sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

זו מצטרף אחד העם לאנשי "תעודת ישראל" בהאמינו , כאנשי הרפורמה , שהעם היהודי אינו מסוגל להיות "ככל העמים . " ואולם ייחודו של העם אינו מחייב את קיומו בגולה . להפך , הייחוד הזה יכול להוסיף ולהתקיים בעידן המודרני רק אם יימצא ליהודים מרכז חדש שגם הגולה תכיר במרכזיותו לחיים היהודיים . לפיכך סבר שהמדינה היהודית אינה יכולה להתקיים " כסרביה וכמונטנגרו" ועליה לשרת את הרוח המיוחדת של עם ישראל שהיא גם הבסיס לתרומתו הייחודית לתרבות האנושית . ההבנות האלה הניעוהו לבקר קשות את המתיישבים היהודיים בארץ–ישראל על זלזולם בתושבי הארץ הערביים , ולתבוע חיפוש דרכים להגיע להבנה איתם . אף על פי שהתגדר במתינותו ובפשרנותו היה אחד העם כל ימיו פובליציסט לוחמני . אין פלא שתורתו נדחתה בידי כל " אנשי הקצוות" שאותם ביקש לפייס . מן הצד האחד , שומרי מצוות , שהרגישו כי הוא שולל כל רעיון של "התגלות , " ראו בו אויב מסוכן ונלחמו בתוך התנועה הציונית בשאיפתו לכלול את הפעולה התרבותית במסגרת פעילותה של ההסתדרות הציונית . מן הצד האחר , הסופרים הצעירים הרדיקליים ממנו , כברדיצ'בסקי וברנר , ראו בתורת "המוסר הלאומי" שלו פשרה אידיאולוגית בלתי הכרחית עם החיים היהודיים הישנים ומעין מעצור בפני "אירופיזציה" מוחלטת של התרבות היהודית , שהיא לגרסתם תנאי הכרחי לגאולה ארצית ולתיקון חברתיפוליטי של חיי היהודים . ואף על פי כן היתה לאישיותו ולתורתו השפעה רבה . בראשית המאה ה20– ובתקופה החלוצית של העלייה השנייה הושפעו ממנה עמוקות אישים כא"ד גורדון ויוסף אהרונוביץ' וכמוהם כל מפלגת "הפועל הצעיר . " חלק ניכר מן הציונים ומנאמני התרבות העברית בארצות הרווחה ראו בו שנים רבות את מורה הדרך שלהם , מאחר שהכיר בכך שארץ–ישראל לא תוכל להיות ארצם של כל היהודים , וכעבור זמן ריחפה רוחו מעל ניסיונותיהם של ארגונים כ"ברית שלום" להביא , בשנות ה30– וה40– של המאה ה , 20– לידי הבנה יהודית–ערבית . אלברט איינשטיין – זהותו היהודית חנוך גוטפרוינד אלברט איינשטיין , שנולד באולם , גרמניה , בשנת 1879 ונפטר בפרינסטון , ארה"ב , ב , 1955– היה מגדולי המדענים של המאה ה20– ואולי של כל הזמנים , והתהילה שלו נגזרת מהישגיו במדע . עם זאת היתה הערכה רבה לאישיותו גם מחוץ לעולם הפיזיקה , והעמדות שהביע במגוון נושאים עוררו עניין ונודעה להן השפעה . במאמרים רבים , בחילופי מכתבים עם בני דורו , בהופעות פומביות ובפעילות ציבורית הוא הביע את דעתו בשורה של נושאים כגון לאומיות ולאומנות , מלחמה ושלום , דת ומוסר . הוא פעל ללא ליאות למען כבוד האדם וחירותו ונאבק בכל צורה של אפליה . במאבקו הזה מקום מרכזי להזדהותו עם גורל העם היהודי , ובמסגרתה עסק בשאלות כאנטישמיות , ערכי היהדות , הלאומיות היהודית והמפעל הציוני . בין השאר נתן יד להקמת האוניברסיטה העברית בירושלים . במכתב לדוד בן–גוריון משנת , 1952 שבו דחה בצער את ההצעה להתמנות לנשיאה השני של מדינת ישראל , מעיד איינשטיין על עצמו : "היחסים שלי עם העם היהודי נהפכו לקשר האנושי החזק ביותר שלי מאז נהייתי מודע למצבנו המסוכן בין אומות העולם . " הביטוי המובהק ביותר ל'קשר האנושי' הזה התחיל כאשר , ב , 1919– נענה לפנייה של מנהיגי התנועה הציונית בגרמניה אשר נשלחה אליו באמצעות חיים וייצמן , הביע תמיכה בתנועה הציונית ונרתם לפעילות מעשית אלברט איינשטיין פעל ללא ליאות למען כבוד האדם וחירותו ונאבק בכל צורה של אפליה . במאבקו זה מקום מרכזי להזדהותו עם גורל העם היהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help