sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

האתיות קיימים יסודות פורמליים מוחלטים , אשר מעידים על נוכחותה של אידיאת האינסוף בתוכנו . מכאן הביקורת שמתח לוינס מן היסוד על הרעיון שלפיו משימתה של הפילוסופיה מתמצה בחיפוש אחר הידע , שדרכו המחשבה מטמיעה את העולם , משתלטת עליו , ומושלת בו . המחשבה הקוגניטיבית מניחה מראש , עוד לפני כל פעולה מכוננת של ידע , מעין מחשבה אחרת , זו של האינסוף , אשר תיתן הוכחה חותכת לאנושיותו של האדם . הביקורת הזאת של המחשבה כידע טומנת בחובה העמדה–מחדש בסימן שאלה של כמה מושגים קלאסיים , כגון זה של ההכרה המכוונת , או רעיון הייצוג , אשר בו המציאות ניתנת כנוכחות שכבר קיימת בהישג ידה של התפיסה האנושית . כנגד היש הממלא את כל חללה של המחשבה ואשר סותם אפילו את פרצות–האין שכל מטפיזיקה מותירה כמו שהן – כנגד אותו esse ( יש , ( אשר מתגלה כinter-esse– ( אינטרס ) – מעמיד לוינס את ה"דיסאינטרסנטיות , " אשר על ידיה הסובייקטיביות נסוגה מהשתדלותה לתפוס את המציאותי כדי להבינו ולשלוט בו . הדיסאינטרסנטיות הזאת פירושה לתת עדיפות לדאגה אחרת : זו של "למען הזולת , " אשר ממוקמת מעבר לחוק שימור היש , החל על כל אונטולוגיה . בממד אחר זה של הגות , אשר מתגלה כאן לפנינו , יש רדיקליזציה של תמות שהוצגו בכוליות ואינסוף , בייחוד במה שנוגע לשתי ההבחנות העיקריות של סובייקטיביות ואחרות . בכוליות ואינסוף עדיין הוגדר ה"אני" כמהות המושרשת בתוך עצמה ואשר מזהה את עצמה בתוך ההנאה מן העולם . ההיפתחות כלפי האחר הוצגה אז כהינתקות מן האגואיזם הבסיסי הזה . בבשונה מן היש הסובייקטיביות איננה מתוארת עוד במונחים פוזיטיביים , אין זו מהות המתקיימת בגבולות עצמה ולמען עצמה , קודם שהיא פונה אל הזולת . ביסודה , עוד לפני כל הגדרה של עצמה על ידי עצמה , הסובייקטיביות מתגלה כהיענות אל הזולת , כמחויבת למשאלתו של האחר , כנכנעת לקריאתו . אחריות זו כלפי האחר , אשר בעיני לוינס מקורה בחוקיות המונחת ביסודה של רגישות בסיסית – מגדירה את הסובייקטיביות כפסיביות טהורה , כהיחשפות מוחלטת למשאלותיו האילמות של הזולת . פסיביות זו ( שאין להבינה כגישה פסיכולוגיסטית אלא כקטגוריה , כאופן הווייתה של הסובייקטיביות , ( מבוטאת אצל לוינס במונחים של פגיעות כלפי הזולת , של הטראומטיות אשר יש בעצם נוכחותו של הזולת לגרום לזהותו של ה"אני . " באמצעות הרגישות הבסיסית הזאת כלפי שכני נעשה גורלו חשוב לי יותר מגורלי שלי . בשל כך אני מתבקש באופן עקרוני " לשים את עצמי במקומו , " אני נעשה , במובן ידוע , לבן ערובה שלו ; מנקודת מבט זו , ה"אני" משיל מעליו את עורו ובאופן מסוים מתחלף עם זולתו . ארבע קריאות בתלמוד ובעקבותיו מן המקודש אל הקדוש מציינים מפנה לעומת הכתבים הפילוסופיים המובהקים : הם מסתמכים על טקסטים מקראיים ותלמודיים ומבארים אותם – מתוך שימוש במתודה פרשנית השואבת את השראתה גם מן ההרמנויטיקה המסורתית של חז " ל וגם מן הניתוח הפנומנולוגי . התיאולוגיה והאנתרופולוגיה העומדות ביסוד הקריאות נובעות ממסורת הלמדנות המפוארת של יהדות ליטא , במיוחד מבית מדרשו של רבי חיים מוולוז'ין , אשר לו הקדיש לוינס את מעבר לפסוק . בריאיון מאוחר אפיין לוינס את גישתו לאמונה הדתית ובייחוד לשאלת מציאותו של האל . לדידו , ביקורת הדת , כפי שעוצבה בידי ניטשה , מעצבת גם עתה את אופקי מחשבתנו . תפיסת הדת כמקום מקלט או כנחמה חושפת את האמונה הדתית כאשליה שיצר האדם כדי להיות מסוגל לשאת את טרגדיית החיים . זוועות המאה ה20– שהגיעו לשיאן עם השמדת היהודים , אישרו באכזריות את התזות הניטשיאניות . אם אפשר עדיין לדבר על אלוהים , "אין זה אלוהים המבטיח : " happy end " אלוהי ניטשה , האלוהים שמת , הוא–הוא זה שהתאבד באושוויץ . " ואולם יש תפיסה אחרת של הדת אשר היהדות העלתה תמיד על נס . לפי התפיסה הזאת , אל לנו להמתין להעתרת חסדי אלוהים על ראשנו , אלא שומה עלינו לאוהבו בלי לקוות לתמורה . במובן הזה אהבת האל האמיתית היא אהבת הזולת . לזכור את "האל שהופיע בפניו של האחר , " זו המחאה האמיתית נגד אושוויץ . לקריאה נוספת : מכתבי עמנואל לוינס : La theorie de l'intuition dans la phenomenologie de . Husserl , 1930 ארבע קריאות בתלמוד , שוקן , תל–אביב , . 2002

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help