sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

הרמן כהן פול מנדס–פלור הרמן כהן ( 1918-1842 ) היה בנו של חזן וסיים בית מדרש לרבנים בברסלאו ( גרמניה , ( מוסד שהיה הולם בימינו את הזרם הקונסרבטיבי ביהדות . העניין שלו בפילוסופיה גבר על חינוכו הרבני והוא נעשה לאחת הדמויות המרכזיות בזרם הניאוקאנטיאני , ולמייסדה של אסכולת מארבורג רבת–ההשפעה שבזרם הזה . נוסף על מחקריו בתורת ההכרה ובאתיקה שנועדו לבסס את תורת קאנט ולעדכנה נוכח התפתחויות חדשות במדע ובחברה , היה כהן גם אינטלקטואל לוחם . הוא תמך במפלגה הסוציאלדמוקרטית בתקופה שרק מעטים מאנשי הרוח של גרמניה תמכו בה . הוא גילה אומץ לב אזרחי גם בעניינים יהודיים , כאשר התגלה כאויב מושבע של האנטישמיות וכמגן נלהב לזכויות האזרח של היהודים . הוא הרבה לכתוב גם על הפילוסופיה הדתית היהודית . כהרבה הוגים יהודיים אחרים ראה עצמו חייב להגיב על האפיון השלילי שנתן קאנט לדת היהודית כדת מדומה , בשל עבודת האל העבדותית שלה , שכולה פולחן ממוסד , ובשל הימנעותה מהדגשת האתיקה כעבודת האל האמיתית . כהן ניצל את ידיעותיו המופלגות ביהדות כדי לטעון שהאידיאליזם האתי של קאנט והיהדות מסכימים זה עם זה . לפי תפיסתו , מניחה האתיקה היהודית מושג של אלוהים אוניברסלי ויחידי הניתן להגנה רציונלית . כאן התנגד כהן לתפיסת דמות האל היהודית כדימוי בנפש העם , תפיסה שהציע ההוגה היהודי הגרמני מוריץ לצרוס . כהן הסכים לדעתו של קאנט שכל אתיקה , לרבות אתיקה דתית , חייבת להפיק את תקפותה ממושגים רציונליים ואוניברסליים . אך הוא הרחיב בפרשנותו את מושג האתיקה של קאנט בהחילו אותו לא רק על היחיד , אלא על החברה כולה , האמורה לקבל על עצמה את המשימה לעצב את העתיד בהתאם לעיקרון הרציונלי המוגדר של ה"ראוי" המוגדר א–פריורי . בכתביו הראשונים שנכתבו בין שנת 1873 לשנת , 1912 "התקופה המארבורגית" של יצירתו , נתפסה משימה זו כעיקרון מנחה שמתקדמים אל הגשמתו ללא הרף וללא סוף , שכן כל אימת שמושגת התקדמות בהגשמתו חוזר העיקרון ונסוג ( אם ניתן להתבטא כך ) לתוך העתיד . נצחיותה של המשימה המוסרית , שאל הגשמתה ניתן רק להתקרב "ללא סוף , " מחייבת להניח גם את נצחיותו של העולם המוחשי , שהוא המצע להתקדמות המוסרית של האנושות – אף על פי שהמדע אינו יכול לערוב לנצחיות זו . האל שעליו מדבר המקרא הוא אפוא בעיניו ה"ערב" הנצחי לכך שהעולם יתמיד בקיומו לעד , ובכך תובטח אפשרות אבל אין בה די . לדעתו לא ניתן להשתחרר מהשפעתו של עולם שבו " אדם לאדם – זאב " , ( Homo homini lupus ) והדמוקרטיה אינה מבטלת את ההתנהגות הכוחנית שבעולמנו . לפיכך תבע ז ' בוטינסקי שהעם היהודי ילמד " אלף בית חדש " – דהיינו , ילמד לירות . בלעדי זאת נדונה הציונות לכליה . גם הדמות היהודית הכוחנית שפיתח ז ' בוטינסקי ברומן שמשון היתה בעלת מאפייני מציאות שנלקחה מעולמם של השכנים הפלשתים . כך בא הדבר לידי ביטוי בשלוש ההנחיות שבצוואתו של שמשון לבני עמו : ראשית , " הכול יותן בברזל . אין יקר מברזל . " שנית , כי ישימו עליהם מלך : " ככה יעשו הפלשתים ועל כן ימשלו בכנען . " והדבר השלישי שציווה היה " ללמוד צחוק . " כדי להשיג מדינה ליהודים רצה ז'בוטינסקי במדיניות חוץ שאינה ייחודית יהודית . למסקנות האלה הגיע מתוך הכרת הטבע האנושי והיהודי . ביחס לעמים אחרים – מדיניות החוץ – צריכים היהודים לנהוג "ככל הגויים , " על פי טבע כלל בני האדם . ואילו בנוגע למדיניות החברתית – מדיניות הפנים – הוא התבסס על טבע היהודי כפי שהוא צפה אותו לאחר שיסיר מעליו את קליפת הגלותיות שכפפה את קומתו הרוחנית , יתנער מהגטו ויחזור אל ערכי התנ"ך הנצחיים . לקריאה נוספת : מקורות בכתבי ז'בוטינסקי : נאומים , 1940-1927 ערי ז'בוטינסקי ( הוצאת ספרים ) בע"מ , ירושלים , תש"ח . כתבים ציוניים ראשונים , ערי ז'בוטינסקי ( הוצאת ספרים ) בע"מ , ירושלים , תש"ט . אומה וחברה , ערי ז'בוטינסקי ( הוצאת ספרים ) בע"מ , ירושלים , תש"י . זאב ז'בוטינסקי , עקרונות מנחים לבעיות השעה , בעריכת פרופ' יוסף נדבה , הוצאת מכון ז'בוטינסקי , תל–אביב , תשמ"ב . 1981 – אוסף קטעי מקורות מצוי אצל משה בלע , עולמו של ז'בוטינסקי , הוצאת דפוסים , תל–אביב , תשכ"ב . 1972 – ספרים על ז'בוטינסקי והגותו : יעקב שביט , המיתולוגיות של הימין , פרק : 7 משנתו הלאומית של זאב ז'בוטינסקי : בינו לבין תנועתו ( עמ' , ( 207 ספרית עמדה – סדרת אקדמיה . בהוצאת בית ברל ומכון משה שרת ( תל–אביב , . ( 1986-1985 רפאלה בילסקי בן–חור , כל יחיד הוא מלך , המחשבה החברתית והמדינית של זאב ז'בוטינסקי , דביר , . 1988

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help