sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

ובוגדאנוב לתורת מארקס . הכתבים האלה לא השביעו את רצונו ובעיקר דחה את עמדתם בשאלה היהודית . במאמרו הראשון , שכוון נגד הטמיעה הלאומית , הוא ניסה לפתח השקפה כוללת על הלאומיות שניתן לשלבה במחשבה הסוציאליסטית והמארקסיסטית הכללית . לתקופת התפתחותו הראשונה שייכות מסותיו "על אופיו של השכל היהודי" ( 1902 ) ו"לשאלת ציון וטריטוריה" . ( 1905 ) בראשונה משתי אלה , שהתבססה על הרצאה שהשמיע בורוכוב בביתו של אוסישקין כאשר היה שליח ומרצה מטעם חוג "ציוני ציון , " שנאבקו ב"תוכנית אוגנדה , " זיהה בורוכוב קווי היכר ייחודיים של "השכל היהודי" מן המקרא ודרך רמב"ם ושפינוזה ועד הוגים מודרניים כשלמה מיימון , מארקס ונורדאו . השכל היהודי מציב "מוניזם טוטלי" בדרך דדוקטיבית , ולא אינדוקטיבית , כשהוא מעוניין במסקנות ובתוצאות המעשיות – ובעיקר המוסריות והחברתיות – של הדדוקציה יותר מאשר בהנחות הראשונות שלה ובהתאמתן הזהירה לעובדות "כפי שהן . " הדואליסט המדעי מקפיד להפריד סובייקט מאובייקט , משאלות לב ממציאות , את המנטלי מהפיזי , ואילו המוניסט מבקש להכליל את כל אלה בתמונת עולם שלמה . בורוכוב לא הביע במסתו עמדה ביחס לטבעו זה של "המוח היהודי" ( הוא עצמו עתיד היה לעבור בשנים הקרובות מן הדואליזם המדעני של האמפיריו–קריטיציזם אל מוניזם מארקסיסטי , ( אך הוא ראה בייחודו זה של האופי הלאומי ביסוס לזכותם של היהודים לקיום לאומי עצמאי . במסה השנייה , שניכרת בה השפעת הציונות המעשית של יהדות רוסיה ( בנוסח אוסישקין , ( יוצא בורוכוב נגד תוכנית אוגנדה . גישתו היא דואליסטית מובהקת . הוא מדבר על "הקרקע הפסיכי" של שאיפות היהודים ועל " התת–קרקע החומרי" של האפשרויות הריאליות . "ההכרח ההיסטורי" מותנה על ידי שניהם ו"התיאוריה חייבת לתת דעתה הן על טובת העם והן על שאיפותיהם של היסודות החלוציים . " בשם כל אלה הוא קובע שרק ארץ–ישראל – ולא אוגנדה – תוכל לשמש לריכוז הטריטוריאלי של היהודים ולהקמת מדינתם . התעקשותו על "ציון" הביאה אותו לריב עם הזרם הטריטוריאליסטי בקרב "פועלי ציון" ( קבוצת מינסק ) ועם הטריטוריאליזם בכלל . בורוכוב השתתף בקונגרס הציוני בבאזל , ( 1905 ) שב לפולטאבה ולקח חלק בארגון ההגנה על היהודים בעת הפרעות שם , והיה הרוח החיה בוועידה הראשונה של " פועלי ציון" , ( 1906 ) שעכשיו היו לה גם סניפים בארצות הברית , בארץ–ישראל ובארצות רבות באירופה . בשנים 1905 ו1906– הוסיף בורוכוב לנדוד בערי פולין ורוסיה ולהטיף לציונות של ציון . עם זה הוא נפגש עם חוגי פועלים ועם סניפים שונים של מפלגת "פועלי ציון , " ובסדרה של חיבורים : "לשאלות התיאוריה הציונית , " "היסודות המעמדיים של השאלה הלאומית" ובעיקר "הפלאטפורמה שלנו , " משנת , 1906 גיבש את האידיאולוגיה של המפלגה הזאת , בדבר "הציונות הפרולטרית , " גיבוש העושה אותו להוגה המרכזי של "פועלי ציון" ולמי שמעורב כפעיל וכמנהיג בכל תולדותיה . האידיאולוגיה שדגל בה עכשיו היתה שונה מזו שהורתה בכתביו הקודמים . בכתבים ההם הושם הדגש באורח בלעדי על נטישת הגלות ועל האפשרות להקים יישוב מבוסס בארץ–ישראל , גישה שנומקה באורח וירטואליסטי על ידי גורמים רוחניים הפועלים בקרב החלוצים . ואילו עכשיו ב"הפלאטפורמה שלנו , " החיבור המרכזי של הקלאסיקה ( או האורתודוקסיה ) הבורוכוביסטית , דובר בכך שפועלי ציון חייבים לפעול בעת ובעונה אחת לא רק למען התגשמות הציונות אלא גם למען המהפכה ברוסיה ובשאר ארצות מושבם . הוצע ביסוס מארקסיסטי לכך שהתנועה הסטיכית ( הלאמכוונת ) של ההגירה היהודית תישא יהודים רבים לארץישראל , שכן בארץ חקלאית–למחצה מוזנחת ובלתי מיושבת זו – בניגוד לטריטוריות אחרות – לא תהיה התנגדות להגירה היהודית ולכן היהודים יוכלו לפתח בה תעשייה ולהביאה למודרניזציה באין מפריע . את הגשמת הציונות בשלב זה תנהל הבורגנות , ולפיכך אין צורך בהתגייסות פועלים–חלוצים להגשמת הציונות . בורוכוב רואה סימנים להתפתחות מלחמת המעמדות שתתעצם "מעצמה" עם ביסוס היישוב , ומפלגת בורוכוב ראה בייחודו של האופי הלאומי היהודי ביסוס לזכותם של היהודים לקיום לאומי עצמאי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help