sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

ברנאר לזאר עדית זרטל ברנאר לזאר , שם העט של לזאר מריוס ברנאר , נולד ב1865– בעיר נים שבדרום צרפת למשפחה יהודית ספרדית מתבוללת , וכשהיה בן 21 עבר לפריז ללמוד היסטוריה של הדתות . עד מהרה עשה לו שם בעולם הספרות ובחוגים אינטלקטואליים בבירה הצרפתית , שעמדה בשנות ה80– וה90– של המאה ה19– בסימן עלייתן וגיאותן של שלוש אידיאולוגיות רבות עוצמה – הלאומיות , האנטישמיות והסוציאליזם – שעיצבו לימים את המאה ה . 20– לשלוש אידיאולוגיות אלו ולייצוגיהן הפוליטיים והחברתיים היתה גם השפעה מכרעת על חייו הקצרים ועל דרכו של לזאר . לזאר היה כותב ביקורות ספרותיות ומאמרים פוליטיים בכתבי עת שונים של האוונגרד הפוליטי והאמנותי בפריז , ובאותה העת הוא גם הצטרף לחוג של אינטלקטואלים סוציאליסטים פורשים , שייצגו עירוב ייחודי של נטיות סימבוליסטיות בתחום האמנות ומגמות אנרכיסטיות בפוליטיקה . האנטישמיות , שהעמיקה את אחיזתה בכל שדרות החברה הצרפתית , לרבות החוגים הסוציאליסטיים , והחלה לקבל בשנת 1884 מעמד של תנועה פוליטית לכל דבר , ובייחוד פרשת דרייפוס , היו בתי הספר הפוליטיים , וגם בתי האולפנה ללימוד הבעיה היהודית , של ברנאר לזאר . השאלה המרכזית שעליה ניסה להשיב במחקר על האנטישמיות , שפרסם ב1894– ( בשני כרכים mitisme , son histoire et ses causes , ( י L'Antis ( האנטישמיות , תולדותיה וסיבותיה , ( עסקה במקורות העוינות העצומה שיהודים נתקלו בה בכל הזמנים ובכל המקומות בשנות הגלות . התשובה שניסח לזאר לשאלה הזאת לא הסירה את האחריות לשנאת היהודים מחברות הגויים המארחות , אך היא גם לא ניקתה לגמרי את היהודים עצמם משותפות באחריות למצבם ההיסטורי . האקסקלוסיביות של היהודים עצמם , טען לזאר , התבדלותם , השמירה על ייחודם ש " מעבר ללאומיות " עם ניסיונם לשרוד בכל מחיר כ " אומה בין האומות " היו , לדעת לזאר , בין הגורמים שעוררו את שנאת ישראל . ומשום שלזאר האמין שהשאלה היהודית היא קודם כול שאלה לאומית , הוא היה משוכנע שהיא תבוא על פתרונה ממילא בתהליך הכללי של ה ? ה–לאומיות של האומות . עם התפתחותה של אנושות אוניברסלית יחדלו היהודים להיות יהודים , כשם שהצרפתים יחדלו להיות צרפתים , טען לזאר . פרשת דרייפוס הפגישה , קונקרטית ומטפורית , שלושה יהודים שונים שוני קיצוני זה מזה – אלפרד דרייפוס , תיאודור הרצל וברנאר לזאר – והיתה מאורע מכונן בחייהם ובתודעותיהם . גם היהודי הווינאי וגם היהודי הצרפתי , המתבוללים לחלוטין , " גילו " באמצעות הפרשה את יהודיותם ונעשו ציונים . לעומת הרצל , שהחל לפעול בעקבות הפרשה להקמת תנועה לאומית פוליטית לפתרון השאלה היהודית , מצא לזאר את עצמו מעורב עד צוואר בפרשה עצמה . הסוציאליסט האנרכיסט והבוהמיין המרדן לזאר , שראה בהאשמות נגד דרייפוס ובמשפט הצבאי שנערך לו מהלך כפול המכ 8 ון , מצד אחד , נגד הרפובליקה הצרפתית עצמה ומן הצד האחר מבקש להפוך את האנטישמיות לתנועה פוליטית לגיטימית , נעשה יועצם המשפטי של משפחת דרייפוס הבורגנית לעילא , וזאת בשעה שאיש עדיין לא עמד לצדם במערכה לזיכוי בנם . כך היה לזאר לראשון הדרייפוסארים ( חוג תומכי דרייפוס , ( ו " הטהור והצדיק " שבהם , כפי שכתבו שארל פגי וליאון בלום . ב1895– החל ברנאר לזאר לפרסם מאמרים רבים נגד מערכת הכזבים והדיבה של הצבא הצרפתי ושל החוגים האנטישמיים , ובמאי 1896 אף ניהל דו–קרב עם ראש המסיתים האנטישמיים של התקופה , אדואר דרימון . לזאר גם היה הראשון שגינה את " הטעות השיפוטית " שבבסיס הפרשה ואת השלכותיה הפוליטיות . חיבורו , sur י rit י l'affaire Dreyfus Une erreur judiciaire ; la v ( טעות משפטית , האמת על פרשת דרייפוס , ( ברנאר לזאר ( במרכז ) בזמן משפטו החוזר של דרייפוס . לשלוש אידיאולוגיות רבות עוצמה – הלאומיות , האנטישמיות והסוציאליזם – היתה השפעה מכרעת על חייו ועל דרכו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help