sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

שראה אור ב , 1896– הוא ששכנע את קלמנסו , את אמיל זולא , את ז ' אן ז ' ורס וסוציאליסטים אחרים , לא רק בחפותו של דרייפוס , אלא גם בקיומה של קנוניה מאורגנת בשורות הפיקוד הגבוה של צבא צרפת להכתמתה ולהפלתה של הרפובליקה . הפרשה , שנמשכה שתים–עשרה שנים , פילגה בסופו של דבר גם את תומכי דרייפוס . בזמן שז ' ורס והמפלגה הסוציאליסטית , ועמם היהדות הצרפתית הרשמית ומשפחת דרייפוס , בירכו על החנינה שהעניק נשיא צרפת לדרייפוס אחרי המשפט הצבאי השני בעיר רן , שקבע שוב את אשמתו של דרייפוס אך ב " נסיבות מקילות , " התנגדו ברנאר לזאר , קלמנסו , זולא והאינטלקטואלים מחוגו של שארל פגי לחנינה בטענה שהיא חונקת את המאבק האמיתי על דמות הרפובליקה ומערכת הצדק , והתעקשו להמשיך במערכה לביטול מוחלט של פסק הדין המקורי , דבר שאכן קרה , ב , 1906– שלוש שנים אחרי מותו של לזאר . המאבק למען דרייפוס הותיר את לזאר בודד ומנודה . הראשונים לנדות את האנרכיסט בעל הנטיות המהפכניות , שביקש לעשות את הפרשה מנוף להתארגנות פוליטית של היהודים הנרדפים כולם , היו בני משפחת דרייפוס , שדאגו אך ורק לשם הטוב של בן המשפחה , וחרדו בעיקר לשמר את מקומם המועדף בחברה הצרפתית ה"מכובדת . " סיום הפרשה לימד את ברנאר לזאר פרק חשוב בפוליטיקה , בהלכות היהודים , באנטישמיות ובאויבי ישראל מבית . הוא האמין כהרצל כי הציונות מציעה את הפתרון היחיד האפשרי לשאלה היהודית , אך הפתרונות הציוניים שהציע כל אחד מהם היו שונים . בשעה שהרצל ראה בפוליטיקה עניין המופעל מלמעלה על ידי אליטה בעלת זכויות יתר , והתייחס , לדברי לזאר , אל המוני היהודים כאל "עדר של ילדים נבערים , " קרא לזאר למהפכה חברתית פוליטית עממית מלמטה , בקרב היהודים בכל מקום שבו הם מקופחים , נדכאים ונרדפים ; בשעה שהרצל חיפש באופן שיטתי את תמיכתה של מעצמה גדולה , עולמית או אזורית , גם אם היא אנטישמית , לא האמין לזאר בנותני חסות רבי עוצמה אלא דווקא בכוחם ובתודעתם של ההמונים , יהודים ולא–יהודים , שינהלו מאבק מאורגן נגד אויביהם המשותפים ; בשעה שהרצל נסמך בעבודתו הציונית על בעלי ממון יהודיים , האמין לזאר כי הפילנתרופים היהודיים מסייעים במעשי הצדקה שלהם דווקא להנצחת מצב היהודים . בקונגרס הציוני השני , שהתקיים בבאזל באוגוסט , 1898 בלט ברנאר לזאר , שייצג את התנועה הציונית הזעירה של צרפת , בעמדותיו האופוזיציוניות להרצל . מה שנראה ללזאר כסגנונו האוטוריטרי של הרצל , תפיסותיו בדבר הצורך להישאר סמוך על חסדיה של מעצמה עולמית והפופוליזם התועלתני שלו , הביאו לפרישתו הרועמת מן הציונות הרשמית , ולמעשה לירידתו מן הזירה הפוליטית היהודית המרכזית . את מאמריו בענייני היהודים החל לפרסם ב1899– בירחון משלו , Flambeau Le ( האבוקה , ( שאותו הגדיר ביטאון ליהדות ציונית וחברתית . ב4– בפברואר 1899 כתב לזאר מכתב נסער להרצל ובו פרש את משנתו ואת ביקורתו על הציונות שלו : "אתם בורגנים במחשבה , בורגנים ברגש , בורגנים בתפיסה החברתית , וכך רוצים אתם להנהיג עם , עם של עניים ונדכאים , עם של פרולטרים . לא תוכל לעשות זאת אלא בשיטה אוטוריטרית ... אתה פועל מחוצה להם , מעל להם : אתה רוצה להנהיג עדר . לפני שיצרת עם אתה מכונן ממשלה ... עמנו מתבוסס ברפש המאוס ביותר : עלינו להפשיל את השרוולים ולצאת לבקשם במקום שבו הם נאנחים , במקום שהם סובלים שם . עמנו טעון בריאה מחדש , זו משימה אדירה , המשימה הראשונה שעלינו ליטול על עצמנו . עלינו לחנך את העם , להראות לו מה הוא , להעלות את כבודו בעיני עצמו , כדי שיעלה כבודו בעיני אחרים . אז יהיה מסוגל לתפוס את המקום הראוי לו " ... על תוכניתו של הרצל להקים בנק לאומי יהודי כתב לזאר , "בנק איננו ולא יהיה לעולם מכשיר לשיקום לאומי . " בודד ונשכח , הן מלב ידידים הן מלב יריבים , מת ברנאר לזאר ב1903– והוא בן . 38 את הפסל הקטן לזכרו שהקימו בני עירו , נים , הרסו הגרמנים בתקופת הכיבוש של צרפת . חוג אינטלקטואלי–פוליטי של יהודים מן השמאל הצרפתי פועל בפריז ונושא את שמו . אך מי שתרמה יותר מכל אחד אחר להפיח חיים ברעיונותיו ובכתביו הנשכחים של לזאר היתה הפילוסופית חנה ארנדט ( ר' ערך במדור זה , ( שערכה ופרסמה מאמרים שלו בתרגום לאנגלית , והושפעה ממנו מאוד . ישעיהו ליבוביץ' מנחם ברינקר ישעיהו ליבוביץ' , ( 1994-1902 ) מדען , הוגה דעות ומבקר חברה , היה דמות מרכזית בחיי החברה והתרבות של ישראל במחצית השנייה של המאה ה . 20– ליבוביץ , ' יליד ריגה , שעלה ארצה בשנת 1933 ומקצועו המדעי היה כימיה ביולוגית , יכול להיחשב לאחרון בשורת ההוגים הגדולים של היהדות האורתודוקסית הליברלית . בדומה למנדלסון , ראה גם ליבוביץ' את הדת במונחים של "קבלת עול תורה ומצוות , " ולא במונחים של תיאולוגיה חיובית כלשהי . אף שהאמין בהתגלות – "תורה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help