sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

שפינוזה . " בספר ראשון זה תיאר הס את תקופתו כתקופה הרת גורל שבה עומדת להיווצר חברת עתיד שוויונית ורציונלית . הוא ראה בחיים המתוארים במקרא חיים הרמוניים המשלבים אמונה ודעת , שאינם נזקקים לרעיון האידיאלי של גן–עדן " בעולם הבא , " אם כי הרמוניה זו היא ברמה פרימיטיבית . תקופת ימי הביניים ושלטונה של הנצרות קורעים את חיי האדם לתחום הריאלי ולתחום האידיאלי שאינו ניתן להשגה בעולם הזה . רק אצל הפילוסוף של הזמן החדש , שפינוזה , שב הקרע הזה ומתאחה , שכן שפינוזה מכיר בכך שהטבע והחיים עצמם הם האלוהים וככל שיחיו בני האדם מתוך ידיעה ואהבה כן יוכלו להקים חברה אנושית מושלמת . בספרו השני , הטריארכיה האירופית , ( 1841 ) מחפש הס ערובות לעתיד המושלם הזה מתוך הסתכלות בשלושת העמים המפותחים ביותר ובמדינותיהם – גרמניה , צרפת ואנגליה . בגרמניה הגיעה ההתפתחות הפילוסופית לשיא בהעמדת האדם במרכז ההוויה ובהכרה העקרונית שהוא הקובע ויוצר את עולמו , אבל החיים החברתיים בה מפגרים אחרי ה 9 דמה הרוחנית . צרפת הוכיחה יותר מכל אומה אחרת כי היא מוכנה למאבקים ולמהפכה הדרושים כדי להשתית את המדינה על רעיון החירות . ובאנגליה שלטת רוח מעשית , אך בה נמצא גם מעמד הפועלים המפותח ביותר , והתיעוש המהיר שהיא עוברת יוצר אפשרות למהפכה חברתית . שיתוף פעולה בין שלוש המדינות ושלושת העמים האלה – הכוחות המתקדמים ביותר של אירופה – יקדם גם את היהודים להשגת יתר שוויון כחלק מההתקדמות הכללית לקראת יתר רציונליות ויתר צדק . בניגוד לספרו הראשון , שלא זכה לתשומת לב רבה , הוציא הספר השני למחברו מוניטין . בהשפעת אוגוסט צ'יזקובסקי העמיד הס במרכזו פנייה אל המשכילים הגרמניים להעביר עצמם מתחום המחשבה הביקורתית אל תחום העשייה הפוליטית ולפעול מתוך פרספקטיבה סוציאליסטית להגשמת חברה אורגנית והרמונית . אחרי שנת 1841 הגיע הס למסקנה שאת החברה הטובה שהוא מבקש להקים יוכלו להקים רק " המעמדות חסרי הקניין . " הוא ייסד את הירחון ראי החברה והועיד אותו להיות " ביטאון המעמדות חסרי הקניין המאיר את ההווה החברתי . " כמו כן הרבה לכתוב בריינישה צייטונג , ששם כתבו מרבית ההגליאנים השמאליים , ההוגים הרדיקליים של תקופתם . הס היה שנים אחדות עורך העיתון . רעיונותיו באותה תקופה הביאוהו לקיים זיקה קרובה עם מארקס ואנגלס . רבים ממאמריו , כגון " על טבע הממון " ( 1845 ) ועל הניכור , השפיעו על מארקס הצעיר . כפוירבאך , ראה הס בדת , ובעיקר בדת הנוצרית , תופעה מנוכרת לטבעו האמיתי של האדם , אך בניגוד אליו לא הסתפק בקביעה מופשטת זו . הוא טען גם שהפילוסופיה הנוצרית , המטיפה לבוז לחיים העלובים בעולם הזה , מצד אחד , והווי החיים הקפיטליסטי המלא רדיפת בצע , עושק ומרמה , מן הצד האחר , משלימים זה את זה ויוצרים יחד את המכלול שאותו אמורה המחשבה ( והפעולה ) הרדיקלית לפרוץ . כאן , בדיבור על ניכור העבודה והפיכתה למרחב ניצול קפיטליסטי , מצויים הרעיונות המוכרים מכתבי מארקס שהס היה , למעשה , מנסחם הראשון . לעומת זאת , מאמרים אחרים משלו באותה תקופה , ובעיקר הסתמכותו על החוש המוסרי של האדם כבסיס להשקפתו הסוציאליסטית , זיכו אותו בביקורת חריפה מצד מארקס ואנגלס וזו בוטאה גם בהמניפסט הקומוניסטי שפרסמו שני אלה בשנים 1847 ו . 1848– בנפרד מהם , אך לעתים גם בשיתוף איתם ועם " ברית הקומוניסטים , " המשיך הס בפעילותו המהפכנית בשנות ה50– וה60– של המאה ה19– בשווייץ , בבלגיה ובגרמניה , נשא אישה ( סיביליה פש , ( ולבסוף השתקע בפריז . את מרבית זמנו הקדיש שם ללימוד מדעי הטבע כי היה משוכנע , בעקבות שפינוזה , שיש צורך במדע אחד לטבע ולחברה . בשנת 1863 הצטרף הס ללאסאל ולהקמת " ברית הפועלים הגרמנית הכללית . " גישתו היתה רדיקלית מזו של לאסאל , שכן זה השתית את מדיניותו על הבטחת זכות הבחירה הכללית ועל השתתפות הפועלים ומפלגתם במוסדות השלטון , ואילו הס לא הסתפק בכך , דיבר על מהפכה וייצג את " הברית " באינטרנציונל הראשון . ( 1867 ) משה הס , מראשוני ההוגים של הסוציאליזם האירופי בכלל , נעשה לאחד מחלוצי הציונות ולמורה דרכה של הציונות הסוציאליסטית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help