sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

עמנואל לוינס סטפן מוזס הגותו של עמנואל לוינס נובעת משני מקורות נבדלים : האסכולה הפנומנולוגית מצד אחד , התנ"ך והמקורות היהודיים – מן הצד האחר . לוינס , יליד ליטא , ( 1905 ) למד פילוסופיה בצרפת ולאחר מכן גם באוניברסיטת פרייבורג שבגרמניה , שבה ביקר בשנים 1927 ו1928– בשיעוריהם של אדמונד הוסרל ומרטין היידגר . ספרו הראשון , תיאוריית האינטואיציה בפנומנולוגיה של הוסרל , מציין את כניסתה של הפנומנולוגיה לצרפת . מאז הופעת ספרו כוליות ואינסוף החלה הגותו של לוינס להתגלות במלואה . כמו כוכב הגאולה לפרנץ רוזנצווייג , המצוטט בידי לוינס במבוא לספרו כאחד ממקורות השראתו החשובים ביותר , פותח גם כוליות ואינסוף בהרהורים על המלחמה , הנתפסת כמצבה הנורמלי של אנושות החיה תוך גיוס מתמיד של עמדות הקוראות תיגר אלו על אלו והנתונות במאבק בלתי פוסק להישרדות . המלחמה חושפת אפוא את פרצופו האמיתי של ה"יש . " באמצו את האנליזות ההגליאניות , שואל לוינס האם מציאות זו של מלחמה פותרת בהכרח את הדרישות של המוסר האינדיווידואלי . מה שעומד על הפרק בעקבות עקרון עליונות המוסר איננו העימות בין כוחות הרע לכוחות הטוב , אלא העובדה שהאדם הוא בעצם חלק מהמציאות הסובבת אותו – החברה , הפוליטיקה וההיסטוריה – אשר בהתייחס אליה מתגלה חירותו כאשליה . זאת ועוד , אם – כפי שהפילוסופיה המערבית לא פסקה מלטעון – האמת טמונה בכוליות ולא בחלקים המכוננים אותה , הרי הסובייקט האינדיווידואלי אנוס להיכנע בפני ההכרח ( בין שיהיה הכרח ההיסטוריה ובין שיהיה הכרח הלוגוס ) המושל בו . הכוליות היא יסודה של הפילוסופיה המערבית והיא נתפסת כסך הכול של כלל הנמצאים הפרטיים , כדרג העליון של הסינתזה , במקום שכל סוגי הידע משתלבים זה בזה . מתוך שלילת הצגת הכוליות כקשר אימננטי בין המחשבה לבין ה"יש , " מגדיר לוינס חוויה מסוג אחר , המקשרת את הסובייקט האתי עם הטרנסצנדנטיות אשר מחוץ למחשבה . הטרנסצנדנטיות הזאת מתגלמת בפניו של הזולת , כפי שהוא מגלה את עצמו בפני ה"אני" ובפני אחריותו המוחלטת , כלומר : מחוץ לכל הקשר של התניות ביחסים האתיים עם הזולת , אחריותנו כלפיו היא בלתי מותנית , והיא מתעלית מעל כל ההתניות : הפסיכולוגיות , ההיסטוריות והחברתיות שהיו יכולות להגביל אותה . הפנים של האחר אינן חייבות להיתפס במובנן האמפירי ; לוינס אינו מתייחס לקלסתר הפנים הפיזי . ואולם , בה במידה , אין זו מטפורה גרידא . מעבר לתפיסה החזותית הפנים מייצגות את הקונטינגנטיות הטהורה של הזולת , על היותו בעל חולשות ובר חלוף , או "על חשיפתו המוחלטת , " הווה אומר : הבקשה השקטה שהוא מפנה אלי על ידי עצם נוכחותו . מה שהפנים מגלות בפני זו מציאותו של האחר על אנושיותו הטהורה , מעבר לכל התפקידים החברתיים שהוא ממלא . הואיל והמפגש עם הזולת , במהותו העמוקה ביותר , מתרחש תוך כדי הגילוי של פניו , הרי בזה הוא מתרומם ומבקיע אל מחוץ למערכת הסגורה של הכוליות שבה כל הוויה מתבטאת במונחים של ידע או של כוח . לקונספט הזה של הקניית ערכיות טרנסצנדנטית ליחס אל הזולת מעניק לוינס את הכינוי "אינסוף . " שלוש–עשרה שנים אחרי כוליות ואינסוף ניסה לוינס , בספרו בשונה מן היש או מעבר למהות , לחשוף נוסח אחר של התפלספות , המבוסס על ההנחה כי באדם בעל הדרישות עמנואל לוינס – תפיסת הדת כנחמה חושפת את האמונה הדתית כאשליה שיצר האדם כדי להיות מסוגל לשאת את טרגדיית החיים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help