sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

המר שהתנהל בעקבות ספרה של ארנדט על משפט אייכמן . אייכמן בירושלים : דוח על הבנאליות של הרוע , הספר שכתבה ארנדט בעקבות המשפט , עורר מיד עם הופעתו בשנת 1963 סערת מחאות עצומה בעולם היהודי . ארנדט הוצגה כ"האויב מספר אחת של יהודי אמריקה , " כפי שכתב היסטוריון על הפרשה , והמחלוקת סביבה לא שככה למעשה עד יום מותה . הסיבה לזעם שעוררו דבריה לא היתה נעוצה רק בתוכנם , אלא גם באופן ניסוחם הפרובוקטיבי לעתים , בעמדה המקורית והעצמאית בתכלית שהוצגה בהם ובהתרחקותה המופגנת מקולקטיבים ומאידיאולוגיות . דוח המשפט שכתבה ארנדט לא היה מסמך תיאולוגי וטלאולוגי מנחם , גם לא חגיגת הלאומיות היהודית הישראלית החדשה בניצחונה על הנאציזם , כפי שניסו לעצב מארגני המשפט , אלא ניתוח חריף ומעמיק על הפרוצדורה המשפטית עצמה , ועל מטרותיו ולקחיו החוץמשפטיים של המשפט . ובאמצעות המשפט הביאה ארנדט דיון מקורי וחדשני בסוג האישיות שייצג הנאשם , אדולף אייכמן , ובסוג הפשע החדש , חסר התקדים , שביצע . באייכמן התגלם לדעתה רוצח ההמונים הביורוקרטי , רוצח–מכתבה , שהיה אחראי–שותף למותם של מיליונים , אך שידיו היו דווקא " נקיות" מדם במובן הפיזי הישיר ; סוג הפושע שיצרו המשטרים הטוטליטריים של המאה ה . 20– הוא לא היה מפלצת ולא סדיסט פתולוגי – היו גם כאלה בקרב הנאצים – אלא מוצר "נורמלי" דווקא , חסר מחשבה משלו , שאינו מסוגל להבחין בין טוב לרע , של הטוטליטריות המודרנית . בספרה על המשפט דנה ארנדט גם בהתנהגות היהודים בשואה , מושאי הפשעים של הנאצים . עניין אחרון זה תפס רק חלק זעיר בספרה , ואף שלא נאמר בו מה שלא נאמר קודם בצורה חריפה יותר בישראל של שנות ה50– על שיתוף הפעולה של מועצות היהודים ( היודנראטים ) עם הנאצים , הוא עורר את עיקר הזעם נגד ארנדט . היא הוגדרה יהודייה שונאת עצמה , שונאת עמה , בוגדת , אוהדת נאצים , והיתה מושאו של מסע לגירוש דיבוק שקיבל ממדים פולחניים . אם כי תגובתו הפומבית של ההוגה וחוקר הקבלה הירושלמי גרשום שלום על ספרה של ארנדט תפסה מקום מרכזי בפולמוס סביב הספר , נעצר פולמוס זה בשעריה של ישראל . לבד ממאמרים ספורים , חריפים , שנכתבו בגנותה של ארנדט בעיתונות ובכתבי עת בישראל של שנות ה , 60– הפרשה הושתקה בארץ וארנדט הוחרמה במשך כמעט ארבעה עשורים . הדיון המצומצם בארנדט היה מוגבל ל"השכונה הגרמנית" של האוניברסיטה העברית בירושלים . עד מותה של ארנדט ושנים רבות אחר כך לא השכילה הקהילה האינטלקטואלית בישראל לעכל את ספרה על משפט אייכמן ואת דיוניה האחרים , המקוריים והחשובים ביותר להבנת היהדות המודרנית , הציונות וישראל . הפילוסופית הנודעת , שהרכבת המקשרת את ברלין עם האנובר נקראת על שמה , שלזכרה הוקמו פרסים פילוסופיים–ספרותיים יוקרתיים , שכתבי עת הקרויים על שמה והעוסקים באופן בלעדי בהגותה קיימים בכמה ארצות , שכנסים אקדמיים מוקדשים לעבודותיה , ושנכתבים עליה עשרות ספרים ועבודות אקדמיות בכל שנה , נותרה עד סוף שנות ה90– כמעט אלמונית בישראל . ניסיון להוציא את הספר על משפט אייכמן בעברית בשנות ה60– לא עלה יפה , והוא ראה אור רק בשנת . 2000 תשובתה לביקורתו של גרשום שלום ראתה אור בעברית רק ב . 2002– ספריה האחרים לא תורגמו לעברית , והממסד הישראלי לחקר השואה מחרים אותה למעשה עד היום . עם זאת , דיון בין–תחומי עשיר בארנדט , ששותפים לו פילוסופים , משפטנים , אנשי מדע המדינה והיסטוריונים ישראליים , מתקיים מאז שלהי העשור האחרון של המאה ה20– בישראל . עניינו העיקרי הוא דיון ביקורתי בישראל . ארנדט היא לו הפריזמה והמודל . שאול אשר פול מנדס–פלור שאול אשר , ( 1822-1767 ) שהיה עיתונאי ומוכר ספרים בברלין , נמנה עם הדור השני של משכילים יהודיים בברלין שהיו מעורים בתרבות החילונית של בירת פרוסיה . כחברו שלמה מיימון התלהב אשר מספרו של קאנט ביקורת התבונה הטהורה , ( 1781 ) חיבור שאבי תנועת ההשכלה היהודית בברלין , משה מנדלסון , לא התבייש להודות שאין הוא מצליח להבינו . שאול אשר , לעומתו , קיבל השראה מן האידיאל הקאנטיאני של האוטונומיה המוסרית של היחיד , ובשנת 1792 פרסם את חיבורו לווייתן , או : על הדת בזיקה ליהדות , חיבור שבו ערער על תמונת היהדות של מנדלסון כ " חקיקה התגלותית " של חוקים פולחניים , המשוחררת מכל ד 1 גמה . בעזרת קטגוריות של קאנט ביקש אשר לזהות את ה " מהות : " הדת היהודית כנבדלת מחוקי התורה . חוקי התורה , שאותם כינה " חוקי משה , " היו , לדעתו , רק ביטוי היסטורי אחד של היהדות , אשר בתשתיתה היא הגילום המושלם של האידיאל המוסרי של קאנט ולפיכך היא עולה בקנה אחד עם הרוח המודרנית . על יסוד הרעיונות האלה נחשב אשר לחלוץמבשר של יהדות הרפורמה . ואמנם הוא חתר להפיכת היהדות לדת אמונה המנוערת מכל שרידי מקורותיה המקראיים , שלפיהם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help