sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

כי עליהם לחיות לא רק "זה בצד זה" אלא גם "זה עם זה . " הייעוד של מגשר ומאחד שאפיין את פעילותו הספרותית והחברתית קיבל מעמד מרכזי גם בתורתו העיונית של בובר , במה שכינה "החיים הדיאלוגיים . " לדבריו , בגיל צעיר למדי למד להכיר שידיעת לשונות והיכרות עם תרבויות שונות איננה ערובה מספקת לקיומן של הבנה והערכה הדדיות בין עמים . האתגר היה לתת לאחר לדבר בלשונו ולהקשיב למה שיש לו לומר ללא דעות קדומות וללא כפיפתו של הנאמר למערכת הציפיות והאינטרסים של השומע . את עקרון הדיאלוג פרסם בובר לראשונה בחיבורו הגרמני אני ואתה , ( 1923 ) שזכה לפרסום רב . ההתגלות זהה , לפי בובר , עם הזיקה אני–אתה . האל הוא "האתה הנצחי" והוא פונה אל כל אדם באמצעות חוויות החיים שלו , החל בחוויות היומיומיות והשגרתיות ביותר וכלה בחוויות חד–פעמיות נדירות וחריגות . פנייה זו תובעת מן האדם מענה ואישור לנוכחותו של האל בחייו . בבטאו "אתה" בקול או בפנימיות–הנפש "האני" ( או "העצמי ( " מגלה כי את נוכחותו שלו עצמו , מאשר הזולת . הזיקה אני–אתה היא אפוא על פי עצם מהותה זיקה של הדדיות . כמענה לנוכחות המתחדשת תמיד של האחר , חייב הדיאלוג להיווצר בכל פעם מחדש . לכך נדרשת ספונטניות ואי אפשר לקבע את הזיקה אני–אתה בנוסחאות ובביטויים קבועים . גם פנייתו של האל אל האדם מחייבת ספונטניות ועבודת האל האותנטית – מסביר בובר – נמצאת אך ורק בתוך היענויות ספונטניות – שאינן נקבעות מראש , ואינן קשורות בהכרח למועדים מסוימים – לנוכחותו המתמדת של האל . המסקנה הנובעת מכך היא שאף כי אין בובר פוסל לחלוטין את התפילה הקבועה בסידור ואת הפולחן כהזדמנויות לביטוי ההיענות הדתית , אין הוא מקנה להן מעמד דתי מיוחד . ברור שתפיסה זו של האלוהי אינה עולה בקנה אחד עם היהדות הדתית הקלאסית ועם תפיסתה את ההתגלות כאירוע מיוחד וחד–פעמי בהיסטוריה . יחסו הדו–משמעי של בובר לתפילה הפולחנית ולמצוות מנוגד לא רק למסורת אלא לכל הביטויים של היהדות הממוסדת . בהכירו במעמדו החריג במסגרת המחשבה הדתית היהודית אמר בובר כי הוא עצמו אינו תיאולוג במובן הפורמלי של המילה . אין הוא חותר להצדיק איזושהי טענה בנוגע לאל או לכתבי הקודש . הוא רק מצביע על העיקרון המטא–אתי המבטיח שהיענותו של האדם לצו האל תיעשה מתוך אהבה ואהבת הצדק ותהיה בעלת משמעות קיומית . הוא סבר שעקרון הדיאלוג מרכזי לכל המסורות הדתיות הגדולות אך הוא מרכזי במיוחד ליהדות . עיקרון זה יכול – וצריך – לשמש קו מנחה הרמנויטי ( מטא–פרשני ) שעל פיו יש לקרוא את המקרא ושאר כתבי הקודש , וכמובן גם את כתבי היסוד של החסידות . כ"קהילת מאמינים" מיוחדת , היהדות היא , בעיני בובר , עד בן אלפי שנים לקיומו של העיקרון הדיאלוגי המגולם בזיכרון הקולקטיבי של היהודים כפי שהוא מיוצג בכתבי הקודש ובמיתוסים והטקסים הפולחניים שלה . אידיאלית עשוי עיקרון זה להתגלם גם במוסדות היהדות בהווה . כציוני סבר בובר שמצב הגולה הגביל את הדחף הדיאלוגי שביהדות לבית ולבית הכנסת . הציונות , המספקת ליהודים את התנאים לקבלת אחריות מלאה על חיי הקהילה , יוצרת את האפשרות שהעיקרון הדיאלוגי ינחה את ההיקף המלא של חיי הציבור וכך ייעשו גם החברה והמדינה לתחום מהותי בזיקת היהודים לאלוהים . החתירה לכך עולה בקנה אחד עם תורת הנביאים והתגשמותה תחדש את מה שמכנה בובר ההומניזם המקראי או ההומניזם העברי . האנרכיזם הדתי של בובר והרדיקליות הפוליטית שלו , בעיקר בכל הנוגע ליחסי יהודים וערבים , הרחיקו מעליו יהודים רבים שדבקו בצורות המסורתיות של הפולחן או בפוליטיקה הציונית השגרתית . ואולם לרבים אחרים העניקה המחשבה הדיאלוגית שלו השראה למתן ביטוי לרוחניות היהודית מחוץ לכותלי בית הכנסת . תפיסתו את העיקרון הדיאלוגי כדרך של קריאת טקסטים השפיעה הרבה על לימודי היהדות ובעיקר על פרשנות המקרא וכתבי היסוד האחרים של היהדות , בהדגישה שאין זה הכרחי שהפרשן יעסוק במסר שבטקסטים האלה כחוקר עתיקות או מתוך גישה רלטיביסטית מוחלטת . גם היסטוריה ביקורתית ופילולוגיה מדעית קפדנית מסוגלות לשרת את חשיפת האמת "הפנימית" של היהדות . דב בר בורוכוב אברהם יסעור דב בר בורוכוב ( 1917-1881 ) נולד בעיירה זולוטונושה שבפלך פולטאבה , במשפחתו של מורה לעברית חובב–ציון . הוא סיים את בית הספר התיכון בפולטאבה ורכש ידע נרחב בשפה ובתרבות הרוסיות . למד בכוחות עצמו שפות קלאסיות ואירופיות וכן גם היסטוריה , כלכלה ופילוסופיה . עברית ויידיש רכש רק בגיל מבוגר יותר תוך כדי פעילותו הפוליטית . בשנות בחרותו התקרב לחוגים הסוציאל–דמוקרטיים ולמד את כתבי הוגי המפלגה ובמיוחד את כתבי הפרשנות של פלכאנוב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help