sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

מימושו של העיקרון המוסרי , שבאורח פרדוקסלי אינו ניתן למימוש מלא . לדעתו , המונותיאיזם המקראי , בעיקר כפי שהוא מיוצג בספרי הנביאים , קדם למושג הרציונלי הזה של קדמה מוסרית בהציגו את התגלות האל היחיד בתוך האחדות המוסרית של האנושות בעת ובעונה אחת כהבטחה אלוהית וכאחריות מוסרית אנושית . בתקופת יצירתו הראשונה של כהן האל אינו אפוא אישיות קיימת המתייחסת לאדם , אלא אידיאה בלבד , פוסטולאט ( תביעה ) של אידיאליזם אתי , ולפי זה , הדתות , ובפרט היהדות , רוכשות את מלוא חשיבותן בקדמן את המוסר . ואולם בתקופה שבה פיתח את האמירות הפילוסופיות המאוחרות שלו , לאחר שיצא לגמלאות ( 1912 ) ועבר ממארבורג לברלין , שבה לימד בבית הספר הגבוה למדעי היהדות ( האורתודוקסי–ליברלי , ( החל כהן לחרוג מהשקפותיו הקודמות . הוא קבל על האתיקה בשל כך שהאדם המעניין אותה הוא אך ורק הנציג של המין האנושי ולא האדם היחיד הממשי שהוא לעתים תכופות בודד ומיוסר . הדת , בניגוד לכך , פונה דווקא אל יחיד זה , באמצעות מושג ה"חטא" המשקף את הכרתו של האדם במגבלותיו ובכישלונותיו המוסריים . תודעת חטא זו יש בה סכנה שאדם יגיע דרכה לייאוש מוחלט ויחדל ממאמציו המוסריים . לפיכך נחוץ , לדעת כהן , מושג האל הרחמן , שבפעולת המחילה מאפשר ליחיד החוזר בתשובה לחזור ולהקדיש עצמו להשתלמותו המוסרית . הדת נראתה לו אז באור שונה . היא אינה רק תחום הכפוף למוסר , אלא גם שרשרת של פעולות כפרה – מנהגי פולחן ותפילה – המבטאים חרטה מתוך אמונה באל סלחן ורחמן . כבר אין מדובר באידיאה אלא באל ממשי , המתייחס לעולם ההתהוות הבלתי פוסקת , שהוא עולמו של היחיד . כהן מדבר עכשיו על "הצטרפות" של האל והאדם במעשה החידוש המתמיד של הבריאה ובעיקר בחתירה לשלום אוניברסלי , שהוא גולת הכותרת של ההוויה . בהורותו על כך שהמונח העברי "שלום" נגזר מן המונח "שלם , " הוא מורה שאין ההוויה האנושית שלמה אלא אם כן היא מבוססת על צדק חברתי ועל השלום . החתירה לשני אלה היא אפוא בסיסה של הדת בכלל ושל הציווי היהודי בפרט . את הרעיונות החדשים האלה הציג כהן בשני ספריו המאוחרים "מושג הדת בשיטה הפילוסופית" ( 1915 ) ודת התבונה ממקורות היהדות . ( 1919 ) אף שכהן נדרש כאן למחקר מעמיק במקורות היהדות הקלאסית לשם הארת פילוסופיית המוסר שלו , ואף שקטגוריית היחיד שלו מזכירה את רעיונות האקזיסטנציאליזם של קירקגור ושל הוגים דתיים אחרים שבאו בעקבותיו במאה ה , 20– נשארת הגותו של כהן על הדת קשורה במושגי התבונה והאתיקה הרציונלית . הדת בכלל , והיהדות בפרט ובעיקר , נראות בעיניו כנועדות לשרת את הקדמה המוסרית , את החזון הגדול של מימוש מלכות האל עלי אדמות , מלכות שאותה מבין כהן במונחים חברתיים ולא במונחים תיאולוגיים . הוא מדגיש כי המדובר הוא בקידום החירות , הצדק החברתי והשוויון . מבחינה זו התיאולוגיה שלו קשורה בהגותה של המאה ה19– יותר משהיא קשורה להתפתחויות פילוסופיות של המאה ה . 20– כהן היה ביקורתי כלפי הציונות , שבה ראה רק את "שאיפתם של היהודים להיות מאושרים" ככל הגויים , חופשיים מן הנטל המוסרי של היהדות . בשנותיו האחרונות האמין ב"סימביוזה , " מזיגה של רוח היהדות ורוח הגרמניות שתשרת את הקדמה התרבותית–מוסרית האוניברסלית , ובהשפעת אמונה זו אף קרא לצעירים יהודיים להתגייס לצבא במלחמת העולם הראשונה כדי למלא את חובתם לגרמניה שהיא גם חובתם למוסר ולאנושות . הרמן כהן : המונח העברי "שלום" נגזר מן המונח "שלם" – אין ההוויה האנושית שלמה אלא אם כן היא מבוססת על צדק חברתי ועל השלום

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help