sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

של הנפש . תהליכים אלה מרחיקים את האפשרות לגילוי העצמיות ולגאולה עצמית . גאולה עצמית אפשרית כמפעל של יחידים ושל חברותות של יחידים עצמאיים . גורדון ראה בדת תופעה עמוקה הגונזת בתוכה את החידות שעליהן יש לענות באורח חיים , בתרבות , בהכרעה מוסרית . השאלות שהיא מעלה לא יוכלו לקבל חשיבה פולחנית או אינטלקטואלית ממוסגרת . התשובה נעוצה ביכולת של האדם לחיות בטבע , לחוש תחושה של שותפות בעבודתו , לגלות את כוחותיו היוצרים . תפקידו של האדם לא לפגוע בטבע , אלא להשלימו . על ידי התנסות בעבודה הגופנית האדם חש את כל גופו ורוחו , הוא נעשה מודע למגבלותיו ומביע את שייכותו לקוסמוס . במאמץ הגופני ובהתכוונות הרוחנית האדם לומד לקבל תהליכי חיים ומפעיל את מחויבותו המוסרית . ההתנסות בעבודה לא תיתן לחבל בטבע כמכלול . קטעים בטבע יכולים לסתור זה את זה ולערוך מלחמה זה בזה , אך המכלול כולו הוא החשוב . א"ד גורדון היה הוגה עברי ראשון שתפס את הבעיה האקולוגית–מוסרית . גורדון לא היה רומנטיקן המבקש לחזור לטבע במובן המקובל . הוא לא הטיף לחזרה אל הכפר . הוא האמין כי מבחינה חברתית מתבטל הכפר בן ימינו בפני העיר , והבורות והאלימות משחקות בו תפקיד חשוב . גורדון היה בעד השכלה וחלם על הקמת אוניברסיטה עברית . לדידו , תרבות העבודה והטבע היא תיקון של ההשכלה , ולא ניפוצה ; היא הצורך לשקם את השסע ולא להתעלם ממנו . נקודת המוצא של גורדון היתה שהיחיד שומר על אחריותו ויחידותו גם כשהוא פועל במעגלים רחבים יותר כמו משפחה ואומה . בכל מעגל נשמרת אחריותו המוסרית של היחיד . השיא של הרחבה מוסרית זו מתבטא ביחס של האם לבניה . גורדון האמין בשוויון ערכה של האישה . אמונתו של גורדון בצורך לחדש את פני האומה לא הביאה אותו לתפיסה הקוראת לקורבנות למען העם . היחיד לא נקרא להתבטל . הוא נקרא לממש עצמו במעשה היוצר בעם . לדעת גורדון , גם במישור הלאומי יש לחיות מעבר לאגואיזם ולקולקטיביזם . אין להעניק לעם את שלא ניתן ליחיד . על שניהם מוטלת אחריות מוסרית דומה . לכך קורא גורדון "עם אדם . " היחיד והאומה עומדים באותו דין , נקראים לאותה אחריות . המודרניות וההתרחקות מן הטבע הביאו לניכורן של האמנות והפוליטיקה . גורדון התנגד לסוציאליזם הפוליטי המאורגן בימיו . הוא חשש שהסוציאליזם , על סמליו ודרכי מהפכתו , וכמו כן הסגידה למעמד ולפוליטיקה הכוחנית , אינם אלא סימפטומים של המחלה – ולא דרך ליציאה ממנה . הוא האמין כי חידוש החיים של העם היהודי ושל האנושות לא יבוא בדרך של סגידה לטכנולוגיה או אמונה בניצחון הפוליטיקה . שני אלה מובילים לשיא הגיוני יחיד : המלחמה . התרופה לכל אלה היא הפגישה הבין–אנושית והעבודה בטבע . שתיהן מובילות לפעילות החשובה מכולן : החינוך העצמי . היציאה ממעגל החיים המצומצמים ומחיי הבדידות הבאים לידי ביטוי ביצר השלטון , תביא לחיי התפשטות , להתחדשות אנושית , לגילוי האינסופי שבסופי . אמנם , ניתן להגדיר את האדם רק על ידי צמצומו , על ידי סגידה למסגרתי , לחיצוני , לטכני . אך האדם חייב לבחור בחיים במובן הפורץ גדרות , עליו להפוך את הווייתו המקוטעת לאחדות . לכך קורא גורדון , מילה חדשה שהמציא : " חוויה , " שהיא מעין צירוף בין הוויה לחיים . בשנת 1909 הביא גורדון את אשתו ובתו ארצה . אשתו נפטרה כעבור שנה . הבת עסקה בהוראת עברית ונדדה כאביה . גורדון , שהיה מהמורים הגדולים של העלייה השנייה וידיד נפש של רבים מאנשיה , נפרד מכמה מהם בכעס רב בתום מלחמת העולם הראשונה . השתתפותם של חבריו בהתנדבות לצבא הבריטי , במסגרת הגדודים העבריים , וקריאתם לאחרים להצטרף אליהם נראו לו כבגידה בציונות . הוא חשב כי צבאיות וציונות אינן עולות בקנה אחד . צבאיות היא כניעה לחיי הצמצום , ליצרי שלטון ואלימות . צבאיות נוגדת את הרצון לחדש את חיי העם היהודי . ארץ–ישראל תהיה לעובדים בה ולא לכובשים אותה בכוח הזרוע . א"ד גורדון עודר בגינה . "הזקן" ביקש לשכנע את החלוצים שגם אם לא תצלח התוכנית הגרנדיוזית להעברת מיליונים לארץ – יש ערך אנושי ולאומי לעבודתם בהעמידה טיפוס של אדם יהודי בריא יותר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help