוא אינו שולט עליהם , אלא גם להביא להרס עצם קיומה של מדינת ישראל . את המתנחלים הדתיים ראה כשבתאים העשויים לנטוש את עם ( ומדינת ) ישראל כאשר יתנפץ חלומם . בציבור הרחב והעממי , זה שאינו מתעניין ביותר בשאלת היחס שבין עובדות לערכים , בין יהדות לציונות או בין מקרא למדע , נודע ליבוביץ' בעיקר בשל מאבקיו האחרונים . הם הביאו עליו הרבה שונאים ( בעיקר בקרב הימין הדתי , ( אבל גם קירבוהו אל קהל אחר של אנשי שמאל חילוניים . לאחר שהגיעה קיצוניותו בנקודה הזאת עד כדי הטפה לסרבנות , וליבוביץ' זכה בפרס ישראל על מפעל חייו , הודיע ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין שלא יבוא לטקס . ליבוביץ' ויתר על הפרס " מתוך הבנה . " מעשה זה חיזק את ההכרה בו מצד חוגים רבים , ובכללם אנשים שלא הסכימו איתו בעניינים רבים , כאיש רוח ייחודי שטוב שקולו נשמע ברבים . אלבר ממי חווה על בשרו את הזהות המסוכסכת של צעיר יהודי בעולם קולוניאלי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help