sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

אבל אז דורשים מהם לחיות בתוך עולם מושגים מיושנים . הם רוצים להיות "אירופים עבריים , " אך בתנאים הקיימים יכולים הם למלא משאלה זו רק בנוטשם את כור מחצבתם . התיקון למצב הזה יכול לבוא רק במהפכה רוחנית של העם כולו , שישליך אחרי גוו את עולם ההלכה כולו ויחתור לחיות , ככל העמים האירופיים , חיים ריבוניים בארצו ובמולדתו . מתוך הלך רעיונות זה הגיע ברדיצ'בסקי לקונגרס הציוני הראשון ותבע מהרצל להכריז על הציונות כתרבותו החדשה של העם . הרצל , שהיה מעוניין בשיתופם של שומרי מצוות ורבנים רבים ככל האפשר בתנועה הציונית , דחה את הצעתו על הסף וברדיצ'בסקי המאוכזב המשיך להשקיף על העליות והירידות בדרכה של הציונות "מבחוץ" כשלבו מלא ספקות בנוגע לסיכויי הצלחתה . תורתו העיונית של ברדיצ ' בסקי על התרבות היהודית התהוותה כולה מתוך פולמוס פורה עם תורת אחד העם . הוא מאשים את מורו–יריבו בהצגת הרמוניה מלאכותית , אידיאולוגית , של התרבות היהודית בעבר . אין זה נכון , לדעתו , שהיהודים העלו תמיד על ראש דאגתם את המוסר . בימי המקרא חיו היהודים ככל העמים סביבם על חרבם ועבדו לאלילים . השירה קדמה אצלם למחשבה עיונית והסיף היה חשוב להם מן הספר . מציאות זו סולפה לבלי–הכר על ידי עורכי המקרא . לאחר חורבן הבית הראשון , ועוד ביתר שאת לאחר חורבן הבית השני , עוברת התרבות העברית הקדומה תהליך של ספיריטואליזציה מרחיקת לכת . כל מה שטבעי לאדם – הנאות החושים , הדאגה לגוף , עבודת הכפיים והגבורה הצבאית – נדחה , והאדם היהודי נעשה כפוף לספר ההלכה ולעול המצוות הנוטלים ממנו את חירות ההרגשה והמחשבה . מתוך רוח זו השלימו היהודים עם חורבנם הפוליטי והצבאי ואף ראו בחורבן זה יתרון המאפשר להם לפתח את תרבותם הדתית מתוך אטימות מוחלטת לתנאי חייהם ה " חיצוניים . " כך אבד להם גם טעם הישיבה במולדת , ומרצונם , ללא כל כפייה חיצונית , עזבו בהדרגה , לאחר חורבן הבית השני , את ארץ–ישראל ונשתקעו בגלויות . הלך מחשבה זה מביא את ברדיצ'בסקי לרעיונו היסודי שהדרך לשחרור האומה עוברת מבעד לשחרור היחיד מכבלי המסורת . העם זקוק ל"שינוי ערכים" מוחלט : יחס חדש וחיובי לקשר עם הטבע , לעבודה למען הקיום , לרבות עבודה פיזית , לגוף וצרכיו , לגבורה צבאית , ליופי החיצוני ולאמנויות , ובעיקר – יחס חדש לכל גילויי התרבות האירופית . יש לומר שברדיצ'בסקי אינו הראשון שהעלה תביעות אלו . הן הועלו לפניו על ידי קודמיו באגף הרדיקלי בתנועת ההשכלה העברית כי"ל גורדון ומ"ל ליליינבלום . כל המבקרים האלה של החברה היהודית – ולמעשה הספרות העברית החדשה כולה – הסכימו שחינוך צר אופקים העומד כל–כולו על לימוד ההלכה ופרשנותה ושחיים המושתתים על שלטון מוחלט של הדת ופרנסיה , שאפיינו את יהדות מזרח–אירופה בימיהם , מורים למעשה על תקופת שקיעה של התרבות היהודית . אך מקוריותו של ברדיצ'בסקי מתבטאת בשני דברים . ראשית , הוא מזהה את שורשי הניוון התרבותי עוד בעבר הרחוק , באובדן העצמאות המדינית , ביציאה לגולה ובצמיחתה של התרבות הרבנית , ולא רק בהוויית החיים המצומקת של יהדות מזרח–אירופה בימיו . שנית , הוא מדגיש את הצורך בשינוי הפסיכולוגיה של היחיד כתנאי להפיכת הקיום היהודי כולו ללאומיות טריטוריאלית " עברית" מלאה . בהשפעת ניטשה נעשית אצלו שאלת ערכי היחיד לשאלת מפתח ובה יש , לדעתו , לחפש גם את מקור הקלקלה של החברה היהודית כולה וגם את תקוות ההתחדשות . יחד עם כתיבת סיפורת ומאמרים הגותיים החל ברדיצ'בסקי גם בכתיבת מחקרים היסטוריים שאת הבולט שבהם , סיני וגריזים , כאת מרבית מחקריו האחרים , לא זכה להשלים . בסיני וגריזים הוא חותר להראות שמסורת קדומה יותר שרווחה בעם ייחסה את מתן חוקי התורה המפורטים למעמד הר–גריזים ולא ברדיצ'בסקי עם רעיתו ובנו – תיקון לבריחת הדור הצעיר אל תרבויות אחרות יבוא רק במהפכה רוחנית של העם שישליך אחרי גוו את עולם ההלכה ויחתור להיות ככל העמים האירופיים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help