sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

משמעותה היא החובה לחקיקה חברתית להגנת החלשים ולהבטיחה לכל אדם את המינימום הדרוש לקיומו . ז'בוטינסקי ראה בתנ"ך את המקור היהודי לתביעתו שהמדינה תבטיח לכל אדם את המינימום ההכרחי לקיומו האנושי , דהיינו מזון , מעון , מלבוש , מורה , מרפא . בלשונו – חמשת המ"מין . את עקרונותיו אלה , בדבר הבטחת מינימום לקיום אנושי לכול , פיתח ז'בוטינסקי בעיקר במהלך שנות ה30– של המאה ה . 20– בכך הקדים רעיונות דומים שפרסם בשנת 1942 הלורד ויליאם בוורידג' בבריטניה וכן את אלה שנכללו בהצהרת זכויות האדם שנתקבלה בידי האומות המאוחדות בשנת . 1948 רעיון היובל נראה לז ' בוטינסקי כנוסחה כוללת לתיקון החברה . רעיון החזרה , בכל חמישים שנה , לנקודת המוצא הכלכלית והחברתית , נראה לו רעיון בעל תוקף מוסרי עקרוני . משמעותו שהחברה לעולם אינה מגיעה למצב של שלמות ותמיד צריך להוסיף ולתקנה . ערכי היהדות נראו לז ' בוטינסקי נוגדים עקרונית את המארקסיזם . רעיון היובל פירושו שתיקון החברה יבוא בדרך של מהפכה חוזרת ונשנית , בניגוד לרעיונות המארקסיסטיים והסוציאליסטיים על מהפכה חד–פעמית האמורה להביא לתיקון הסופי של החברה האנושית . רעיון היובל , אף על פי שאינו בא לבטל את האי–שוויון בחברה , בא למנוע את הנצחתו והרחבתו . צדק חברתי ביהדות , לפי ז ' בוטינסקי , משמעותו קץ לרעב , לא שיכוך הקנאה . זאת ועוד , בניגוד להשקפה המארקסיסטית , מושגי היהדות כוללים , לדעתו , הגנה על הרכוש הפרטי וראייה בזכות הקניין חלק בלתי נפרד מרעיון חירות האדם . עם זאת הטעים שלדעתו היהדות מצדיקה את הגבלת זכויות הקניין למען מטרות הצדק החברתי ותועלת הציבור כולו . כאן הדגיש ז ' בוטינסקי לא רק את תרומת התנ " ך , אלא גם את המשכה בספרות הבתר–מקראית . בעקרונות המוסריים של התנ " ך ראה ז ' בוטינסקי תרומה מיוחדת של העם היהודי לתרבות המערב . לדידו , לא העלו היוונים והרומאים רעיונות לתיקון החברה האנושית והם חיפשו בעברם את תור הזהב שלהם . היהדות התנ " כית , לעומת זאת , פניה היו לתיקון חברתי הצופה אל פני העתיד . אמנם בפרטי הרעיונות התנ " כיים לתיקון החברה הוא מצא נאיביות שאינה מתאימה לתקופתנו , אך בעיניו , לא הפרטים העיקר , אלא העקרונות שביטאו ואשר צריכים לבסס את התיקון החברתי בעתיד . בנביאים ראה את ממלאי התפקיד הראשי במאמץ לשינוי החברה , מחברה הנשלטת בידי כוחות פרא לחברה המיוסדת על צדק ומוסר אנושיים . במוסר הנביאים מול השליטים מצא ז ' בוטינסקי גם ביטוי מאוזן לצורך להגביל את כוחם של השליטים לשם הגנת החירות של בני אנוש , בלי לגלוש לאנרכיה . מההגות היהודית–דתית הבתר–תנ"כית ייחס ז'בוטינסקי חשיבות למשנה ולרמב"ם , אך בדרך כלל ראה בהגות שהתפתחה בגולה , עד תחיית הציונות , לרבות בתלמוד ובספרות הרבנית , לא יותר מתרגול ואימון הרוח על ידי פרשנות ופיתוח של ערכי היהדות המקוריים המצויים בתנ"ך . את הערכים הנצחיים של היהדות ייחס לתנ"ך ולמקום הולדתו – ארץישראל . לדבריו , מחייבת התחייה הלאומית בארץ–ישראל להשריש מחדש את קודשי התורה בחיי האומה . אלה , כפי שהסביר , הם אותם ערכי מוסר אוניברסליים שהם נעלים מכוח מהותם העצמית , אך אל לו לעם היהודי להתכחש למקורם התנ"כי . השרשת הערכים האלה היא לאו דווקא עניין דתי , אלא משימה לאומית , ואפילו אתגר בינלאומי . אין זה נכון , לדעתו , שהמסורת , התורה או הדת עניין פרטי הם . הדת היא נכס האומה כולה והיא שייכת גם לאפיקורסים . הציונות כתנועת תחייה לאומית יהודית אינה יכולה להתעלם ממורשת דורות כה רבים של הגות דתית יהודית . עם זאת עמד ז'בוטינסקי , שהוא עצמו לא היה אדם דתי , על כך שאמונתו הדתית של האדם היא עניינו הפרטי . בגולה שימשה הדת , לפי ז'בוטינסקי , כמבודד טבעי שהגן על ייחודה של האומה אחרי אובדן עצמאותה . משנהרס המבודד הזה בעת החדשה , בעקבות פירוק הגטו , נוצר הצורך במבודד האחר של הקיום הלאומי , דהיינו , טריטוריה משותפת . הציונות באה אפוא במקום הדת כמבודד לאומי , ובעתיד תיתכן שמירת ייחודו הלאומי של העם היהודי רק בארץ–ישראל . עם זאת , בנוגע לדת כשלעצמה , דגל ז'בוטינסקי בתחייה דתית , שתעקור מהדת יסודות מאובנים שהיו בה ואשר אין להשלים עמם , כגון היחס לנשים . את התנ"ך ראה ז'בוטינסקי כקריאה לתיקון העולם . לפיו , הפילוסופיה הסוציאלית של התנ"ך משמעותה כי האל ברא את העולם אך האדם חייב לפעול לתיקון העולם שברא האל . הדעה שהאדם יכול וחייב לתקן את העולם היא עיקר התרומה היהודית לתרבות המערב בתחום החברתי . במאבקו של יעקב במלאך הוא ראה ביטוי סמלי ונועז לשאיפת האדם לתיקון עולם אפילו מתוך מאבק בשליח האל . עם זאת סבר ז'בוטינסקי שהתרבות הלאומית היהודית החדשה צריכה לשאוב לא רק ממקורות יהודיים , אלא גם לקלוט ערכים מערביים כלל אנושיים , ובין אלה החשיב במיוחד את ערכי הדמוקרטיה המערבית . בניגוד להגותו החברתית , לא ביסס ז ' בוטינסקי את גישתו המדינית ( ר ' גם מדור תנועות לאומיות וחברתיות ) על השקפה יהודית . את גישתו המדינית המעשית שאב דווקא מהמציאות החוץ–יהודית . הוא האמין , כדבריו , לא בגואל העתיד לבוא , אלא בכוח הדרוש לעם היהודי כדי להביא לעצמו את הגאולה – בדומה לכוח המשמש את השכנים הלא–יהודים . העוצמה המוסרית שבציונות היא לדבריו בעלת ערך מדיני כשלעצמה ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help