sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

בקינות של ימי הביניים , המאזכרות שוב ושוב את עקדת יצחק מתוך קבלת הדין , עקדת יצחק אינה מוצגת כנורמה אידיאלית של חיים דתיים , וקינות אלה מביעות כאב וצער על העדר התמורה לקורבנות הרבים שנדרשו בני ישראל להקריב על מזבח אמונתם . ודאי שעקדת יצחק לא היתה מעולם הבסיס התיאולוגי שממנו נגזרת התלות שבין המוסר לרצון האל . סיכומו של דבר , המגמה המרכזית של המסורת היהודית מכירה בקיומו של מוסר אוטונומי ורואה בו תשתית בסיסית של ארגון החיים החברתיים והדתיים כאחד . לקריאה נוספת : דניאל סטטמן ואברהם שגיא , דת ומוסר , ירושלים , מוסד ביאליק , תשנ"ג . אבי שגיא , יהדות : בין דת למוסר , תל–אביב , הקיבוץ המאוחד , . 1998 שנאה עצמית יהודית מנחם ברינקר במקורו טבע את המונח הזה הוגה הדעות היהודי הגרמני תיאודור לסינג . כוונתו היתה לתאר ואף להוקיע סוג של התנהגות של יהודים מתבוללים המבקשים להכחיש במחשבתם , בערכי החיים המנחים אותם ובכל אורחות חייהם כל ייחוד יהודי המצוי בהם . לדעתו , הם מפנימים בתוכם את הצורה השלילית שבה רואה הסביבה האנטישמית את היהדות ואת היהודיות ורוצים להוכיח כי הם גרמנים לכל דבר לא פחות – ואף יותר – מן הלא–יהודים . לסינג עומד בהרחבה על המצבים המגוחכים והפתטיים שמשימת חיים זו של יהודים מסוימים מובילה אליהם . חיבורו השנאה העצמית היהודית ראה אור לאחר שפורסם ספרו של אוטו ויינינגר מין ואופי , שבו הביע יהודי מתנצר זה את רגשי שאט הנפש שהוא חש כלפי היהודיות , וכיוון שספר זה נעשה אופנתי והשפיע הרבה על תפוצת סטריאוטיפים אנטישמיים מודרניים גם בקרב יהודים ואנשים ממוצא יהודי ( דוגמה מובהקת לכך היא הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין , ( היו שראו בחיבורו של לסינג מעין תשובה לוויינינגר . ואולם , אף על פי שלסינג מקדיש בספרו פרק קצר לוויינינגר , הזירה שבה הוא מנתח את השנאה העצמית היהודית אינה זו שבה מועלים רעיונותיו של ויינינגר . לסינג אינו עוסק בהפשטות מכלילות על טבעם של הגזע , של הדת או של התרבות היהודית ואינו מלמד עליהם סנגוריה כתשובה להתקפותיו של ויינינגר . במקום זאת הוא מתאר את ההתנהגותבפועל של אנשים שנטלו על עצמם להתכחש למוצאם . בסוף התפתחותו האינטלקטואלית נעשה לסינג , לפני שנרצח על ידי לאומן גרמני , אוהד מושבע של הציונות . המונח שנאה עצמית יהודית קיבל תוכן סוציו–פסיכולוגי מובהק יותר בכתביהם של כמה מן הפסיכואנליטיקאים הראשונים , ובעיקר אצל וילהלם שטקל . שטקל חקר את מבנה המשפחה היהודית וניתח מצבים של מתח בתוכה על רקע קבלת הזהות היהודית או דחייתה . ללא כל קשר , כנראה , לעבודתו החלוצית של לסינג מוקדש גם פרק נרחב במסתו–ספרו של ז'אן פול סארטר הלא–יהודי , הרהורים בשאלה היהודית , לניתוח התופעה . הפילוסוף הצרפתי מבחין בין "אותנטיות יהודית" להיפוכה . אותנטיות היא אימוץ הזהות שהוטלת לתוכה כמרכיב של העובדתיות שבחייך , שאף כי אינך אחראי לה אין טעם להכחישה ויש לתת לה , כלכל מרכיב אחר של עובדתיות בחייך ( התקופה , הסביבה , המגדר , הנתונים הפיזיים , הגנטיים וכיו"ב , ( מובן שנבחר מתוך חירות . ציונות או הצטרפות למאבק תמונה מתוך הצגת "נפש יהודי , " תיאטרון חיפה . 1982 היהודי שהתנצר , אוטו ויינינגר , ביטא את שאט הנפש שחש כלפי יהודיותו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help