sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

עם היותו אחד הסוציאליסטים הרהוטים והמשפיעים ביותר באירופה עברה הכרתו היהודית של הס שינויים מופלגים . עוד בחיבור נעוריו ההיסטוריה הקדושה של האנושות העמיד את המקרא ואת חוקיו כמופת לחברה שיתופית והבליט את הדרישה לצדק סוציאלי של הנביאים אל מול רעיונות העולם הבא של הנצרות . בשפינוזה ראה הוגה יהודי טיפוסי הדוחה את הפיצול והניכור הנוצרי שבין הטבע , האלוהות והאנושות בראותו אותם כהוויה שלמה אחת . אך בשנות ה40– וה50– בשלה בו ההכרה בנחיצותה של מהפכה וההכרה שהדת – כל דת – היא ניכור מהותו החופשית של האדם , ניכור שאינו רק עיוני אלא גם מעשי , בשמשו מחסום בפני הגאולה החברתית בעולם הזה . בתקופה זו דחה גם את היהדות כולה . בדומה למארקס דיבר גם הס על "העולם החנווני היהודי–הנוצרי המודרני" שבו למעשה אין בחיים הריאליים שום דחף אחר מלבד צבירת ממון . הס היה רגיש תמיד לבעיית שיווי הזכויות של היהודים ושוב , כמו מארקס , גם בדחותו את תורת היהדות , נאבק בעמדתם של הגליאנים שמאליים אחרים כברונו באואר , שטענו שהיהודי אינו יכול להיעשות אזרח המדינה החילונית–השוויונית החדשה שכן הוא מייצג עולם ישן ואינו מוכן לוותר על שייכותו אליו . אך בתקופתו המהפכנית–אינטרנציונליסטית לא קיבל שיש ייחוד בלאומיות היהודית והניח בשתיקה , כי בצד המהפכה החברתית , התבוללות היהודים היא הדרך הנכונה להשגת השוויון . ואולם בניגוד חותך למארקס , ייחס הס תמיד ערך חיובי ללאומיות . הוא לא ראה אותה כתופעת–על חולפת בהשוואה למעמד , ובנימה פולמוסית כלפי המניפסט הקומוניסטי הגדיר את ההיסטוריה שעד כה כמלחמת גזעים ועמים וכמלחמת מעמדות גם יחד להשגת שוויון . כן דיבר על כך שהאומה ותרבותה הן בעצם הזירה שבה צריכות התביעות המוסריות המופשטות לחברה צודקת להיתרגם לפעולה פוליטית ממשית . למרות דעותיו אלו היתה הפתעה עצומה בפרסום ספרו השלישי של הס , רומי וירושלים , ( 1862 ) שכן בספר זה – כאילו ללא כל התראה – נעשה חלוץ זה של הסוציאליזם האירופי לאחד מחלוצי הציונות ולמורה דרכה של הציונות הסוציאליסטית . כותרת המשנה של הספר היתה "שאלת הלאומים האחרונה" והוא הכיל קריאה ליהודים להתיישב בארץ–ישראל – "ארץ אבותינו . " טיעונו היה שתנועת התיישבות כזו לא רק שהיא עולה בקנה אחד עם משאת הנפש הסוציאליסטית , אלא שהיא ניתנת להתבצע רק תוך כדי בעלות חברתית על הקרקע , על אוצרות הטבע ועל אמצעי הייצור ועל ידי עבודת הפועלים היהודיים חסרי הקניין . ואם ייכתבו חוקי המדינה הזאת בהשראת תורת משה ומוסר הנביאים – השראה סוציאל–דמוקרטית , לדעת הס – תבטא הלאומיות הייחודית של מדינת היהודים את העקרונות האוניברסליים של חברה צודקת , סוציאליסטית . ההתבוללות היא אופציה רק ליחידים ואף להם אורבת תמיד סכנת האפליה החברתית המושרשת גם במדינות נאורות . עם ישראל יכול להוכיח לכל העמים את יתרונם של החיים הקהילתיים בצדק ואחווה כנגד האינדיווידואליזם המפורר והמשחית . שיבת היהודים לארצם ובנייתה הסוציאליסטית תבטיח בעת ובעונה אחת שחרור לאומי וחירות אנושית . הס האמין שצרפת , שתמכה במלחמות שחרור של עמים אחרים , תתייצב לימין היהודים וחזה כי שיתוף פעולה בין עמים משוחררים יכול לגבור על ההיסטוריה הרצופה מלחמות בין עמים . אפשר שעל תקוותו מצרפת השפיע זיכרון הנעורים שקלט ממשפחתו על האמנסיפציה שבאה ליהודי חבל הריין עם הכיבוש הצרפתי , שהושמה אחר כך לאל עם תבוסת נפוליון והחזרת אפליית היהודים לתוקפה בידי השליטים הגרמניים . מכל מקום , לקהל היעד הוותיק שלו – פועלים בעלי הכרה – הוסיף עתה הס את הקהילה היהודית כולה ואת אגודת "הבונים החופשיים" בפריז שבה מצא הד קלוש בלבד לרעיונותיו . השפעתם הרבה עתידה היתה להתבטא בדעותיהם של ציונים–סוציאליסטים אחרים ובעיקר נחמן סירקין וברל כצנלסון . הס נפטר בשנת 1875 ונקבר לפי בקשתו בבית הקברות היהודי של קלן , עיר נעוריו . לאחר כינונה של מדינת ישראל הועלו עצמותיו ארצה ונטמנו בבית הקברות של האבות המייסדים בכינרת . לקריאה נוספת : משה הס , כתבים כלליים , ערך והקדים מבוא מ' בובר , ירושלים , . 1956 כתבים ציוניים ויהודיים , ערך והקדים מבוא מ' בובר , ירושלים , . 1954 משה הס ובני דורו , איגרות ממנו ואליו , ערך ט' זלוצ'יסקי , תלאביב , . 1947 רומי וירושלים וכתבים ציוניים אחרים ( הדפסה שלישית , ( ירושלים , תשמ"ג . שלמה אבינרי , משה הס בין סוציאליזם לציונות , תל–אביב , . 1986

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help