sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

אוטו ויינינגר מליסה ויינינגר אוטו ויינינגר ( 1903-1880 ) נולד להוריו היהודיים ליאופולד ואדלאיד ( לבית פריי ) בווינה . בגימנסיה התבלט בעיקר בלימוד שפות , ומלבד הגרמנית רכש שליטה ביוונית , לטינית , אנגלית , צרפתית , וידע מסוים גם באיטלקית , ספרדית ונורווגית . בשנת 1898 החל ללמוד באוניברסיטת וינה , בפקולטה לפילוסופיה , ובמקביל למד גם פסיכולוגיה , פדגוגיה , מתמטיקה , פיזיקה ומדעי החיים . מדריכיו ובוחניו בעבודת הדוקטורט היו הפילוסוף הפוזיטיביסטי פרידריך יודל ולורנץ מילנר . כבר בגימנסיה העריץ את הדיאלוגים של אפלטון ובא במגע עם כתבי קאנט וניטשה . עכשיו הושפע מן הדטרמיניזם הביולוגי של ריכרד אוונאריוס , וכחבר פעיל באגודה הפילוסופית של אוניברסיטת וינה התרשם עמוק מרעיונות יוסטון סטיוארט צ'מברליין , מאבות האנטישמיות הגזענית שהיתה אז באופנה . ויינינגר רכש היכרות גם עם תורת פרויד , שהיה בן עירו וזמנו , והוא שלח לו את חיבור הדוקטורט שלו לביקורת ונתקל בשלילה מחמירה מצדו . אף על פי שוויינינגר האמין שיש ביכולת המדע לפתור בעיות פילוסופיות , ובעיקר בעיות בתורת ההכרה , מגלות השקפותיו תערובת של השפעות מתחומי הרפואה , הפסיכולוגיה והביולוגיה עם ספקולציות דמיוניות ברוח הרומנטיקה . את חיבור הדוקטורט שלו הגדיר ויינינגר : מחקר במאפייני המגדרים ( המינים . ( החיבור נקרא במקורו "ארוס ופסיכי . " הוא אושר בשנת , 1902 ועובד לספר , שראה אור בשנת 1903 ונשא את השם מין ואופי : מחקר של עקרונות . ( Character : Eine Prinzipelle Untwersuchung Geschlecht und ) מיד לאחר אישור עבודת הדוקטורט התנצר ויינינגר ועבר לדת הפרוטסטנטית . זמן מה לאחר פרסום הספר איבד עצמו לדעת בבית שבו מת בטהובן . לאחר מותו התפרסמו עוד שני ספרים מפרי עטו ובהם מכתמים , מאמרים ואיגרות , וכן פורסמה , בשנת , 1903 עבודת הדוקטורט שלו בצורתה המקורית שלפני עיבודה לספר . במין ואופי פיתח ויינינגר את המושגים של גבר אידיאלי ואישה אידיאלית , שאותם ייצג באותיות M ו . W– מכיוון שאין גבר "טהור" ואין אישה "טהורה M , " וW– מצויים בבני אדם שונים בכמויות שונות ובפרופורציות שונות . הפרופורציות שבין היסודות הגבריים ליסודות הנשיים בכל אדם חיוניות לקביעת האופי שלו . נשים וגברים בעלי כמות גבוהה של W הם , לדידו , בלתי הגיוניים , לא אתיים , חסרי נשמה , ללא אני מפותח ובלתי מסוגלים לגאוניות . גברים לעומת זאת , מסוגלים בעיניו להיות הגיוניים , בעלי תודעה מוסרית ואגו מפותח ולפיכך רק הם מסוגלים להגיע לגאוניות , שכן הגאוניות מחייבת אגו מפותח המסוגל לתפוס , בדרך אינטואיטיבית , את טבע ההוויה ובכך לגלות את יתרונו המוסרי של הגאון . ככל שהאדם גברי יותר ( כלומר , יש בו יותר יסודות של , ( M כך מסוגל הוא יותר להגיע לדרגה של גאוניות . ויינינגר גרס שהאישה כה נחותה עד שלמעשה יש לה שני תפקודים בלבד : אמהות וזנות , שכן תפקודים אלה משקפים את קשר הסמיכות שבינה לבין העיסוק במיניות ובגוף . בסופו של דבר הוא ראה את הנשיות כהרסנית כל כך לחברה עד שהעדיף סוג מסוים של דחייה ניאו–אפלטונית של כל מיניות וכל יחסים מיניים . עדיף היה בעיניו שהמין האנושי יחדל מלהתקיים ובלבד שלא יהיה נתון להשפעות המשחיתות של הנשיות . בספרו דן ויינינגר גם במאפיינים של קבוצה אנושית נוספת : היהודים . כמו הגבריות והנשיות , גם היהודיות היתה בעיניו סגולה גמישה המצויה בדרגות שונות ביחידים שונים , "נטיית רוח , " כינה אותה . היהודיות כרוכה , ללא מנוס , בתכונות הנשיות . כנשים , גם היהודים אינם יכולים להתרומם לדרגת גאוניות . אין בטבעם יכולת לגדולה . היהודיות כרוכה , לדעתו , לדידו של אוטו ויינינגר היהודים אינם יכולים להתרומם למעלת גאוניות שכן היהודיות כרוכה ללא מנוס בתכונות נשיות , שאותן ראה כנחותות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help