sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

מקורות שונים : צו האל והתבונה האנושית . התורה נמסרה לבני אדם לא כמקבלים פסיביים , נתינים כנועים וחסרי כבוד עצמי וערך , אדרבה , התורה נמסרה להם כבעלי יוזמה המפרשים את התורה ופועלים לפיה כהבנתם . זהו , בתמצית , רעיון הברית והשותפות שבין האל לבין בני אדם . ההלכה מגלמת את השותפות ואת הברית הזאת והיא טבועה בחותם של השותפים עצמם . ולכן אין איש ההלכה נדרש להתנתק מהווייתו הקונקרטית , מעולמו ומערכיו . ככלות הכול , ללא הערכים האלה אין הוא מסוגל לכונן את דרכי תפיסתו ופרשנותו להלכה . מכיוון שכך , אין ההלכה אידיאה מופשטת המאלצת את המציאות האנושית מבחוץ , אלא היא נטועה בקרקע המציאות עצמה . ההלכה אפוא אינה חוק הכופה את האדם ומאפס אותו , אלא היא ביטוי של ברית בין העם לבין אלוהיו . מעמדו ההלכתי של הקולקטיב אינו מכונן על ידי ההלכה , אלא , להפך , ההלכה היא תוצר של הברית שבין האל לאדם . ואולם בדורות האחרונים עולה קרנה של האמונה בדבר האי–כפיפות של האל למוסר . אחד מדובריה הבולטים היה הרב קלונימוס שפירא , הנודע בשמו האדמו " ר מפיאסצענה . הרב שפירא היה מנהיג חסידי שפעל בוורשה בשנות מלחמת העולם השנייה , וקובץ דרשותיו הוטמן במקום סתר בגטו , ונתגלה עם תום המלחמה . נימוקיו לתלות המוחלטת שהוא מוצא בין רצון האל לצו המוסרי מובנים בהחלט . זוועות השואה יצרו צורך תיאולוגי של צידוק האל . הרוע המוחלט שהצורר הנאצי מגלם בהתנהגותו אינו מתיישב עם קיומו של אל חנון ורחום , המאפשר לצורר לבצע את זממו ללא תגובה . לפיכך הוא קובע : " אומות העולם , גם הטובים שבהם חושבים שהאמת הוא דבר עצם לעצמו ... מה שאין כן ישראל ... כשציווה לאברהם אבינו שיעקוד את יצחק בנו היה זה האמת לעוקדו , ובאם לא אמר לו ' אל תעש לו מאומה ' היה זה האמת לשוחטו . " כשמקבלים את הגרסה הקיצונית הזאת , אין צורך להסביר את התנהגותו של האל לנוכח הרג ההמונים בשואה . שהרי אין באמת ניגוד בין האל ואופיו לבין התנהגותו . " לא זו בלבד שאין זו [ התנהגות האל בשואה ] קושיא חס וחלילה , רק שאין אנו מבינים תירוצה והוא למעלה מהשגתנו , רק שבכלל אין אמת וצדק זולת מה שה ' רוצה מצווה ועושה . " קו המחשבה של הרב שפירא ברור למדי . אם אכן דברים הם טובים משום שהאל רוצה בהם , כי אז כל מה שהאל רוצה הוא טוב . ולכן אין צורך להסביר כיצד האל מאפשר רעות , משום שאם האל עושה אותן , הן אינן רעות . אין ספק שמה שהביא את הרב שפירא לצדד בתפיסה זו היה אוזלת ידן של כל הגישות המסורתיות לטיפול בשאלת הרע בעולם , לנוכח המציאות הנוראה שאותה חווה מבשרו . חוויה קשה זו הביאה אותו לחפש פתרון קיצוני המבטל מכול וכול את קיומם העצמי של הצדק והאמת ולפיכך אינו מבקש כלל צידוק להתנהגות של האל . לעקדת יצחק תפקיד חשוב בהדגמת העמדה הקיצונית שנוקט הרב שפירא – הוא מסיק את מוסריותה של העקדה מכך שהאל ציווה עליה . וזהו אחד היתרונות הבולטים של תיאור רצון האל כבסיס לחוק המוסרי . במחי יד אחת סולקו הקונפליקטים שבין דת למוסר . שהרי מבחינה לוגית , אם יש קונפליקט כזה , המוסר אינו זהה לדת . הרב שפירא קובע שהמוסר אינו אלא צו האל ולכן לא ייתכן כל קונפליקט ביניהם . יחד עם זאת ראוי לזכור כי עמדה זו חריגה , אף שהיא מובנת על רקע מוראות השואה . אפילו עקדת יצחק – שבהגותו של הרב שפירא נעשית הציר התיאולוגי המרכזי – נתפסת בהגות היהודית לדורותיה כביטוי אחד למגוון של קונפליקטים אפשריים בין דת למוסר , אך לעולם לא כפרדיגמה של חיים דתיים . וכמעט אין צורך לומר , גם כשהעקדה מובנת כדוגמה לקונפליקט המוכיח שיש ניגוד בין צווי האל למוסר , אין היא מובנת כהוכחה שהטוב אינו אלא מה שהאל רוצה . למשל , עקדת יצחק בציור של רמברנדט . העקדה נתפסה בהגות היהודית לדורותיה כביטוי לקונפליקט אפשרי בין דת למוסר , ויש הרואים בה דוגמה לקונפליקט המוכיח שיש ניגוד בין צווי האל למוסר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help