sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

גרמניה בפני השלטונות , ובק נתמנה להיות ראשה . בהבינו כי " ההיסטוריה בת אלף השנים של קהילת יהודי גרמניה " עומדת לפני קצה הטראגי , עלה בידו לאחד את כל פעולותיה שברחבי המדינה כדי להבטיח לה את מרב הכוח נוכח מאמציהם המצטברים של הנאצים לשלול מן היהודים לא רק את זכויותיהם האזרחיות , כי אם גם את כבודם ואנושיותם . אף שהמשטר הכריז עליו אדם מסוכן לסדר הציבורי , הוא ויתר שוב ושוב על הזדמנויות הגירה , מתוך החלטה להישאר בגרמניה כל עוד יש בה מניין יהודים שיוכל לשרתם . ב1943– נשלח למחנה הריכוז בטרזיינשטאט . ושם המשיך לשמש דוגמה לאומץ לב מוסרי וטרח ללא ליאות לעודד את רוחם של אחיו לכלא ולהקל עליהם את סבלם . בתוך כך המשיך להרצות על היהדות ועל הפילוסופיה של ההומניסטים הגדולים מאז ימי יוון ורומא עד העת החדשה . עם שחרורו ממחנה הריכוז עבר ללונדון ונעשה יושב ראש האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת . בק הרבה לכתוב על הפילוסופיה ועל ההיסטוריה של היהדות . ספרו הידוע ביותר , ; 1905 ) Das Wesen den Judentums עברית : מדע היהדות , ( 1968 נכתב בתגובה לספרו של אדולף פון הארנק על הנצרות , שהופיע בשנת 1900 והציג את היהדות כדת לגליסטית נטולה כל משמעות מוסרית ורוחנית . בתוך שהבהיר את תורות המוסר שביהדות , שאותן הציג כלבל 7 ה של האמונה היהודית , לא היסס בק לצאת ל"מתקפת נגד" על טענתו של הארנק בדבר עליונותה של הנצרות . הוא השתבח ביהדות כ"דת קלאסית" המציגה למאמיניה תביעות מוסריות בעולם הזה , בניגוד לנצרות , שהיא "דת רומנטית" המעודדת פסיביות , כיוון שהיא מושתתת על רגש ורואה באמונה ובהתגלות את מימושה של הדת . כעבור זמן עידן את עמדתו , ציין כי היהדות מכירה ב"מסתורין" של האלוהות , והחל לדבר על הקיטוב היצירתי שביהדות בין תורות הנסתר של המיסטיקנים והמקובלים היהודיים לבין הציו 8 יים המוסריים של התורה . לדידו של בק , הדת ה"אמיתית , " כפי שהיא מיוצגת ביהדות , היא רגש אתי שבאמצעותו הפרט ה"רציונלי" לומד להכיר את רצון האל ולהתנסות בו , באמצעות מצו 1 ת עשה . בהטפתו לעמדה זו הוא מתגלה כתלמידו של הרמן כהן ופרשנותו הקאנטיאנית ליהדות ולאתיקה של המונותיאיזם . הוא שאב את השראתו גם מדילתיי וההרמנויטיקה הפסיכולוגית שלו לחקר החיים הפנימיים של היהודי באמונתו . מכאן שבק לא יצא מנקודת מוצא של תורות הדת ושל פולחניה , אלא ביקש להראות שהיהדות כאמונה צומחת מתוך ההתעניינות במשמעות החיים והיא רואה את ייעודה בעשייתו של העולם למקום טוב יותר לאנושות . שמואל הוגו ברגמן פול מנדס–פלור שמואל הוגו ברגמן ( פראג – 1883 ירושלים ( 1975 היה חברו מנוער של פרנץ קפקא וחניכו של מרטין בובר . ברגמן היה מתלמידיו הבולטים של הפילוסוף פרנץ ברנטאנו , אבל מחמת סירובו להתנצר לא יכול לקבל משרה באוניברסיטה של צ ' כוסלובקיה . משנת 1907 עד שנת , 1919 להוציא שנות מלחמת העולם הראשונה שבהן היה חייל בצבא האוסטרוהונגרי , שימש ספרן באוניברסיטת קארלובה בפראג . לאחר מכן היה מזכירה של מחלקת התרבות של ההנהלה הציונית בלונדון . בשנת 1920 השתקע בירושלים והיה למנהלו הראשון של בית הספרים הלאומי האוניברסיטאי , תפקיד שאותו מילא עד שנת . 1935 בשנת 1928 נתמנה למרצה לפילוסופיה באוניברסיטה העברית , ומשנת 1935 עד צאתו לגמלאות היה ליאו בק , כיהן כיושב ראש אגודת הרבנים של גרמניה ונשיא "בני ברית , " אבל את מעמדו האגדי כמנהיג יהודי גרמניה רכש בימים האפלים של המשטר הנאצי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help