sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

גם היא , כמוה כנשיות , בעיסוק מופרז בגוף ובמיניות , אך אף שהיהודי רגיש ביותר למין , הריהו , לדידו , כמו האישה , אימפוטנט . ויינינגר הלעיג על הציונות של בן עירו , הרצל , בטענה שהיהודי אינו מבין את מהותם של מושגי האזרחות והחברה . "התפיסה הנכוחה של המדינה זרה להם , " אמר . בעיניו חייבה הציונות את ביטול הטבע היהודי , אך הוא לא ראה בזה דבר אפשרי . איך יהיו היהודים ללא–יהודים ? מין ואופי זכה לפופולריות עצומה , ובשפת המקור , בגרמנית , הופיעו ברציפות , בעשרים וחמש השנים הראשונות שאחרי פרסומו , מהדורה חדשה בכל שנה . הספר תורגם לרוב לשונות אירופה , ועם כל מוזרותו השפיע על דעותיהם ויצירתם של הוגים וסופרים רבים . ויטגנשטיין , קארל קראוס , קפקא , קאנטי וג'ויס הם כמה מן הבולטים שבהם . אף שוויינינגר הטעים כי חיבורו הוא תיאורטי בלבד ואינו מכוון למסקנות מעשיות , נוצל החיבור הזה לרוב בתעמולה האנטישמית ובמיוחד בנאצית . אלה הציגו לא רק את רעיונות החיבור , אלא גם את חיי המחבר , כהוכחה ל"אמיתות" האידיאולוגיה האנטישמית . זאב ז'בוטינסקי – הגותו היהודית יורם ארידור הגותו הכללית והציונית של ז'בוטינסקי נסמכה במידה רבה על הגותו היהודית . לדידו , יש לעם היהודי צביון המיוחד לו , כפי שתכונות לאומיות מיוחדות קיימות גם בעמים האחרים . בתכונות הלאומיות הוא ראה ביטוי רצוי לתרומה המקורית שעמים מסוגלים להעניק לאנושות , כאילו היא תזמורת שבה כל לאום מנגן בכלי מיוחד לו , ובלבד שיהיו הלאומים נושאי תרבות ובעלי ממשל דמוקרטי . בציונות הבחין בין שתי תקופות , הראשונה עד סיום תהליך הבנייה של המדינה היהודית העצמאית בארץ–ישראל , שבכינונה בעתיד היה לו ביטחון מוחלט , והשנייה אחרי כן . בנוגע לתקופה הראשונה דגל ז'בוטינסקי ב"חד–נס , " דהיינו באידיאל עליון ויחיד , הוא הציונות , שמטרתה הבלעדית היא בניית המדינה . אין להסכים שאידיאל נוסף – מעמדי , פציפיסטי או אחר כלשהו – יעכב את הגשמת אידיאל הציונות , שבעיניו הוא נעלה על כל האידיאלים . רק לאחר הגשמת הציונות ובניין המדינה ניתן יהיה לקבוע את צביונה החברתי . מניתוחו את ההיסטוריה היהודית הגיע ז'בוטינסקי למסקנה שהייחוד הלאומי היהודי יוכל להתפתח רק בארץ–ישראל , וראה בציונות תנועה המחיה את יסודותיה הלאומיים ואת עקרונותיה המוסריים של היהדות . בין אלה מנה בעיקר את הדאגה לחלשים בחברה , את החירות ואת כיבוד הקניין הפרטי , וראה זהות בין עקרונות ה 9 דמה של דורו לבין מוסר היהדות . במיוחד החשיב ז'בוטינסקי את תרומת הגניוס היהודי לעולם באמצעות רעיונות התנ"ך והנביאים . המהות היסודית של היהדות היא , לדעתו , השאיפה לצדק חברתי . ברעיונות החברתיים שבתנ"ך מצא ביטוי לעקרונות הגאולה החברתית . בעיקר הדגיש את המשמעות הטמונה במושגי השבת , הפאה והיובל . איסור העבודה בשבת משמעו שתנאי העבודה שבין מעסיק לעובד אינם רק עניין לפרט , אלא גם עניינה של החברה . בדומה לכך , ראה ברעיון הפאה את המקור להשקפה שסיוע לעניים אינו יכול להיות מוסדר על ידי מעשי חסד בהתנדבות אלא הוא חובה המוטלת מטעם החברה . ליבתו של הרעיון – החובה להפריש חלק מתבואת השדה לפרנסת העניים – ז'בוטינסקי ראה בתנ"ך וברעיונות הנביאים את תרומתה העיקרית של התרבות היהודית לעולם . לדידו , פניה של היהדות התנ"כית היו לתיקון חברתי הצופה אל העתיד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help