sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

למשה מסיני" – לא מצא שום עניין לעסוק בנושאים המסורתיים של ההגות הדתית היהודית בימי הביניים : האל והטבע , תוארי האל וכיו"ב . הוא הקפיד לערוך הפרדה חותכת בין המדע לבין הדת . בתחום המדע היה רציונליסט נוקשה מבית מדרשו של הפוזיטיביזם הלוגי , הקובע שדרוש אישור תצפיתי ( של נתוני חושים ) לכל תיאוריה מדעית . מה שאי אפשר לאשר אותו בפועל אישור כזה אינו יכול להתקבל כ"אמת , " ומה שלא יכול לזכות באופן עקרוני לאישור כזה הוא חסר משמעות קוגניטיבית ( אינו אומר שום דבר על העולם . ( בהתאם לגישה הזאת הורה שגם המקרא אינו כולל בתוכו כל אמת עובדתית על העולם וחשיבותו היא אך ורק בהוריית דרך חיים ליהודים המאמינים . את היהדות לא מגדירה , בעיני ליבוביץ , ' דוקטרינה תיאולוגית , פילוסופית או אפילו אתית זו או אחרת , אלא היא מוגדרת בראש ובראשונה על פי אורח החיים ( שניתן לתצפית ) של קיום מצוות התורה . מבחינה זו התקופה המודרנית בשלשלת הדורות היא , לדידו , בקע המסכן את המשך קיום היהדות , שכן הסממן שאיחד בעבר את עם ישראל ושמר על ייחודו אינו מלכד עוד את כל היהודים . היהודי המאמין מקבל עליו "עול תורה ומצוות" מתוך חירות מלאה , ורק באופן זה יש לקיום המצוות משמעות דתית . צד "אקזיסטנציאליסטי" זה בהגותו של ליבוביץ' משעין את סמכות התורה על הכרעה רצונית של האדם וממנו נובעת גם השקפתו הליברלית בתחום יחסי דת ומדינה . אין המדינה צריכה לכפות את ההלכה על האזרחים , שכן על ידי כך היא תיטול משומרי המצוות את המשמעות הדתית של קיום המצוות , משמעות הנובעת כלכולה מקבלה מרצון של סמכות התורה ושל סמכות מפרשיה הראשונים והאחרונים . הצד הליברלי הזה התבלט יותר ויותר עם התפתחות מחשבתו של ליבוביץ , ' שכן בשנים הראשונות שלאחר הקמת המדינה ובמאמרים שכינס בחיבורו תורה ומצוות בזמן הזה ( 1952 ) עדיין הביע את הדעה שהיהדות הדתית צריכה לשרטט קווי מתאר למדינה המקבלת עליה את חוקי התורה . ברוח זו תבע מודרניזציה של ההלכה ואת התאמתה לחיי מדינת יהודים ( מה ייעשה , למשל , בשבת כדי לשמור על השירותים החיוניים . ( ואולם לאחר זמן חזר בו ותפס את הרעיון הזה של מדינת הלכה לא רק כאוטופי , אלא גם כמזיק , שכן , תיאורטית , גם אם "יבואו ימות המשיח" וכל היהודים אזרחי המדינה ישמרו את מצוות התורה , עליהם לעשות זאת מתוך רצונם ולא מתוך כפיית המדינה . מכאן ואילך ראה את הדת כעוצמה רוחנית האמורה להיות תמיד באופוזיציה עקרונית למדינה , שכן זו האחרונה היא , לפחות מבחינה מסוימת , מנגנון שלטוני–כוחני אדיש לערכים . עם זאת ראה במדינה גורם הכרחי בחיי אדם , המונע את הנסיגה למצב הטבעי של מלחמת הכול בכול , וברוח זו הרבה לצטט את המשפט בפרקי אבות הממליץ על כיבוד הרשות , "שאלמלא מוראה – איש את אחיו חיים בלעו . " כשם שהקפיד להפריד בין דת למדע ובין מדינה לערכים , כן ביקש להפריד גם דת מאתיקה ויהדות מציונות . אף שכיבד אנשים בעלי השקפת עולם הומניסטית והיה מצוי איתם בדיאלוג מתמיד , הדגיש כי הדת אינה מתיישבת עם אתיקה הומניסטית בהיותה תיאוצנטרית . ליבוביץ' היה ציוני מימי נעוריו , אך הדגיש כי הציונות אינה המשך מחויב של היהדות , כי אם תנועה מדינית–חברתית שחוללו היהודים המודרניים " שמאסו בשלטון הגויים עליהם . " לפיכך , אין משמעות דתית ישירה להקמת המדינה , וכל שלהם הקמתה היא ראשיתם של " ימות המשיח" מטעים את הציבור . אף על פי כן , ובחצי–פה , הודה ליבוביץ' כי יש בעיניו משמעות דתית עקיפה להגשמת הציונות , שכן היא מקנה ליהודי המאמין זירת מאבק למלחמת תרבות על אופיו ועתידו של עם ישראל . המדינה כשהיא לעצמה אינה אלא מכשיר למילוי מאווייהם הקבילים של בני אדם ( כלומר , אותם מאוויים שמילוים אינו פוגע בזולת , ( ובהיותה ישעיהו ליבוביץ' – ערכים מוסריים של ממש , כמו מצוות דתיות , יש להם משמעות רק אם הם נבחרים בידי היחיד מתוך חירות מלאה מכל לחץ או כפייה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help