sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

( אווידנציה . ( בהשפעת האסכולה הניאו–קאנטיאנית , בעיקר זו של הרמן כהן וארנסט קסירר , הוא מיקד את התעניינותו בתורת ההיגיון ובתורת ההכרה וביחסן לתרבות ולאמונה הדתית . ברגמן היה ממייסדיה של אגודת הסטודנטים הציונית "ברכוכבא" בפראג . הוא נהה אחרי הציונות הרוחנית של אחד העם ובגיל צעיר כבר ידע עברית על בורייה והקדיש תשומת לב למקורות המסורת היהודית . שלא כאחד העם , ובדומה לבובר , הוא ראה בתחייה התרבותית הבאה עם הציונות התרחשות המוליכה לא רק אל תרבות יהודית חילונית כי אם גם אל חידושה של הרליגיוזיות היהודית . עמדתו התיאולוגית הושפעה ממרטין בובר ומפרנץ רוזנצווייג , אבל הוא גם לא נרתע מלשאוב ממקורותיהם של הוגי דעות דתיים לא–יהודיים , בעיקר של המיסטיקנים הנוצריים וההודיים ; הוא נמשך בייחוד אחרי התורות התיאוסופיות של רודולף שטיינר . כמו כן ראה בעצמו גם את חסידו של א"ד גורדון , שגרס כי שיבת היהודים לעבודת כפיים , ובעיקר לעבודה החקלאית , ולארץ–ישראל , תביא לחזרתה של חוויית "אחדות קוסמית" בין היחיד היהודי לבריאה . הוא היה ממייסדי ההסתדרות , ובשנת 1925 הצטרף ל"ברית שלום , " שביקשה לקדם הבנה יהודית–ערבית , ונותר מחויב לפעילות זו עד סוף ימיו . ברגמן , היה מחבר פורה , מורה מוערך ומתרגם שזכה לשבחים על תרגומיו לכתבי קאנט . בשנת 1954 הוענק לו פרס ישראל למדעי הרוח . הוא היה בין קובעי המינוח הפילוסופי העברי , ומחברם של ספרי הלימוד העבריים הראשונים בתורת ההכרה ובתורת ההיגיון , ועל פועלו הזה קיבל בשנית את פרס ישראל , על מפעל חיים . בה פרופסור מן המניין . בשנת 1936 נבחר לתפקיד הרקטור הראשון של האוניברסיטה . כפילוסוף נתן דעתו על שני תחומים : המדע והדת . חיבוריו הראשונים נכתבו בהשפעתו המובהקת של מורו ברנטאנו והתמקדו בניתוח התופעות הנתפסות בשכל הרציונלי ובשאלה הנלווית של הברירות מיכה יוסף ברדיצ'בסקי ( בן–גריון ) מנחם ברינקר מיכה יוסף ברדיצ'בסקי ( 1921-1865 ) אשר שינה את שמו לבןגריון מיד עם החילו בכתיבה ספרותית , היה דמות מרכזית בספרות היפה בעברית ועם זה פובליציסט והוגה דעות תוסס ומתסיס . קשה להגזים בהשפעתו על הנוער והאינטליגנציה העבריים במעבר מהמאה ה19– למאה ה . 20– בעיקר היה דמות נערצה על הבולטים באישי העלייה השנייה כברנר וברל כצנלסון . הוא קעקע מוסכמות בכל תחומי המחשבה על ההיסטוריה של עם ישראל , על תרבותו בהווה ועל עתידו כעם . נקודת המוצא שלו דומה לזו של אחד העם . גם לדעתו מוצא עם ישראל את עצמו במוצאי המאה ה19– במצב חדש המאיים על המשך קיומו כעם . ואולם את הדרך לתיקון – במידה שניתן לתקן – הוא רואה , בניגוד מוחלט לאחד העם , לא במציאת דרכים חדשות , חילוניות , לטיפוח הייחוד היהודי , אלא באירופיזציה מוחלטת של התרבות היהודית . לדעתו , סכנת ההתבוללות מרחפת על העם לא בגלל הפיזור והפיצול הגיאוגרפי , הלשוני והתרבותי–דתי , אלא להפך , בשל עודף האחידות , הקונפורמיות , הסגירות וצמצום האופקים של התרבות היהודית המסורתית , המבריחים את הדור הצעיר והמשכילים אל תרבויות אחרות , עשירות יותר בחומר וברוח . לפי ניתוחו העיוני – המשלים כאן את התובנות שביצירתו הספרותית – המשכילים הצעירים היהודיים חיים ב"קרע שבלב . " הם רוצים להיות בנים נאמנים למשפחתם ולעמם , שמואל הוגו ברגמן היה מנהלו הראשון של בית הספרים הלאומי האוניברסיטאי בירושלים , פרופסור מן המניין באוניברסיטה העברית והרקטור הראשון שלה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help