sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

החירות , יש לה 9 רבה בולטת אל תורת החופש האנושי של קאנט , "אולם זוהי גרסה מחוברתת ואמפירית שלה , משום כך היא כמעט היפוכה [ ... ] הצורך שבו מדובר כאן כרוך כל–כולו ביחסים השוררים ביני לבין זולתי : איני ולא כלום אם אני בלתימוכר [ ... ] אני , בעיני עצמי כמו שאחרים רואים אותי . אני מזהה את עצמי עם נקודת–השקפתו של רקעי : אני חש עצמי כמישהו או כאף–לא–אחד על יסוד מעמדי ותפקידי במכלול החברתי : זהו המצב 'ההטרונומי' ביותר שאפשר לדמותו . " האדם של ברלין חופשי אם הוא יכול לפעול כרצונו אבל לא לבדו . הקבוצה מעניקה לפרט את ההכרה וההקשר שבמסגרתם הוא מממש את חירותו . אין מדובר בקבוצה וולונטארית או בהתאגדות מקרית . "האנשים היחידים , " כתב , " היכולים להכיר בי , ובאופן זה להעניק לי תחושה כי אני מישהו , הם בני החברה אשר אליה , מבחינה היסטורית , מוסרית , כלכלית ואפשר גם אתנית , אני מרגיש כי אני שייך . " התובנה כי זהותנו וחירותנו קשורות קשר בל ינתק בבני הקבוצה שלה אנו שייכים באורח היסטורי , הביאה את ברלין להכיר בחשיבותה של הלאומיות ושל מה שקרוי היום הפוליטיקה של הזהות . שלא כמו ליברלים אחרים בני תקופתו , לא היה ברלין קוסמופוליטן . האדם הליברלי שהוא האמין בו היה בן לעם , לחברה ולתרבות שעיצבו את חייו . שייכות זו אי אפשר לו לאדם לברוח ממנה . במסה לזכרו של ההיסטוריון היהודי סר לואיס ניימיר , כתב ברלין ברשמים אישיים : "בינתו עמדה לו להבין , כי התנערות מיהדותו , עטיית צבע–מגן והיעלמות בתוך העולם הגויי הן דבר בלתי מעשי וצורה מעוררת רחמים של הונאה עצמית . " התבטלות , התכחשות עצמית והתבוללות , אמר ברלין , יש להן מחיר כבד . הן מולידות חיים של השפלה ועינוי נפשי וסופן , בדרך כלל , כישלון צורב . המחיר גבוה במיוחד לאלה הנותרים באמצע הדרך . כך הוא כתב בכנגד הזרם : "דמויות מסובכות מעונות במידת–מה , צפות בלב הזרם , או , אם נחליף את הציור , משוטטות בשטח ההפקר , צפויות לנחשולים של חמלה עצמית , שחצנות תוקפנית , גאווה מופרזת על אותם סממנים המבדילים אותן מחבריהן : נתקפות חליפות בוז–עצמי ושנאה עצמית , תוך שהן חשות עצמן מושאים ללעג או סלידה בעיני אותם חברים עצמם של החברה החדשה , שהכרה ויחס מצדם חשובים היו להן יותר מכול . זהו מצב מוכר של אנשים הנדחקים בעל–כורחם לתוך תרבות נוכרייה , ובשום פנים אין זה מצב המיוחד ליהודים בלבד : זוהי נברוזה ידועה בעידן של לאומנות , שבו ההזדהות עם קבוצה שלטת קונה לה חשיבות עליונה , אך לגבי אנשים אחדים היא קשה לבלי נשוא . " כך חברו אצל ברלין הדטרמיניזם ההיסטורי והחירות האישית לא כמתחרים אלא כמשלימים זה את זה . המתח ביניהם הוא המאפיין את חייו של האדם המודרני , שחייב להכיר את ההקשר של חירותו ולהשלים עמו . כיוון שהיהודים , כמו גם בני עמים אחרים , אינם יכולים להתבולל ולהיעלם , הם חייבים למצוא דרך לחיות את חייהם במסגרת מדינית שתעניק להם חירות כמו לשאר עמי העולם . למען ישתחררו היהודים , כתב במסה על חיים וייצמן , חובה עליהם לחיות חיי חופש בארצם שלהם . "רק שם לא ייאלצו עוד לסחוט זכויות אנוש יסודיות באותו עירוב מסליד של ערמומיות מתמדת , התרפסות , ושחצנות לפרקים , הכפויה על כל התלויים ובני החסות והעבדים . " ברלין הזדהה עם הציונות , ולמרות שמעולם לא שאף לבוא ולחיות בישראל היא היתה יקרה לו . לעתים הזדהה עם ישראל , לעתים ביקר אותה , אבל תמיד עשה זאת מתוך תחושה של שייכות . אינך יכול לחוש בושה אלא במה שהוא שלך , אמר . ללא מדינת ישראל , חשב , לא יהיו ליהודים הכרה וקיום של כבוד . ברלין הבין את הכוח המשכר והמשחרר של הלאומיות . בעוד שהעולם האקדמי שחי בו בז ללאומיות ופחד ממנה , כתב ברלין כבר בראשית שנות ה : 70– "סבור אני שלא נגזים אם נאמר , כי שום תנועה מדינית כיום , על כל פנים מחוץ לעולם המערבי , כנראה אינה צפויה להצליח אלא אם כן תבוא בברית עם הרגש הלאומי . " יהדותו של ברלין היתה לאומית , תרבותית והיסטורית אך לא אמונית . הוא היה ספקן ולא כופר . לא פעם אמר , לדברי מייקל איגנטייף , מחבר הביוגרפיה ישעיה ברלין , כי היה מאוד רוצה להאמין באלוהים ובעולם הבא , אך פשוט אין לו די ראיות לקיומם . הוא כיבד את הדת משום שלדעתו לימדה את האנשים את מגבלות התבונה שלהם עצמם . אבל החשיבה הדתית עצמה , על האמונה הגלומה בה בקיומה של אמת אחת מוחלטת , היתה זרה לרוחו . אם היה לברלין רעיון מכונן אחד שחזר בכל כתביו הוא נסב סביב הדחייה השיטתית של כל מערכת רעיונית כוללת , של החתירה אל השלמות הרציונלית , של רעיונות שהובלו לכדי רדוקציה לוגית , וההכרה כי לא ייתכנו פתרונות סופיים אוניברסליים לבעיות אנוש , גם לא תקנים או בחנים רציונליים סופיים להכרעה בין מטרות אנושיות . אנו נידונים אם כן לחיות חיים רוויי מתחים אידיאולוגיים . המתח העמוק ביותר והתובעני ביותר הוא המתח הקיים בין השאיפה לערובות לנצחיותם ולבטיחותם של ערכינו בתוך מקלט אובייקטיבי כלשהו , לבין ההכרח "להבין את תקפותם היחסית של עקרונותיך ואף על פי כן לדגול בהם ללא רתיעה . באלה נבדל האדם המתורבת מהפרא . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help