sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

אברהם גייגר פול מנדס–פלור גייגר ( 1874-1810 ) גדל בקהילה מסורתית בגרמניה , אך כבר בגיל צעיר היה משוכנע שהיהדות מצויה בשקיעה בשל התפיסה המאובנת שלה את המסורת ואת ההלכה . היהדות , טען , זקוקה לשינוי מיידי . התמורה הנכספת אינה יכולה להיות שרירותית ; להפך , עליה להתבסס על פרשנות מחודשת , "מדעית , " של הכתבים המייסדים של היהדות , ובעיקר המקרא והתלמוד . בפרשנותו הזאת הוא מיזג את המצווה המסורתית של תלמוד תורה עם מדעי היהדות . גייגר זכה להערכה רבה בשל בקיאותו הן בכתבים המסורתיים והן במחקר המודרני שלהם , ונעשה למורה ההוראה המרכזי של הרפורמה . במחקר התלמוד סירב בעקשנות להכפיף את הניתוח המדעי לפרשנות הרבנית , ובמחקר הביקורתי של המקרא הכניס חידושים רבים . עד לזמנו נמנעו אנשי מדעי היהדות מניתוח מדעי של המקרא , וכך הופקר השדה הזה למלומדים פרוטסטנטים , אך גייגר הורה שמחקר ביקורתי של המקרא הוא עיסוק לגיטימי ליהודים . הוא גם היה המלומד היהודי הראשון שערך מחקר על ישו מנקודת ראות יהודית . בניגוד לתיאולוגים הנוצריים הדגיש שישו לא מרד בתורת הפרושים אלא להפך , ובכך שהטיף לדמוקרטיזציה של החברה היהודית היה בעצם תלמיד מובהק של מוריו היהודיים . ממחקריו על " היהודי ישו " לא רק שנכנס לתחום שהיה שמור עד זמנו אך ורק לחוקרים נוצריים , אלא גם ביסס עם זאת את תביעתו לשוויון זכויות מלא ליהודים באירופה חדשה החדורה ברוח הנאורות המדעית . לאור כל זאת לא פלא הוא שבמחקריו בהיסטוריה היהודית , מחקרים שבהם הדגיש בעיקר את תורת היהדות , הזניח את ההיסטוריה החברתית והפוליטית של היהודים . במחקריו התיאולוגיים ביקש להפוך את היהדות לבעלת בריתן של ההשכלה , של ה 9 דמה החברתית והמדעית ושל השקפת העולם האוניברסליסטית . הוא היה משוכנע שרפורמה ביהדות , שתיעשה על יסוד מחקר ביקורתי של מקורותיה , תבליט את העקרונות האוניברסליים המובלעים באמונה היהודית . בהתאם לכך רצה לבטל כל ציון של ייחוד לאומי יהודי ולכוון את הקהילה לעבר תפיסת היהדות כשליחות מוסרית " ) תעודה ( " להפצת "האמונה הרציונלית" בחוק המוסרי ובאל אחד . עם זאת היה גייגר משוכנע שאימוץ אתוס אוניברסליסטי לא יהרוס את אחדותו של העם היהודי . שפת הגותו היתה מושפעת מן המקרא ומספרות הקבלה והחסידות . גורדון היה קרוב מאוד למייסדי הקבוצה והמושב , אך לא היה מוכן לקבל את הנחותיהם כי צורת התארגנות חברתית יכולה להיות מקודשת . לדעתו , עצם האמונה במסגרת מסוכנת . הוא הגן גם על חבריו בקבוצה וגם על חבריו במושב . בסוף ימיו עקב מצב בריאותי הצטרף לדגניה . שם קיבל את ההודעה על רצח בנו . אף שביקש לפרסם רק את הכתבים שעשויים לדבר אל לב תלמידיו – פרסמו ממשיכיו כמעט את כל כתביו . השפעתו על הציונות החדשה היתה רבה – גם על הוגים ציוניים כמו מרטין בובר , ש"ה ברגמן ונתן רוטנשטרייך וגם על דורות של חלוצים בוגרי תנועות הנוער . באמצע שנות ה20– של המאה ה20– נוסדה על שמו תנועת הנוער גורדוניה . היו שייחסו לו בטעות את "דת העבודה , " אך המושג הזה אינו מוזכר בכתביו והוא רחוק מתפיסתו . לקריאה נוספת : כל כתבי גורדון – האדם והטבע , הספריה הציונית , תשי"ד . האומה והעבודה , הספריה הציונית , תשי"ד . מכתבים ורשימות , הספריה הציונית , תשי"ד . מוקי צור , אך אינך בודדה במקום – מכתבים לגורדון וממנו . אלי שבייד , היחיד של א"ד גורדון , הקיבוץ המאוחד . שמשון רפאל הירש פול מנדס–פלור שמשון רפאל הירש ( 1888-1808 ) הוא מייסדה של הניאואורתודוקסיה שביקשה לחזק את כוחה של היהדות המסורתית אל מול תנועת הרפורמה . שלא כרבנים המסורתיים המונהגים בידי משה סופר ( החת"ם סופר , ( שראו לא רק בניסיון כלשהו לרפורמה ביהדות אלא גם בכל סימן של ליברליזם ונאורות איום על שלומי נאמני התורה , ביקש הירש לסגל את המודרניות . בית הוריו כבר אימץ את האידיאל המנדלסוני של החיבור בין שמירת המצוות המסורתית להשקפה ההומניסטית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help