sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

אהרן דוד גורדון מוקי צור מעט אנו יודעים על גורדון לפני עלייתו ארצה בשנת . 1904 אפילו צילום אחד מפרק זה של חייו לא נותר . הוא נולד בכפר בפודוליה . משפחתו היתה משפחה אורתודוקסית , קרובה רחוקה של הברון גינצבורג . האדמות והכפרים שבאזור הולדתו והתבגרותו של גורדון היו שייכים למשפחה של הברון המפורסם . כבן יחיד שנותר בחיים למד גורדון בעיקר בביתו ורכש השכלה רחבה , שפות ולימודי קודש . הרבה שנים שימש מנהל חשבונות ביערות . בכפרים שבסביבה התגלה כמדריך בני הנעורים , ציוני נלהב וחסיד של אחד העם . גורדון התחתן עם קרובת משפחה שלו , פייגה , ונולדו להם בן ובת . בשנת 1904 מתו ההורים ומקום עבודתו נתפס בידי חברו . גורדון החליט לעזוב את רוסיה והיסס בין ארצות הברית לארץ–ישראל . אשתו העדיפה שייסע לארץ–ישראל ויכין את הקרקע לעליית המשפחה . גורדון עלה לבדו כשהוא בן . 48 הוא קשר את גורלו עם צעירי הפועלים של העלייה השנייה שהחלו להגיע בעת ההיא , ונחשב בעיניהם לזקן . הוא נטל חלק פעיל בעימותים עם איכרים שסירבו להעסיק את הפועלים הצעירים . על רשימותיו הראשונות מן הארץ חתם "פועל זקן . " חלק מהגותו פורסם בחתימה זו . רשימותיו ומכתביו עשו רושם ושמו נודע . א " ד גורדון נדד למקומות שונים בארץ , בכל פעם חי עם קבוצת פועלים אחרת , קשר קשרים אישיים והשתתף בלבטים שלהם . הוא שר , רקד , ודיבר . התמיד כל ימיו בארץ לעבוד כפועל שכיר , סירב לקבל שכר יומי או חודשי ועבד בקבלנות , מחשש שיפלו אותו לטובה מפאת הגיל . בימי הייאוש הגדול שפקד את אנשי העלייה השנייה בשנת , 1907 בעקבות תחושה כי הניסיון של הפועלים העבריים להתמיד בעבודה לא צלח ורבים מהם זונחים אותה , היה א " ד גורדון איש מרכזי בשכנוע להתמיד בניסיון ולא להיכנע . הוא דיבר אז על ערכו של הייאוש האמיתי החושף את היחיד בפני האפשרות לגילוי עצמיותו . דבריו סייעו לשכנע את החלוצים שגם אם לא תצלח התוכנית ההרצליאנית הגרנדיוזית להעברת מיליונים לארץ ולהקמת מדינה בתוך שנים מועטות – יש ערך אנושי ולאומי לעבודתם בהעמידה טיפוס של אדם יהודי ויישוב עברי בריאים יותר , יהיה ההיקף הכמותי מה שיהיה . גורדון ניהל דיאלוג מתמיד עם אנשי העלייה השנייה על בעיות רוח ואדם . הדיאלוג הזה מוצא הד עמוק בהגותו . הוא האמין בפועלי העלייה השנייה והשלישית וקרא להם להפוך את מפגשם עם הארץ והעבודה , עם השפה והנוף למעשה של התחדשות פנימית . היציאה מן הגלות היא לדעתו משימה קיומית המוטלת על כל יחיד יהודי כשם שהתחדשות מוסרית מוטלת על כל אדם . בתקופה המודרנית , בעקבות התרחקותו של האדם מהטבע ובריחתו אל הטכנולוגיה והחשיבה הממסגרת , מידלדלים מקורותיה החיוניים המפעל הציוני , שמאז עלייתו ארצה בשנת 1909 נעשה ברנר שותף לו – יצליח או ייכשל בעקבות הצלחתו או כישלונו ליצור בארץ–ישראל "מקורות מחיה . " כל הנושאים האחרים של "הגאולה" החברתית שברנר הכיר בחשיבותם , כגון תחיית השפה העברית , יצירת תרבות משותפת ואפילו הקמת מוסדות פוליטיים והשגת הכרה בינלאומית לבעלות היהודים על ארצם , נראו לברנר שאלות משניות בהשוואה לשאלה היסודית ביותר : מעבר היהודים לחיי עבודה בארץ–ישראל . עמדותיו אלה של ברנר קירבוהו למנהיגי תנועת העבודה ועוד מעמדותיו – כגון צידודו בהקמת ההסתדרות הכללית או בזכות מעבר פועלים להתיישבות קבע במושבים ובקבוצות – זכו להקשבה דרוכה ולהשפעה רבה . עם זה , בנושא אחד ויחיד היה ברנר הקיצוני שבהוגים היהודיים אפילו בקרב אנשי העלייה השנייה בעלי הרוח המהפכנית , וזהו הנושא של היחס לדת . ברנר , בעל הנטייה האנרכיסטית הבולטת , הבדיל בין רליגיוזיות כתכונה אישית לבין הדת הממוסדת . סבור היה שזו האחרונה "על הבליה וצרמוניותיה" הולכת ונעלמת מן העולם ואין לה מקום בחיי אנשים מודרניים . במאמר שחולל שערורייה כתב שאף על פי שאינו רוחש כבוד "ללגנדה הנוצרית על בן–האלוהים" הוא לא יוציא מכלל ישראל אדם המתייחס לדמותו של ישו "ברטט רליגיוזי . " באותו מאמר כתב גם שאין הוא נתון "להיפנוזה של עשרים וארבעת ספרי הביבליה" והרבה כתבים מודרניים עושים עליו רושם רב יותר . בפולמוס שהתעורר בעיתונות היהודית בשנים 1909 ו1910– בעקבות מאמר פרובוקטיבי זה , תבע אחד העם להפסיק את התמיכה הכספית בשבועון הפועל הצעיר שבו פרסם ברנר את דבריו . הסופרים שחיו בארץ–ישראל תמכו בזכותו של ברנר להביע דעות חריגות מעין אלה , אך איש מהם לא הסכים להרחיב את גבולות "היהדות" במידה שתאפשר לכלול בה את כל מה שאדם הרואה את עצמו יהודי חושב או מרגיש . ברנר נותר דבק בעמדותיו שלפיהן היהדות אינה יותר ממכלול הדעות , האמונות והמנהגים שאנשים יהודיים מחזיקים בהם . כך נתן מובן אקזיסטנציאליסטי קיצוני ביותר לסיסמתו של ברדיצ'בסקי שלפיה "קדמו היהודים ליהדות . " בנושא הזה ברנר היה – ולמעשה גם נשאר עד היום – חלוץ בודד .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help