sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

לקריאה נוספת : אטקס , עמנואל . ( 1982 ) ר' ישראל סלנטר וראשיתה של תנועת המוסר , מאגנס , ירושלים . בובר , מרטין מ' . ( 1947 ) נתיבות באוטופיה , עם עובד , תל–אביב . כ"ץ , יעקב . ( 1979 ) לאומיות יהודית , ההסתדרות הציונית העולמית , ירושלים . כשר , נעמי . ( 2000 ) אמונתו של ישעיהו ליבוביץ , משרד הביטחון – ההוצאה לאור , תל–אביב . ליבוביץ , ישעיהו . ( 1975 ) יהדות , עם יהודי ומדינת ישראל , שוקן , ירושלים ותל–אביב . רביצקי , אביעזר . ( 1993 ) הקץ המגולה ומדינת היהודים , עם עובד , תל–אביב . רוטנשטרייך , נתן . ( 1978 ) עיונים במחשבה היהודית בזמן הזה , עם עובד , תל–אביב . שפירא , אברהם . ( 1996 ) אור החיים ב"יום קטנות , " משנת א"ד גורדון ומקורותיה בקבלה ובחסידות , עם עובד ואוניברסיטת תל–אביב , תל–אביב . המוסר במסורת היהודית אבי שגיא שאלת מעמדו של המוסר במסגרת השקפת עולם דתית נוסחה לראשונה בידי אפלטון בדיאלוג "א = תיפר : ן . " הדיאלוג עוסק בתכונת החסידות , שאותה מגדיר אותיפרון כך : "החסידות היא מה שאוהבים האלים והיפוכו מה ששונאים כל האלים , חטא הוא . " בתגובה שואל סוקראטס : האם אהובה היא החסידות מפני שחסידות היא , או מפני שהיא אהובה על כן היא חסידות . שאלה זו , המכונה בספרות דילמת אותיפרון , מציבה את שאלת היסוד של מעמד המוסר במסגרת הדת . האפשרות הראשונה שמעלה סוקראטס היא שמעשה הוא מוסרי בשל ערכו העצמי , שאינו מותנה ברצון ובצו של האל . האפשרות השנייה טוענת כי מוסריותו של מעשה מותנית בצו האל וברצונו . הקרן הראשונה בדילמה מכירה אפוא בקיומו של מוסר אוטונומי , גם במסגרת דתית , ואילו הקרן השנייה טוענת כי המוסר מטבעו הוא הטרונומי ומותנה בצו האל . פילוסופים רציונליסטיים נוטים לראות בקרן הראשונה את הפתרון המובן מאליו לדילמה של אותיפרון . אלפראבי ( איסלאם , ( רבנו סעדיה גאון ( יהדות ) ותומס אקווינס ( נצרות ) הם רק דוגמאות בולטות . ברור להם לגמרי שהאל כפוף למוסר ולא להפך . יתר על כן , הרמב"ם מגנה את המאמינים כי את רצונו של האל אין מנחה הטוב . לשיטתו , האוחזים בעמדה זו מייחסים לאל רצון שרירותי ועיוור – וכך , למעשה , הם כופרים בטובו של האל ובחוכמתו , ומדמים אותו לאחד הכסילים . כפירה זו היא , לדידו של הרמב"ם במורה נבוכים , חמורה לפחות כמו הכפירה בעצם קיומו של האל . המחשבה הדתית של הרמב"ם מציגה את החיים הדתיים כאתגר של לימוד , הבנה והזדהות . הצו הדתי אינו דורש מאבק בתבונה , אלא ביצריות עיוורת . החיים הדתיים הם תנאי לאושר ולמימוש עצמי . ולמרות דבריו החריפים של הרמב"ם כנגד הקרן השנייה בדילמה של אותיפרון , כוח המשיכה שלה הוא עצום . לא יהיה מוגזם לומר שהחשיבה הדתית המונותיאיסטית מוקסמת מהרעיון שהטוב הוא טוב מפני שאלוהים רוצה בו . סוד הקסם של עמדה זו טמון כנראה בשני שיקולים . הראשון : אם אכן האל כפוף למוסרי כפי שבני אדם כפופים לו , כי אז אינו כול יכול ואינו אוטונומי , משום שסמכותו אינה מוחלטת . ואולם , מאחר שהאל הוא הריבון המוחלט , רק הוא מוסמך לחוקק חוקים מחייבים . לכן האל הוא שחוקק את המוסר – והעובדה שהוא מעוניין בצייתנות לצו המוסרי היא מקור סמכותו של צו זה . השיקול השני , אחד מתווי פניה של דתיות מטיפוס אחד , הוא תודעת הפער האינסופי שבין האדם לאל . במקרים רבים המאמין חש רצון להתבטל לפני האל ולהתמסר לו ללא שיור . הקרן השנייה של הדילמה – התולה את המוסר ברצונו של האל – היא ביטוי חד–משמעי של הדחף הזה להתמסרות מלאה ולכניעה מוחלטת בפני האל . רק לפיה , האל הוא באמת חיצוני לעולם , ורק לפיה על המאמין לגלות כניעות מוחלטת כשהוא ניצב בפני האל . במובן ברור , האוחזים בקרן הראשונה – מי שמאמינים באוטונומיות של המוסר – תופסים את עצמם כחברים בקהילה מוסרית שהאל חבר בה , ונוטלים לעצמם את החירות לבדוק את הצו האלוהי ולבקרו . הביקורת הזאת נראית , בעיני מי שחשים בפער האינסופי שבינם לאל , כסוג של חוצפה ועזות מצח . הרי המציאות כולה תלויה באל , הוא שבורא אותה ומחדש אותה בכל יום תמיד , וממילא גם "המציאות המוסרית" תלויה בו . אם אכן המציאות הטבעית והאנושית תלויה באל , אזי לא רק עצם קיומה , אלא גם הערכים המצויים בה נובעים מרצונו החופשי של האל . המסורת הנוצרית ( בעיקר הפרוטסטנטית ) אכן עמוסה בהוגים המבקשים לתלות את תוקפו של המוסר ברצון האל . הטון הזה שולט למן ימי הביניים , בכתביהם של ויליאם מאוקהאם , דונס סקוטוס ואחרים , דרך תקופת הרפורמציה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help