sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

הפוליטית בהסתדרות הציונית ובן–גוריון התמנה ליו"ר ההנהלה הציונית , עבר הדגש בהשקפתו מן האתוס הסוציאליסטי אל האתוס הלאומי במעין חילופי מקומות על פי דרגת החשיבות ההיסטורית . התפתחות זו במחשבתו באה לידי ביטוי בנוסחה הידועה "ממעמד לעם , " שפירושה הראשון היה התקרבות מעמד הפועלים להמוני העם כדי להדריך אותם ברוח ערכי תנועת העבודה החלוצית ולבנות יחד איתם את החברה הלאומית החדשה . אבל עקב המצב הבינלאומי שנוצר בשל עליית הנאצים לשלטון בגרמניה , ומצבם המחמיר והולך של היהודים באירופה , פנתה מחשבתו של בן–גוריון מן המעמד אל העם יותר ויותר . המגמה הזאת הובילה אותו עד מהרה אל הקביעה העיונית , האפיקורסית מבחינת השקפת עולמה של תנועת העבודה הארצישראלית , כי אין זהות בין הציונות לסוציאליזם . לדעתו , אלה שתי השקפות עולם נפרדות המחוברות בארץ–ישראל זו אל זו רק במעשה החלוצי של בניין החברה הלאומית . ולכן גם קיבל שאותם חלקים חלוציים בקרב הבורגנות היהודית ישובו להיות שותפיה של תנועת העבודה במעשה הבניין . הפנייה אל העם נתחזקה אחרי הקמת המדינה עקב אכזבתו מתנועת הפועלים , ובייחוד מהתנועה הקיבוצית , שלא קיימו לדעתו את תפקידן החלוצי בהתיישבות ובקליטת העלייה , ומן הציונים אשר לא מילאו את מצוות העלייה לישראל . ולכן הכריז , בדרך בוטה , כי יהדותו קודמת לציוניותו . בסופו של דבר , התפתחות זו בהשקפת עולמו הוליכה אותו ליציאה מן ההסתדרות הציונית ולעימות טעון מתח עם תנועת הפועלים והתנועה הקיבוצית . פנייתו אל העם היהודי מעלה את השאלה של היחס אל הגולה , אשר בה ישבו רוב היהודים . אין ספק כי על פי עיקרי תפיסת עולמו היה בן–גוריון שולל גלות חד–משמעי ועקבי . כבר בימי העלייה השנייה הגדיר את ההוויה היהודית הגלותית : תופעה נפשית חברתית ופוליטית מנוונת . בראשית שנות ה , 20– בעת ביקורו בתערוכה החקלאית במוסקבה , נפרד , אמנם בעצב , לפי דבריו , אך בנחישות חד–משמעית , מעולם ילדותו ונעוריו . בהומור קונדסי עמוק משמעות נהג לומר כי הוא נולד בשנת , 1906 ביום עלייתו לארץ–ישראל . בשנות ה , 50– בוויכוח אידיאולוגי עם נחום גולדמן , יצא בתוקף האופייני לו נגד ה"גלוריפיקציה" של הגולה , והציג את שיילוק של שייקספיר כסמל הקיום היהודי הגלותי . אמנם שיילוק כאדם היה בעיניו גיבור נאצל , אך הקיום שלו בתנאי הגלות היה משפיל עד להחריד . שלילת הגלות הביאה אותו כבר בימי העלייה השנייה למעין " ציונות כנענית" החותרת לדלג בהערכת תולדות העם ותרבותו על כל מה שנוצר בגולה וכאילו להתחיל מחדש היסטוריה זו במקום שבו חדלה העצמאות המדינית של העם . משאלתו זו , שיש והביאה אותו לרצון לשכוח ולהשכיח קרוב לאלפיים שנה של תרבות וספרות יהודיות , מעידה על השפעתו העמוקה של ההוגה והסופר מיכה יוסף בן–גריון ( ברדיצ'בסקי , ( שאחר פולמוסו עם אחד העם עקב בן–גוריון בעירנות בשנות נעוריו . ברדיצ'בסקי דיבר על "התחלה חדשה" מוחלטת בחיי העם והורה שדורו חייב לבחור אם להיות "יהודים אחרונים או עברים ראשונים . " לא במקרה בחר אפוא דוד גרין הצעיר לעברת את שמו לשם הסופר הקרוב ללבו . עם זאת ניכרת גם כאן האקלקטיות שלו בעניינים מופשטים . הוא רצה במהפכת ערכים בעם , ובהשפעתם של ברדיצ'בסקי ושל אהבת ציון של מאפו ראה בתקופת הממלכתיות המקראית דגם של חיי עם נורמליים ובריאים . אך , כמו אחד העם , הוא האמין כל ימיו בגרסה מחולנת של 'עם סגולה , ' עם ששורש הווייתו הרוחנית בתורת הנביאים . כך היה אצלו ספר–הספרים ליסוד לאמונתו הלאומית העברית ולמעין תחליף לסידור התפילה , משום שבן–גוריון היה יהודי חופשי באמונתו באופן מוחלט ועקבי , בניגוד לחבריו , בייחוד ברל כצנלסון , שנטו לא לנתק לחלוטין את הקשר עם המסורת היוצאת מתוך הדת היהודית . שלילת הגלות הביאה אותו להכחשת קיומה של היסטוריה לאומית יהודית בגולה , משום שזו לא היתה היסטוריה של גוף לאומי שלם היושב בארצו , אלא "היסטוריות" נפרדות של קבוצות וחלקים שונים בתוכו . גם הערצתו לשפינוזה – אחד היהודים המעטים בתקופת הגולה שהוא גילה עניין בהם והעריץ אותם – כרוכה בראייה זו , שהרי זה הניח מקום לחידוש הממלכתיות היהודית . נוסף על כך נראה כי מה שמשך את תשומת לבו של ב"ג אליו היה ההקבלה בין גוף לנפש , חומר ורוח , החודרת את כל הגותו של שפינוזה ומביאה אותו לנקוט עמדה השוללת הן את הספיריטואליזם והן את המטריאליזם ומזהה את האלוהות השלטת בעולם עם הטבע וחוקיו העליונים . התעניינותו של בן–גוריון בשנות זקנתו בבודהיזם ובמדע , בייחוד בביולוגיה , נבעה גם היא ממקורות דומים . כריאליסט מפוכח הבין בן–גוריון כי הגולה לא תתחסל . לפני מלחמת העולם השנייה סבר , ואף שאף לכך , שרק העובדים החלוציים יעלו ממנה . אחרי השואה והקמת המדינה , בביקורו הראשון בארצות הברית כראש ממשלת ישראל , הגיע למסקנה כי יהודי ארץ זו רובם המכריע לא יעזבו את מקומם , ומכאן , בדרכו המעשית , התחולל בו מהפך מחשבתי . מעתה תלה את תקוותו בעלייה של בני הנעורים החלוצים המשכילים . ובאמונה זו , שהוא ראה בה אמונה ריאלית אף כי לא התממשה ברצף בלתי נפסק , באה לידי ביטוי שלילת הגלות שלו . במקביל לכך הוליכה אותו תפיסתו החלוצית האליטיסטית אל בני הנעורים במדינת ישראל , בקריאה שיתנדבו לקליטת העלייה הגדולה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help